Passiv rökning?

Maskerad

Trådstartare
Jag "känner" en kille som precis har skaffat en kattunge som han verkligen älskar och tar väl hand om förutom att han röker inne. Han röker dock inte cigaretter utan jag tror det är hash eller liknande han röker. Han påstår att man inte blir påverkad av att någon bredvid sig röker på vilket jag har hört flera säga. Men det kan väl inte vara nyttigt för en liten katt? Skulle ni anmäla? Och isf tror ni polisen skulle ha rätt att beslagta katten?
Måste ha hjälp!

Tack på förhand för svar!
 
Sv: Passiv rökning?

Tyvärr är det nog många katter som har det på det viset. En del rökare blundar för fakta som visar att passiv rökning är nästan lika farligt som att röka själv. Du kanske kan ta fram information från nätet om hur farligt det är med passiv rökning och visa honom.

En viktig sak är att katter med sina små lungor och inre organ är betydligt mer känsliga för gifter som t ex cigarettrök än vad människor är. Precis som människor får de lättare cancer, astma, allergi och andra sjukdomar om de utsätts för passiv rökning. De tycker också att lukten är obehaglig, vilket framkallar en stress, som ännu lättare gör att de blir sjuka.

Jag tror inte polisen intresserar sig för katten, möjligen för narkotikainnehav, men det ska jag låta vara osagt. Kanske någon annan vet mer om det.
 
Sv: Passiv rökning?

Människor blir inte påverkade av att andas in haschdimmor, hur det är med kattungar vet jag inte. Men om kisse har det bra i övrigt så skulle inte jag agera.
 
Sv: Passiv rökning?

Jag skulle nog anmäla, det spelar ingen roll hur katten har det i övrigt om den behöver stå ut med detta. Det är ju inte bra för kattens lungor.
Jag är själv rökare (cigarett) och jag skulle aldrig få för mig att röka i närheten av mina djur. Okej att han har valt att förstöra sitt liv men katten kan inte välja.
 
Sv: Passiv rökning?

Ja precis vad jag känner. Alltså att röka i närheten av barn och djur är bara så jävla oansvarigt och jag pallar inte bara stå och se den här lilla katten må så dåligt. Det är så hemskt.
 
Sv: Passiv rökning?

Ja precis vad jag känner. Alltså att röka i närheten av barn och djur är bara så jävla oansvarigt och jag pallar inte bara stå och se den här lilla katten må så dåligt. Det är så hemskt.

Ne och det ska du inte heller, gör det som du tycker verkar vara bäst för katten. Den kan ju inte må bra som den har det nu.
 
Sv: Passiv rökning?

missbruket/innehavet kan du väl anmäla till polisen, djurskyddsfallet när det gäller katten är det länsstyrelsen som har hand om, så ring och prata med djurskyddsavdelningen där!
 
Sv: Passiv rökning?

Bara att anmäla alla rökande smådjursägare då till lsty för djurplågeri då eller?

Ja, jösses..

Vad tror du/ni händer med en sådan anmälan och nyfiket frågat: hur ska ni formulera en sådan anmälan?
 
Sv: Passiv rökning?

Det går inte att anmäla någon för djurplågeri för att han röker, möjligtvis om han skulle blåsa in röken i katten men det förutsätter jag att han inte gör. Mina föräldrar borde ju i så fall ha blivit anmälda för barnmisshandel när de satt och bolma i samma rum som mig när jag var liten, visst är det dåligt beteende men knappast straffbart. Även om han röker hasch så tror jag inte att polisen beslagtar katten. Om han nu skulle dömas för låt oss säga ringa narkotikainnehav så får han antagligen bara böter. Försök prata med honom istället, du säger ju: "som han verkligen älskar och tar väl hand om förutom att han röker inne". Om katten nu är väl omhändertagen annars så tycker jag bara att du ska försöka be honom om att kanske vädra lite mer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 596
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 683
Senast: mackan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 506
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp