Passet? Vart?

M

Mallory

Nu vet jag inte om jag har lagt denna tråd på ett bra ställe. Men jag måste få svar snabbt!! Jag ska nämligen skriva kontrakt på min sheltandsponny idag, men hon ska ta honom på avbetalning. Men vart sjutton ska jag ha passet ? Jag känner själv att jag vill ha det hemma hos mig så att man inte blir lurad och vips så står hästen på henne och jag inte kan göra något...
Jag bor inte långt ifrån henne så om hästen skulle skadas så kan jag komma med passet när det behövs!

Hur skulle ni göra ?

Mallory *

Sv: Passet? Vart?

GLÖM INTE att skriva i kontraktet att hästen tillhör dig till full betalning är erlagd!

annars är hästen hennes på en gång och du har ingen rätt att hämta hem hästen OM den nya ägaren skulle krångla med betalningen.

Å ja, behåll passet hemma hos dig men skriv även i kontraktet att passet överlämnas när full betalning är gjord.

GLÖM INTE att skriva i kontraktet att hästen tillhör dig till full betalning är erlagd!

annars är hästen hennes på en gång och du har ingen rätt att hämta hem hästen OM den nya ägaren skulle krångla med betalningen.

Å ja, behåll passet hemma hos dig men skriv även i kontraktet att passet överlämnas när full betalning är gjord.

Tack så mycket!!! :)

Kan man skriva ett eget kontrakt? Gäller konsumentsköpslagen då? Eller ska jag köpa ett eget och skriva dit allt med betalning på "övrigt"

Egentligen skall ju passet följa hästen oavsett ägare men strunta i det! Jag säger som de andra, behåll passet.

köp ett kontrakt men lägg till de punkter du vill under övrigt eller på ett annat papper som ni häftar fast i kontraktet men se till så att båda papperna är påskrivna så att köparen är fullt medveten om dina övriga punkter du vill ha med i kontraktet.

Passet ska ju skickas till shettisföreningen för ägarbyte o det gör du ju inte innan full betalning erlagts

Till alla: Tack så jättemycket för era svar!!
Nu har vi skrivit kontrakt på lillen :( Fick åka sörmland runt för att få tag på kontrakt, men men .. TACK !! :)

Mallory*

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama