Passtakt efter skada

Y

Yoshi

Hej

Jag håller på att sätta igång min häst efter en längre tids vila (pga skada). Vi har nu börjat trava och tölta men tölten är mkt passtaktig och det var den inte innan. Han var då en liten töltmoppe. Någon som har tips och ideer så mottages detta tacksamt.

Fatima

Sv: Passtakt efter skada

Yoshi skrev:
Hej

Jag håller på att sätta igång min häst efter en längre tids vila (pga skada). Vi har nu börjat trava och tölta men tölten är mkt passtaktig och det var den inte innan. Han var då en liten töltmoppe. Någon som har tips och ideer så mottages detta tacksamt.

Fatima

Kan det inte bara beror på att han inte har tillräckligt med muskler? Jag skulle börja muskla först och tölta sen. Långa skritturer, klättring och sånt.

Nu utgick jag från att din häst inte har så mycket muskler på grund av skada?

Hej

Jo det är säkert det som det beror på men jag är bara lite rädd för att han ska tappa tölten om jag bara travar och så.

Han är inte ett muskelpaket direkt så det kanske får bli mer skritt längre turer.

Vet inte hur man lägger in bild men jag har bild så kan du få se hur han ser ut.

Fatima

Testar om det fungerar

yoshistr5so.jpg

Jo det fungerade ju (med hjälp av sonen :D

Det här är bilder från sommaren men han är nog så nu med fast med betydligt mer päls

yoshisommar5ig.jpg

Känner igen Yoshi, han stod hos Sofie Engström förut va? Han är så fin :)

Ang passtaktigheten så tänkte jag att det kanske beror på att han är stel i sidorna efter vilan? Jag skulle prova att lösgöra honom mycket och se om takten blev bättre då.

Men vilken ur-söt häst! :love:

Min första tanke är att han blir passtaktig just för att han inte har de muskler som krävs, som han hade förut..?

Just nu kanske du inte bara behöver träna trav, utan skritta mest men lägg in lite trav och galopp emellanåt, och små töltsträckor, mest igångsättningar kanske, tölt-skritt-tölt-skritt osv.

Och när/om du märker att takten blir renare så kan du utöka töltsträckorna.

Jag tror inte du behöver vara rädd att tölten försvinner bara för att du travar mer för tillfället, trav stärker hästen och det får honom balanserad.

Sen får man ju tänka att alla gångarterna är block som ska tränas individuellt för att fungera tillsamans.

Om du tränar allsidigt, kondition, böjlighet och muskler så kanske du kan prova att utöka töltsträckorna eftersom och se om han blir mer ren?

Nu är jag ju inte direkt så duktig själv, men det här är bara mina spontana tankar.. :)

Lycka till!

Hej

Jo, visst stod vi hos Sofie :)

Han är en toppenhäst och så mysig, kul att ni tycker att han är fin.

Han fick en spricka på hasspetsen för lite mer än ett år sedan, vilket resulterade i boxvila i ca 4,5 månader. Jag ska tillbaka i vår efter att han är fullt igångsatt och visa honom på kliniken.

Som det ser ut nu så ser benet toppen ut. Jag har tagit längre på mig än vad de rekomenderade på kliniken men jag tror att man har igen det på lång sikt.

Idag var han inte såå passtaktig så det ger väl sig vart efter.

Mvh Fatima

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 467
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar