Rosett

Trådstartare
Härom dagen såg jag en afghan som gick i passgång, aldrig sett en hund göra det förut. Är det vanligt inom den rasen/andra raser?

Sv: Passgång

Ja det är mycket vanligt hos de flesta raser, särskilt för stora hundar blir det en lagom gångart när skritt är för långsamt och trav för snabbt.

Min tokhund till lapphund föredrar pass framför trav nästan jämt. Har precis börjat cykla med henne och börjar hon i pass håller hon den tills jag trampat på så fort att hon måste byta till galopp:p Funderar på om det kan ha nåt att göra med att rasen i sig sägs varit mer kortdistans galoppörer eller om jag förärats med en islandshäst-bergsget-varg-korsning :rofl:

Passgång är en energisparande gångart så den förekommer bland alla raser. Jag har själv två hundar som gärna går i passgång när de blir trötta, i slutet på riktigt långa promenader, eller när de tycker det går för långsamt för att trava men för snabbt för att skritta... passen blir nån "mellangångart" :p

En kompis tidigare hund passade nästan jämt. Såg nog aldrig henne "trava" utan det var skritt, pass och galopp.
Detta gick inte i arv till någon av hennes avkommor eller de efter dom varav jag hade en. En kul grej annars.:)
Detta var amerikanska cockers.

Min förre bearded collie passade rätt ofta. Då gjorde jag en halvhalt med kopplet och smackade på honom. Då bytte han till trav :p

En av mina labbar har gått i passgång varje promenad i sitt snart 10 åriga liv:D Han ser rätt charmig ut när han trampar om och går upp i trav eller numera sällsynta fall galopp. Passgången har blivit mer regel än undantag nu när han blivit äldre. Han börjar bli skruttig efter ett liv som apportör:love: (åren går alldeles för fort:cry:)

/LL

Jag har sett en hel del småhundar passgånga också. Det stör mig otroligt mycket, jag inbillar mig att de är stela eller spända :p

jag tycker mig se att det är vanligare bland stora hundar eftersom det i alla fall hos mina varit så att passen varit den enklaste gångarten i jämförelse med promenadtakt i koppel. Skritt blir för långsamt ch vid trav så får de flesta människor småspringa i alla fall.

Min golden går ofta i passgång när vi går koppelpromenad på plant underlag. Detta är helt naturligt, då det är en bekväm och energisparande gångart.
Det man ska hålla ögonen på är, har jag fått lära mig, om hunden väljer passgång även där terrängen blir "svår". Det kan då tyda på att hunden har ont någonstans. Min hund faller över i vanlig trav så fort han går ut i ris, lite knöligare gräs eller liknande.

Men visst är det fult när dom går i pass? Min ser ut som en älg!!

Mina salukis går ofta i passgång. Jag går för fort för att de ska kunna skritta, men deras trav är mitt joggingtempo. Jag försöker att varje promenad hålla sånt tempo att de kan trava i alla fall då och då, men fy, det är ju jobbigt :angel:

Jag håller med! Det känns FEL för mig.

Min lilla kan faktiskt skritta men då måste jag gå jäääääääättelångsamt och kommendera "saaaakta". Annars travar han mest. Kan tom galoppera om jag går "raskt".

Kan tom galoppera om jag går "raskt".

Oj, han måste vara jätteliten? :D
(försökte få min ena att galoppera bredvid mig när vi skulle busa lite i förrgår. jag sprang så fort jag kunde, verkligen tokrusade, och då blev det väl några små, studsiga galoppsprång :p)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 684
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 955
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka