Passgång, varför?

G

gamila

Har en helt "normal" hoppstammad halvblodshäst på 5 år, och ja jag vet, detta är dressyrfolkets sida, men;
Ni är bättre än hoppfolk på det där med rörelsemekanik tycker jag så därför vill jag fråga er.

Min 5åring alltså; har på senaste tiden börjat skritta i passgång:confused:
Skritten är överlag ganska kass, men trav och galopp är rent och taktfast så det duger för hoppningen i alla fall....

Passgången kommer fram företrädesvis på hårt underlag och i nerförsbacke på lång tygel. Han skrittar bättre på lite djupare underlag eller i högt gräs där han inte kan "slarvskritta"
Jag tror han kan tänkas ha något litet upphakningsproblem som även det kommer fram i fri skritt, men så fort man börjar arbeta så försvinner det.

Vad tror ni? Är det bara som han "slarvskrittar" eller kan det vara ett upphakningsproblem? Ska man bry sig? Allt annat funkar ju bra.
Han är ganska lång i ryggen och har lite svårt med de samlande arbetet, men han är ju bara 5.

Sv: Passgång, varför?

Har du varit på en klinik och kollat honom?

Har haft samma symptom på min halvblodshäst då han var yngre.

Jag tror helt enkelt han gick i passgång för han var trött.

De gånger det hände var efter ett hårt dressyrpass och när vi skrittade hem på lång tygel så var det just i nedförbacke på asfalt som passgången kom fram.

Har aldrig haft problem med passgången annars och nu är det många år sedan det hände.

Får väl lägga in ett svar utan en länk då eftersom det tydligen stred mot reglerna..

Det kan vara SI-leden (bäckenet) som hakat snett. Ett av symptomen på det är jst passaktig skritt.. Ta hjälp av duktig kiropraktor!

Vi har ett stort halvblod som passar i skritten om man inte rider igenom henne helt och rider på kort tygel. Hon har alltid rört sig så men det är inte så bra, nu är hon behandlad ganska många vändor och passgången har inte direkt gjort det bättre.

Kolla upp den ordentligt nu, kommer passen så här plötsligt är det antagligen något som inte stämmer!

/C

Vad jag har lärt mej om passgång, så är det att skritten är "seg" och att hästen borde tryckas på lite mera.
/anna

kolla ryggen...är h*n spänd i ryggen och har svaga muskler i rumpan kan det bli så.Träna också på hårt underlag att skritta i form i saaaakta skritt, så h*n inte har tid att stressa...sen kan det vara för att h*n är trött som någon skrev.
Dom som vill passa brukar spänna sig och sänka ryggen, därför skritta i låg form och upp med ryggen!

en av lisen bratts hästar som vi tittade på på strömsholm gick alltid i pass..inget problem alls för den att hoppa osv :)

Hej,

Hade ett sto som också hade tendens att passa i skritten, företrädelsevis hände det när hon var lite spänd och bara på hårt, jämnt underlag.

Jag löste det så att jag alltid valde skogsrundan när jag skrittade ut henne före ett dressyrpass, dvs en skogsstig med lite rötter och stenar som gjorde att hon måste lyfta på fötterna och se sig för. Då passade hon aldrig. Efter ett dressyrpass i ridhuset när hon var lite avspänd och trött så kunde jag skritta av henne på sandbilvägen utanför ridhuset, för då passade hon inte.

Jag tror att det är klokt att försöka välja skrittvägar där din häst inte kan passa, eftersom du själv konstaterat att han inte gör det på alla typer av underlag. Ju färre chanser han får att "fela" desto större sannolikhet att problemet går bort med tiden. Det gjorde det på mitt sto efter ca ett år.

Eftersom det är ett problem som inte "alltid" funnits på din häst utan tillkommit på sistone, vore det nog idé att kolla upp ev låsningar i rygg och kors mm med hjälp av en god kiropraktor, precis som ngn annan skrev tidigare.

Lycka till!

Även om det är mycket troligt att det är något i ryggen/bäcken mm. så behöver det ju inte vara det. Min ponny hade stora problem med skritten tidigare men det var hans sätt att tala om att något var fel. Första gången skritten blev passaktig var när han hade en sticka vid käken som behövdes opereras bort. När stickan var borta blev skritten ren.
Andra gången han inte var ren i skritten var när hade sträckt ett framben pyttelite. Skritten blir försämrad när han är spänd/stressad som till exempel på tävling. Det är oftast den samlade/kortare skritten, mellanskritt, ökad och fri skritt brukar vara okej.
Han är regelbundet kollad av kiropraktor och även på klinik.

Nu är han dock helt ren och skritten har förbättrats enormt sedan jag började träna för min dressyrtränare som hjälpte mig med att "få bort den".

Tack för alla svar!
Jo, det verkar som om det blir kliniken faktiskt.
Spänd är det sista jag skulle kalla denna lilla gubben, han bara verkar tycka det är vilsamt att vagga fram som ett ökenskepp:D

Jag har tittat supernoga på hans rörelseschema i skritt på lina, och tycker att han har liksidig rörlighet, normalt övertramp osv, men likväl är jag inte riktigt nöjd med rörelserna. Jag tycker liksom inte att han kommer igenom i höft knä när han skrittar så jag köper absolut teorierna om låsning i rygg/bäcken. Störigt när man hittar smågrejor såhär, men skönt att kanske kunna fixa till det innan det blir något allvarligare av det.

Jag skulle föreslå att en kiropraktor kollar hästen också och inte bara klinik.. har den ett SI-leds problem kommer det med största sannolikhet inte hittas av kliniken. Iaf min erfarenhet av detta.. (Min häst var kollad i flera år som det sades och vart tillslut kallad" inbillningssjuk" det visade sig vara ett SI-ledsproblem som funnits där i många år.) Pm:a om du vill ha tips på bra kiropraktor som e specialicerad på dessa problem..

E sjukgymnast själv så jag har en tendens att driva veterinärerna till vansinne med mina frågor. Brukar inte ge mig förräns det finns ett vettigt svar på varför han är som han är. Väljer klinik i första hand pga försäkringsfrågan. Har inte rehabilitering i min försäkring just nu, och skulle det vara något som kostar massor att åtgärda e det skönt att ha varit hos den vanliga hederliga veterinären.
Kiropraktik i all ära, men jag börjar nog med det gamla vanliga och ser hur långt det räcker. Du får gärna PMa mig ändå om du vill, för man får aldrig för många tips!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 579
Senast: mackan
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka