passar sadeln??????

Sv: passar sadeln??????

Nyfiken som jag är:
Vad är en cp-sadel?
Och hur kan du ens fundera på att SÄLJA den till någon annan stackars okunnig hästägare som är ute efter en billig sadel, när den är så pass dålig?!
Släng den istället.

Precis.. Ge bort den eller sälj den för någon hundring till nån som vill ha den på en bock (träbock alltså) till ungar som vill leka häst eller liknande...

Utryckte mig fel. En konstig sadel. Vill ju ha pengarna.
Men jösses...då skulle du ju inte ha köpt denna sadel från början!
JAG skulle inte ha samvete att sälja denna sadel vidare...aldrig. Dessutom ska du nog inte räkna med att få den såld heller nu när du vet hur det ligger till med den?
För du kan väl inte mena att du tänker undanhålla informationen att sadeln är typ obrukbar?
Utom, möjligtvis, för en trähäst.

Senast ändrad:

Om du säljer den där sadeln med den vetskap du nu har bidrar du indirekt och medvetet till att en eller fler hästar med stor sannolikhet kommer att skadas, kanske för livet.
Grattis till din ansvarsfulla och djurvänliga inställning, hoppas att du är stolt.

Så du tycker alltså att det är ok att sälja en sadel till någon som inte förstår bättre och som därmed skadar sin häst för att du skall få igen pengarna?
Det skulle jag tycka var väldigt oseriöst och något man som hästälskare aldrig skulle göra. Det blir ju faktiskt du som medvetet säljer en vara som är skadlig för en annan häst. Vilket du nu vet om men struntar i för att du vill ha pengar. Se det som lärpengar.

Varför inte fråga om den du köpte den av kan låta köpet gå tillbaka då sadeln var i sämre skick än denne lät dig tro? Din säljare utnyttjade din okunnighet och nu tänker du utnyttja en okunnig köpare i din tur.:crazy:

Men snälla nån! Vad tror ni om mig igentligen?! Självklart berättar jag för köparen att den inte ligger bra på någon häst. Säljer den ju till tex "leksakssadel" vänja unghästar att ha något på ryggen(stilla stånde) mm

nej det är ingen konstig sadel... det är en sadel som är baksutten och "felriden" men det är inget konstigt med den i övrigt.. det är något som kan ske med alla sadlar.
Du betalade ett överpris för sadeln och du kommer aldrig få ut några 800 för den igen tyvärr.

Till någon som kanske säljer den vidare i sin tur, ja, för att densamme också "vill ha pengar". Till någon som inte tänkt ha den till leksakshästar.

Seriöst, du får inte mer än ett par hundralappar för den och det är överhuvudtaget ingen summa om man äger häst. Gör hästarna en tjänst och kasta den åt skogen.

Men ärligt, hur långt går en persons ansvar egentligen? Inte kan man klandra TS för att sälja vidare en nedsutten sadel om hon påpekar skicket och att sadeln inte bör ridas i utan omstoppning?

Ingen här har undersökt sadeln, den ser inte kul ut men på rätt häst och med omstoppning kan den mycket väl fungera bra.

Till någon som kanske säljer den vidare i sin tur, ja, för att densamme också "vill ha pengar".

Fast så kan man ju inte tänka när man säljer saker. Säljer jag en bil som reservdelsobjekt kan jag inte sitta och oja mig över ifall den som köper den får för sig att försöka sälja den vidare och påstå att den är fullt fungerande. Är det någon som är dum nog och tror att bilen fungerar fast den knappt startar och både ser ut och kostar som en skrothög så är det upp till dom. Är huvudet dumt får plånboken lida.

Köper man en sadel för under en tusenlapp så kan man inte förvänta sig att få annat än skräp. Det samma gäller en bil för ett par tusenlappar.

Senast ändrad:

Skillnaden på en bil och en sadel är att en bil som startar inte gör någon någon skada.

Jag skulle aldrig kunna sälja på någon godtrogen/okunnig människa något som är direkt skadligt för djur, framför allt inte av ren girighet.

Men en bil som inte fungerar korrekt kan bli reparerad (liksom sadeln kan bli omstoppad) och den kan ha fel som ligger i rangen ostartbar till livsfarlig att köra. I stort sett alla objekt (skadade eller hela) kan missbrukad och vara skadliga.

Och en bil med sönderrostade bromssrör kan få för sig att plötsligt inte bromsa = kan skada många. Säljer man något som är tänkt att inte användas utan större reparationer så ser jag inte skillnaden utan tycker att så länge man är ärlig med vad man säljer så är det upp till köparen att kontrollera att det motsvarar förväntningarna från deras håll. Man kan inte köpa någonting superbilligt och förvänta sig guld och gröna skogar.
Det har aldrig varit tal om att lura på någon saker utan det du sa som jag tyckte var skumt var att det var TS fel om den som h*n evsålde sadeln till skulle vara oärligt och sälja den vidare till någon godtrogen stackare.

Senast ändrad:

"Mycket fin och vävårdad sadel" står det i annonsen va? Inget om leksakssadel eller vänja unghästar vid vad jag ser, men jag kanske sett fel annons på en likadan sadel...

Du får helt enkelt försöka spara ihop lite pengar och nöja dig med att du har en westernsadel som passar och barbackapadden. Så är det íbland. Sen finns det ju faktiskt företag som säljer sadlar på avbetalning, om du inte har pengarna just nu med känner att du verkligen behöver en sadel. Och många företag har sadelutprovare också :)

Jo det är den annonsen, men det var innan jag fick reda på att det var en felsutten och fel använd sadel;) och väl vårdad är den då den inte är något fel på förövrigt. Den som blir int säger jag varför jag ska sälja den och vad det är för "fel" på den:)

Men snälla nån! Vad tror ni om mig igentligen?! Självklart berättar jag för köparen att den inte ligger bra på någon häst. Säljer den ju till tex "leksakssadel" vänja unghästar att ha något på ryggen(stilla stånde) mm

En skitsadel som första erfarenhet till unghäst?
Några 800:- får du ju inte ändå om du säljer den som leksakssadel, så varför inte bara SLÄNGA den?
Förlåt, men jag fattar faktiskt inte...

Jag tror inte du är en elak person, men okunnig och rätt oseriös...Vore jag du skulle jag ta bort/ändra annonsen illa kvickt.

Senast ändrad:

Men kan du inte be den personen som hjälpte dig med Westernsadeln då?
Eller så har denna person kanske har lite kontakter ang. billiga och BRA sadlar + inpassning? :)

Det var mamma som hjälpte mig med det. Hon rider western, så kan myk om western och westernsadlar:)

Be din mamma om hjälp då :idea:

Hon kan ju se vilka vinklar din häst har i ryggen och på så vis kan ni lättare införskaffa en sadel! :) :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 245
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama