Passar kelpien mig?

Taxilock

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av kelpie, tror ni att den skulle passa mig. Detta är vad jag söker i en hund.

Jag vill ha en hund som gillar att jobba, men ingen arbetsnarkoman i form av BC typ. Jag vill ha en förig hund med mycket will to please. Jag vill ha en hund med ett mjukt temperament, inte en stenhård hund. Eftersom att jag själv är ganska mjuk som person så upplever jag att jag passar bäst med lite mjukare hundar. Jag vill ha en initiativrik hund som gärna kommer med egna initiativ i träningen (förstår att det också är en träningssak men tror ändå att det faller sig mer för vissa raser?). Den ska inte vara för vaktig men lite vakt är ok. Den behöver inte vara människotokig men jag vill heller inte ha en skygg hund. En hund som är reserverad mot främlingar är väl okej men helst ska den kunna vara neutral. Den behöver som sagt inte älska allt och alla men gör den det så är inte det något problem heller. Jag vill inte ha en hund med mycket rädslor (gäller väl som i alla raser att välja rätt uppfödare såklart, men vissa raser har det mer för sig har jag fått för mig). Jag vill ha en hund som är villig till det det mesta och kan hänga med på det mesta.

Detta vill jag aktivera mig och min hund med, främst lydnad och spår då jag verkligen fått upp ögongen för det med min nuvarande hund. Men det kan även bli agility, freestyle, trix och konster och lite av varje av möjliga aktiverings typer.
Jag tränar min nuvarande hund cirka 4-6 ggr i veckan i spår och vi gör andra aktiviteter i stort sett varje dag. Men självklart blir det ibland en vilodag med bara promenader. Jag är beredd på att kelpien kanske har ett högre aktiveringsbehov, men jag vill ha en hund som vill jobba mycket annars hade jag inte kollat på rasen.

Jag är medveten om att en del av mina önskemål är upp till ägaren att främja och att det också gäller att hitta rätt kennel.

Men det är långt fram tills hund nummer två eventuellt kommer in i bilden, vi pratar 2-4 år. Jag gillar bara att planera :D

Sv: Passar kelpien mig?

Hur menar du att en BC skulle passa bättre? :) Menar du temperaments-mässigt eller aktivitets-mässigt?

En BC kommer nog aldrig bli aktuellt för mig då dom nog behöver arbeta mer än vad jag klarar av. Jag är inte intresserad av att valla och många anser väl att man måste valla med en BC för att en BC har ett så starkt behov av det? Har pratat med lite kelipe uppfödare angående just vallningen och dom jag pratat med anser inte att det är ett måste för en kelpie.

Redigering: Oj, kom på att jag inte vet om kelpie eller BC skulle passa men svarar ändå, om det är ok:

Jag letade efter en hund med precis det du beskriver!
Valet föll på Norsk Buhund och jag kan säga att vissa av dina kriterier uppfyller min kille galant medan andra är det lite si och så med. Jag tror dock att på individnivå kan du hitta en perfekt matchning.

Min vov är med på allt jag erbjuder och lite till, vi kör jättemycket fys och det är sällan jag har sett honom omotiverad på något sätt. Vi tränar också jättemycket lydnad, personspårar, viltspårar, tränar drag, treibball och trix. Som sagt, han är på vad som än erbjuds men har också en ok fungerande off-knapp (inte perfekt men jag kan tänka mig att det finns de som har värre för han accepterar tråkiga dagar utan att flippa ut allt för mycket men kul tycker han inte att det är).

Det som talar emot är att han ääääälskar människor (kan ju ha med uppfostran att göra) och han äääääälskar att vakta (vet att detta varierar mycket inom buhundarna) och han är lite för "tjurskallig" för mig egentligen. Han är supersnäll men jag är ganska snäll och mjuk som förare och det leder till att han inte lyssnar på mig i vardagen på samma sätt som om jag vore tuffare, jag är konsekvent men det räcker inte på något sätt. Sen är han i värsta unghundsåldern just nu så det kanske ger sig. I träningen funkar det perfekt och ju mjukare där ju bättre lyssnar han!

Jag skulle tipsa dig att titta på någon av de nordiska spetsarna, även om jag skulle vilja tipsa buhund så finns ju lapphundarna, västgötaspetsen och så vidare som kan vara värda att ta en kik på.

Det är normalt sett ingen skillnad i aktiveringsbehov på en kelpie och en BC. Kelpien är i regen något självständigare och mindre förarvek än BC'n, men de individuella skillnaderna är stora. Samma med intresset för främlingar, kelpies älskar ofta allt och alla även om min egen är mer åt det neutrala hållet. Det som skiljer dem åt är ofta vallningsbehovet, en del kelpies varken vill eller kan valla så bra som en BC. Men där ska man vara medveten om att en av de större kelpieuppfödarna avlar just mot vallning och hennes hundars gener finns hos de flesta. Min grabb som kommer från helt olika linjer har även han visat ett stort intresse för får, och han tycker det är fantastiskt roligt att få "valla".

Om jag hade varit du så hade jag kontaktat några uppfödare för att få en uppfattning om vad just de avlar mot, och sedan försökt att träffa några av deras hundar. Till nästa sommar kanske du kan vara med någon dag på ett kennelläger och då träffa flera hundar på en gång.

annakg: Får kolla upp raserna du föreslår lite mer, är inte alls så bekant med spetsar. :)

cillamuffins: Tack för ditt svar! Så du tycker att BC och kelpie har lika stort behov av aktivering? Jag är ju inte intresserad av att valla men det finns ju många som har vallraser som man tränar bruks med men utan att för den sakens skulle valla. Men som jag förstått det är valla nästan ett måste för en BC? Har kontaktat en kennel hitintills som jag tycker verkar bra, ska eventuellt få komma och hälsa på henne och hennes hundar. Ska kontakta lite fler av kennlarna som jag tycker verkar bra.

Som du redan fått höra så har kelpie och border collie lika stort behov av aktivering, ja. Skillnaden är att en border collie avlas enbart efter vallanlagen och därför bör man inte skaffa en sån om man inte tänker valla (då får man oftast problem med en rastlös/stressad hund som vallar det den kommer åt i brist på annat). Australian kelpie (vill förtydliga, eftersom det även finns working kelpie som avlas, precis som BC, enbart efter vallanlag) har inte det vallningsbehovet, utan klarar sig utmärkt med annan sysselsättning.

Sen, som cillamuffins skriver, så finns det uppfödare av AK som inriktar sig mer på vallning. Dock har inte jag sett att någon av hundarna från den uppfödaren (som jag känner då) skulle ha vallningsbehovet, så länge de får annan aktivering. Jag har själv haft hund från den kenneln, mamman var en riktig vallhund, importerad från Australien. Pappan var dock mer bruksinriktad. Men min hund hade då vallanlagen, för jag vallade med honom några gånger och han gick som en klocka. Men fick inget behov av att fortsätta efter det, utöver att han blev lite uppspelt om vi gick förbi en fårhage på promenaderna. ;)

Men är det så att du ska ha hunden till annat än vallning kan det ju vara idé att kika på de som avlats för andra uppgifter i några led, för det finns såna också även om de flesta har vallande hundar i stammen. Men kennlar som inriktar sig på bruks och sånt istället. OM du nu tror att kelpie kommer vara rätt för dig när det blir dags, det är som sagt väldigt krävande hundar rent aktiveringsmässigt. Det finns ju andra raser också som har det du vill ha, men som inte har lika höga aktiveringskrav. annakg kom med bra förslag gällande de nordiska spetsarna i så fall. :)

Tack för ditt svar, jag är inte alls intresserad av att valla i nuläget och därför har jag aldrig sett en BC som aktuell. Men jag vill däremot träna massor med hund. Ska försöka åka ut till lite olika uppfödare och prata med dom, träffa deras hundar osv. En del av dem jag pratat med menar att deras kelpies inte klättrar på väggarna om det blir någon lugn dag i veckan. Men att man däremot måste aktivera den unga kelpien dagligen.

Det är australian kelpie jag är intresserad av för att förtydliga.

Om man jämför med andra vallraser såsom tex australian shepherd hur skulle ni säga att aktiveringsbehovet på dom kontra kelpie & BC? Om det är någon som vet?

Jag vill ju ha en hund att träna med och har således börjat kolla på mer arbetande raser. Men jag vill inte ha en hund som kanske måste jobba 8 timmar om dagen för att må bra. Men jag kanske har en liten överdriven bild av vad en BC kräver.. :o

Min nuvarande hund aktiverar jag i stort sett varje dag flera ggr dagen med olika aktiviteter. Men ibland måste det bli en lugnare dag med bara promenader eller aktiva promenader då jag ibland har mkt i skolan.

Hälsa på olika uppfödare låter som en bra idé. Och ja, aktiveras dagligen behöver de väl mer eller mindre (alla hundar ska klara av en lugnare dag in emellanåt, även BC). Men vad många glömmer, som är minst lika viktigt som aktiveringen av en ung kelpie (om inte nästan viktigare!) är passivitetsträningen! Har du en valp/unghund full av energi är det ju lätt hänt att du aktiverar, aktiverar och aktiverar, för att hunden ska bli trött och lugn. Vad du istället får är motsatt effekt - en hund som sen kommer kräva att det händer något hela tiden och inte kan slappna av. Självklart ska ju inte passivitetsträningen ersätta aktiveringen, de behöver ju fortfarande aktiveras en hel del! Men med aktiva hundar är det extremt viktigt att även träna mycket passivitet, för att deras naturliga instinkt snarare säger jobba, jobba, jobba än vila, så man får "lära" dem att man kan ta det lugnt ibland också. Men det är sånt som en uppfödare förhoppningsvis tar upp också. :)

Aussie har ungefär samma aktiveringsbehov, och det rör sig inte om några 8 timmar om dagen. De KAN jobba så mycket, men de behöver inte det för att må bra.

Just aussien upplever jag som en relativt spretig ras, det finns rena vallningslinjer, utställningslinjer och brukslinjer, men inte så många hundar inom varje typ. Många som jag har träffat har varit ganska stökiga, brötiga och skälliga. Könsbunden aggressivitet verkar vara ganska utbrett i rasen. Hittar man en bra Aussie har man dock en jättehärlig hund att jobba med :).

Aussie har ungefär samma aktiveringsbehov, och det rör sig inte om några 8 timmar om dagen. De KAN jobba så mycket, men de behöver inte det för att må bra.

Just aussien upplever jag som en relativt spretig ras, det finns rena vallningslinjer, utställningslinjer och brukslinjer, men inte så många hundar inom varje typ. Många som jag har träffat har varit ganska stökiga, brötiga och skälliga. Könsbunden aggressivitet verkar vara ganska utbrett i rasen. Hittar man en bra Aussie har man dock en jättehärlig hund att jobba med :).

Håller med till punkt och pricka! Sista meningen (min fetstil) håller jag verkligen med om :love: , men man måste vara medveten om allt det andra och de problem som man kan få med om man köper sig en aussie. Det är som sagt en väldigt spretig ras, så det gäller att hitta bra uppfödrare med bra linjer som lämnat många stabila, arbetsvillga och trevliga individer.

/MosterMia, aussieägare & aussiefrälst

Det är väl jag som har en väldigt överdriven bild av BC:n´s behov av aktivering :o Men har hört så mkt om att dom är så extrema. Men eftersom att jag inte vill valla så är den rasen inte aktuell för mig. Aussien tog jag upp mest för att jämföra om man säger så. Min syster ska skaffa en sådan nämligen så mest intressant att jämföra aktiveringsbehovet av raserna för att få sig en hum :)

På söndag ska jag få träffa en kelpie och prata med uppfödaren till den på en utställning som hålls i närheten :bump: Tyvärr var det bara en kelpie som skall ställas :(

Ser på din hemsida att du bor i Gävle (?). Om du har vägarna förbi Uppsala är du välkommen att träffa mitt vilddjur :)

p1040774.jpg

(högg första bästa halv-presentabla bilden i bloggen)

Haha vilken skön bild :D

Jag måste också säga att av mina hundar så är kelpien hittills den enklaste. Han gör liksom som det jag vill att han ska göra, utan att jag behöver motivera så mycket. Han lär sig supersnabbt och är otroligt lyhörd. Lägg sedan till det mycket praktiska formatet så har du en drömhund :love:. Fast jag ska kanske be att få komma tillbaka om ett halvår när han på allvar har förstått det där med brudar och andra hanhundar ;)

Haha, tack. Vi är inte riktigt kompisar med blixten ;)

Annars håller jag med, kelpien är en otroligt enkel hund att leva med. Signalkänslig, stabil och vill gärna göra rätt :) Till skillnad från jappen som ofta har en heeeelt egen agenda :angel:

Jag håller med både dig och Cilla, jag är så nöjd med min tjej, hon är verkligen min drömhund. Hur enkel som helst att ha och göra med i vardagen och sjukt rolig att träna med! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 706
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 069
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 514
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka