passar sadeln??????

Sv: passar sadeln??????

Jo om det vore så lätt. Hon kan inget om engelsk ridning eller de engelska sadlarna :(

Oavsett om det är Western eller inte så borde hon väl se om hästens rygg är svängd, lång/kort eller att den har stora bogblad etc. :)

Kan hon inte det så bör du nog kanske se om en ny W-sadel..:grin:

När jag skulle införskaffa min första w-sadel så sa jag till återförsäljaren vilka vinklar och mått min häst hade och fick hem tre sadlar på prov
(som min dåvarande westernridande styvfar fick passa in åt mig)
varav en av dessa sadlar låg prima! :love:

Jag är förundrad över hur man kan köpa en sadel utan att veta om den passar.. För att sedan komma och fråga på Buke om den passar, bli himla upprörd när man får veta sanningen och då påstå att man minsann VET hur en engelsk sadel ska sitta.

Skrämmande!

Vi har MYCKET fräshare ponnysadlar som har en herrans massa år på nacken, dessutom inte felridna så som din - vi skulle aldrig komma på tanken att sälja som ridsadel och har satt ett pris (om behovet hos någon finns vill säga) "kommer du och hämtar så är dom gratis".
Mer har man inte hjärta att ta och FÅR knappast mer för dom heller.

Du vad i hela fridens namn är det för fel att ta betalt för en fungerande sadel om någon är villig att betala? Och upprördheten här i tråden verkar mest röra vilken typ av sadel som är bäst. TS verkade tvärrt om vara beredd på att sadlen inte passade .

PS. Det är fantastiskt vad folk kan uttala sig om skicket på en sadel som de endast sett halvtaskiga bilder på. Om bommen är hel och sadeln välvårdad i övrig så kan det mycket väl räcka med en omstoppning för att den sak vara fräsch i många år till även om den inte passar alla hästar.

Om bommen är hel och sadeln välvårdad i övrig så kan det mycket väl räcka med en omstoppning för att den sak vara fräsch i många år till även om den inte passar alla hästar.

En snabbgoogling säger att en sadelomstoppning går på 1200-2000 kr. Det tycker jag knappast att det ser ut som om det är värt att lägga på denna sadel. Kanske inte superlätt att avgöra från bara en bild, men jag tycker att det ser ut som en sadel av okänt märke som inte kostat särskilt mycket från början. Men jag kan ha fel.

Självklart kan hon se om ryggen är svängd osv men hon har svårt att se om en engelsk sadel passar. Man kan ju inte vara bra på allt.

Det är en pleasure

då kan hon ju bara ta med sig måtten och prata med en återförsäljare. :)
Dom brukar vara duktiga på att gissa sig till vilken sadeltyp som skulle passa och på så vis så får du ju veta vilken typ av sadel det är som du ska leta efter :)

Du har det ju i stort sett "klappat och klart" :D

"pleasure" säger ju ingenting om vad du har ;)
Som att säga "allround" om en engelsk sadel.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama