Sv: passar dvärgpinscher mig?
Givetvis finns det glada/öppna, reserverade och skygga dvärgpinscher likaväl som det finns i alla raser. Jag har erfarenhet av rasen sedan 1960 och har träffat väldigt många dp i massor med olika situationer. Det där med mentaliteten har väl gått lite i vågor genom åren. Sen är det ju så att uppfödare har olika syn på både mentalitet och öppenhet. Vissa är noga med utseendet, andra med mentaliteten.
Ett exempel kan man säga är en jättesnygg hund som hade kunnat gå hur långt som helst i utställningsringen. Tyvärr så klarar den inte av att domaren tar i den, eller så kryper den längs golvet för att den inte klarar av att det är lite stimmigt på utställningen. Den hunden kommer ingenstans. Man får förmodligen problem med hantering även hemma och hos veterinären. Även på andra aktiviteter kan det vara svårt att motivera hunden till att göra det man vill, t ex lydnad, spår och agility. Denna hunden fungerar dåligt i vardagen. Och det är ju där en hund i 1:a hand ska fungera bra. Detta är ett exempel på en mentalt dålig hund.
Ett annat exempel är hunden som med hela kroppsspråket säger "här kommer jag" i alla situationer. Ger ansiktstvätt till vem som helst. Denna hunden är inte alls lika välbygd som den i ovanstående exempel. Men i alla lägen = hemma, på utställning och hos veterinären t ex så vinner denna hunden över den andra. Detta på grund av att den är glad och öppen. Hunden fungerar alldeles utmärkt i vardagen. Och denna hunden är mentalt bra.
Sen finns det nästan lika många variationer däremellan som det finns hundar. Visst kan det påverka en del hur man själv är och hur man reagerar. Men det är väldigt svårt att få en skygg hund att övervinna sina rädslor. Det är inte roligt att hålla på att jobba bort rädslor innan man kan göra roliga saker.
Jag håller med Calazirya att reserverad och skygg inte är samma sak. MEN..... var drar man gränsen däremellan? Det är inte lätt som oerfaren valpköpare / hundägare. Nu vet jag exakt var jag drar min gräns, men när man väljer sin allra första hund är man i en annan sits. Då bör man vara mycket lyhörd för de råd man får. Visst det kan gå bra, men det kan också bli helt galet.