passar sadeln??????

Sv: passar sadeln??????

ja men manken slutar ungefär där jag har ritat det blåa strecket = sadeln ligger på/vid manken = för långt fram

Om jag vore du skulle jag sälja båda sadlarna och barbacka paden för att få ihop en slant så du kan köpa dig en vettig sadel istället.

Det tror jag att både du och hästen vinner på i längden.

Wuuut????? Äru heeeeel knäpp eller:mad:!!!!!! Ofta att jag säljer pilas älskade westernsadel som hon och jag älskar så! Och barbackapaden! NEJ! DU TROR VÄLL INTE PÅ FULLASTE ALLVAR ATT ENGELSKA SADLAR ÄR BÄTTRE ÄN WESTERNSADELAR? Vet du inte att westernsadlar fördelar trycket bättre än de engelska.

Senast ändrad:

På vad grundar du att engelska sadlar skulle vara sämre än en western? En bra väl anpassad sadel är bra oavsett vad det är för typ av sadel. Man hittar ingen bättre sadel än den som passar hästen perfekt.

För att w sadel fördelar trycket bättre och på så sätt skonsammare. Inte att dom ÄR bättre.

Där den är. Den ligger inte på manken men vid manken. För långt fram. Snälla sluta idiot förklara mig. Jag vet hur en sadel ska ligga. Men denna har en sån konstig modell.

För att w sadel fördelar trycket bättre och på så sätt skonsammare. Inte att dom ÄR bättre.

Nu får du gärna förklara dig närmare. Varför skulle westernsadeln fördela trycket bättre? För att det är en bladsadel?

Den är fortfarande helt beroende av att rygglinjen följs, annars kommer den ändå att skada hästen.

På vilket sätt fördelar de trycket bättre? Håller tyvärr inte med dig men vill gärna höra din teori. :)

Där den är. Den ligger inte på manken men vid manken. För långt fram. Snälla sluta idiot förklara mig. Jag vet hur en sadel ska ligga. Men denna har en sån konstig modell.

Men varför sadla så långt fram då?? :confused: Det är direkt skadligt att sadla långt fram. Bogbladen riskerar att slå i bommen vilket gör att hästen kortar av sitt framsteg för att inte slå i (det gör ont!!) och då hämmar det rörelserna vilket i sin tur kan orsaka skador och hälta. Varför tror du sadlar är en STOR bov i ledhältproblematiken? För att sadlarna påverkar hästarna mer än många tror.

Varför så ilsken?

Om man bara har råd att köpa EN bra sadel får man ju tänka på vad man ska göra med hästen. Mycket möjligt att din westernsadel ligger bra, men den är ju begränsad i sitt användningsområde. Du kan, t.ex., inte hoppa i den. Det är väl därför folk föreslår att du säljer av dina sadlar och satsar på EN bra sadel i stället. Men om du är nöjd med westernsadeln, och vad du kan göra i den, så är ju saken klar. Behåll den och sälj den som inte passar.

Och om du vet hur en sadel ska ligga, varför frågar du då här om sadeln (som inte passar alls) passar på din häst :confused:???

För att jag vet inte så myk om engelska sadlar. (men vet hur de ska ligga) trodde att det var ett typ anorlunda modell. Har ju fått svar på att detta är en konstig sadel. Visst kan man hoppa i en w sadel. Kanske inte sky högt, men 40- 50;).

Jag vet att man inte ska sadla för långt fram oh inte förlångt bak heller.. Det går ju inte att lägga denna sadel bra då en inte passar. Har fått svar på det jag ville och tackar för hjälpen. Men behöber inte diskutera detta mer.

För att jag vet inte så myk om engelska sadlar. (men vet hur de ska ligga) trodde att det var ett typ anorlunda modell. Har ju fått svar på att detta är en konstig sadel. Visst kan man hoppa i en w sadel. Kanske inte sky högt, men 40- 50;).

Jag vet att man inte ska sadla för långt fram oh inte förlångt bak heller.. Det går ju inte att lägga denna sadel bra då en inte passar. Har fått svar på det jag ville och tackar för hjälpen. Men behöber inte diskutera detta mer.

Hur vågar du då påstå att en westernsadel är bättre?? :cool:

Hur vågar du då påstå att en westernsadel är bättre?? :cool:

För att jag själv har både sett och känt det. Min föräldrar har oxå erfarenhet av det oxå. Ska försöka förklara varför w sadel är skonsammare än engelsk sadel. Igrund och botten så användes w sadel till att driva boskap längre sträckor och behövde då kunna vara så skonsam som möjligt för hästen pga den långa sträckan. Westernsadeln fördelar tryck över en stor yta (den är även en bladsadel) och på så sätt blir den skonsammare. De jobbade oxå energisk med hästarn och på så sätt måsten den var utskuren för att hästen ska kunna röra sig så fritt som möjligt. Den måste oxå var gjord för att ta sig förbi i svår teräng, tex hoppa över en bäck, stock mm. Jag säger inte att dem är bättre men skonsammare:). och nu undrar du säkert men varför vill du skaffa dig en engelsk sadel då? Jo för att kunna variera;)

Grejjen är den att man kan inte fördela tryck på större yta än vad en häst har rygg till att bära sadel på. Och oavsett sadel så en välpassande sadel fyller HELA den ytan, oavsett om det är en western, island, hopp, manskap eller dressyrsadel. Sadeln ska inte vara för kort och den ska inte vara för lång och man skall ha bossor placerade så de fördelar och ligger an mot hela ytan en häst kan bära en sadel på. Och en engelsk sadel som är väl anpassad fyller ALLA dessa kriterier. Så var menar du att en westernsadel ligger an mer än vad en engelsk gör?? För mig är det en omöjlighet att kunna fördela mer tryck någon annan stans om inte är skadligt för hästen. Så det ska bli väldigt intressant att höra vart din sadel ligger an som gör att den fördelar mer tryck än en engelsk?

Håller i grund och botten med om att en välanpassad westernsadel ger en bättre viktfördelning (som i över en större yta och därmed mindre vikt per kvadratcentimeter, då förutsatt att hästen har plats för en större yta att ha sadel på) än en välsittande engelsk sadel. Det man måste tänka på är ju dock att en välgjord westernsadel med träbom väger betydligt mer än en engelsk. Men för att i dagsläget få en westernsadel som faktiskt är konstruerad för att användas i många timmar i ur och skur och hålla femtio år så får man punga ut med ungefär lika mycket pengar som det kostar att köpa en häst.

Precis som märkeslösa engelska sadlar för ett par tusenlappar så är westernsadlar som kostar ett par tusenlappar rent skit och borde aldrig läggas på en häst då det ofta både kryper ut nitar ur bommen och dom är snea och vinda. Då kan man inte prata om att det är en sadel som är gjord för långritter :crazy:

Fast man hoppar ju inte svår klass-hoppning i en westernsadel, och för att en häst ska kunna ta sig över höga och breda hinder behövs det väl också en sadel som låter hästen "röra sig så fritt som möjligt"? Och för att en häst ska kunna utföra avancerade dressyrövningar behövs det väl också en sadel som tillåter hästen att "röra sig så fritt som möjligt"? Nej, jag tror inte riktigt på det där att en typ av sadel skulle vara bättre än en annan i alla situationer.

Vad är det för någon ide att jag förklarar osv när du säger imot mig. Och inte tror mig.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama