Passfråga

QuickStar

Trådstartare
En fråga har dykt upp, om man hittar en häst man vill köpa i ett EU-land (relativt nya medlemmar) som inte ännu börjat med pass och det är svårt att ordna ett, hur gör man då för att få hem hästen??

Chipmärkning går att ordna med det är tydligen svårt med just passet, vaccinations intyg har han också.

Tacksam för svar

:)

Sv: Passfråga

Har tänkt göra det idag faktiskt, tänkte bara om nån annan visste så jag hade extra koll redan när jag ringde :-)

kan vara så att övergångsregler gäller, dvs att hästen ej behöver ha pass men betraktas som häst importerad från icke-eu-land. det blir lite mer papper, kontakt med rasförening, konturdiagram måste alltid utfärdas samt att man i vissa fall kan begära blodprov etc.

SJV borde ha koll på vad som gäller från resp land, samt kanske även hänvisa till deras motsvarighet inom landet som du kan kontakta. Alt. prata med en transportör som hämtat hästar därifrån, de brukar också ha bra koll, kontakter och goda tips!

:bow:

Enligt SJV så finns det en passutförande orginisation i landet som ska utfärda pass för rasen den handlar om.
Har fått kontakt uppgifter så jag ska kontakta dom, det får dessvärre bli på måndag.

Ska kolla vilka sidor som måste finnas i passet och helt enkelt fråga om de finns i registrerings beviset, isf måste det vara giltigt.
Säljaren kanske inte har koll.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: MML
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 006
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V