Passar detta hösilage en fångponny?

Sv: Passar detta hösilage en fångponny?

A Longland är en av de forskare som har fått många artiklar publicerade inom detta ämnesområde. En publicerad vetenskaplig artikel har granskats av andra forskare innan den godkänns för publicering.

Ibland blir jag smått mörkrädd när jag läser trådarna här på forumet.

Det finns många rekommendationer för fånghästar där det verkligen anses vara farligt att låta dem beta på avbetat område eller släppa dem på nyhuggen vall. Gräs som är i början av växtstadiet anses inte vara lämpligt eftersom det då innehåller mkt NSC. Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till. En av de som ofta glöms bort är att fruktan inte är ett namn på en kemisk förening utan ett samlingsnamn för en grupp kemiska föreningar som består av mer eller mindre långa kedjor av fruktosmolekyler. Men --- det är ganska stor skillnad mellan dessa kedjor och man kan nästan våga gissa sig till att de processas olika inuti hästkroppen.

Jag tycker av ovanstående anledningar verkligen inte att man kan dra slutsatsen att det är ofarligt med fruktan. Det är också ganska intressant att jämföra de slutsatser som dras i olika studier med de slutsatser som en del användare drar (och envisas med att hävda) i detta forum.

Det finns ett ordspråk som lyder ungefär på följande sätt:
Den som inte vet så mkt inom ett ämne tycker att den kan allt men den som har större kunskaper inom ämnesområdet inser sin begränsning (och inser hur oerhört mkt mer det finns att ta reda på).

Jag tror kanske att du har missuppfattat vad ett ”IR-test” går ut på.

Det man vill mäta är hästens basala, dvs. normala insulinvärde. Insulinhalten följer i princip glukoskurvan och det är därför man föreskriver att hästen ska fasta före tagning av blodprov. Egentligen behöver hästen endast avhållas från att äta ett socker- och/eller stärkelserikt foder ca. 4 tim före provtagning.

En IR-häst har en basal insulinhalt som är högre än den hos en häst med normal insulinkänslighet.

Man bör tillägga att enbart insulinhalten inte är ett helt säkert sätt att diagnostisera om en häst är IR eller inte.
Nej ffa pga en fånghäst får en förhöjd insulinhalt pga den inflammatoriska reaktionen!
PL

Är det alltid så?? För i så fall skulle det betyda att min förra häst som fick fång och i samband med det testades positivt för IR kanske inte alls var insulinresistent... :confused:
Det du skriver borde rimligen betyda att alla hästar med fång skulle uppvisa IR på blodprov om nu alla fånghästar får en förhöjd insulinhalt.

Lite förtydligande. Jag vet att 9 av 10 fånghästar uppvisar en förhöjd insulinhalt i blodet. Men jag trodde att det var p g a att de hade detta INNAN som var en bidragande orsak till att hästen fick fång. Inte att de fick det p g a fång.

Ingen vet om de hade detta innan!
Obs. Jag tror att en stor del av fångfallen är IR-relaterade men kan inte acceptera siffran 90% baserat på insulinprov od tagna på akuta fånghästar.
Fånghästar med misstänkt IR bör testas när de tillfrisknat men då är ofta intresset lågt.
PL

Tack så mycket för ditt svar. Jag testade om honom när han var frisk efter fången och då var provet negativt. Men jag trodde att det berodde på att hästen gick på en ytterst strikt diet... Nu blir jag jätteosäker, han kanske inte alls hade någon IR :confused: Eller också hade han det? Jaja, nu lärde jag mig något nytt i a f och det är ju alltid tacksamt!

Hästen blir väl frisk just för att insulindet sjunker, på grund av ägarens åtgärder, annars hade inte fången gett sig.........

Det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till. En av de som ofta glöms bort är att fruktan inte är ett namn på en kemisk förening utan ett samlingsnamn för en grupp kemiska föreningar som består av mer eller mindre långa kedjor av fruktosmolekyler. Men --- det är ganska stor skillnad mellan dessa kedjor och man kan nästan våga gissa sig till att de processas olika inuti hästkroppen.

Jag tycker av ovanstående anledningar verkligen inte att man kan dra slutsatsen att det är ofarligt med fruktan.

Instämmer helt. Definitionen på socker är vidlyftig i vardagligt tal. Socker är en glukosmolekyl och en fruktosmolekyl.
Kemin kring kolhydrater är otroligt komplext att studera. I teorin och "in vitro" kan dra vissa slutsatser, men i kroppen (in vivo) i vätskefas?
Man får väl anta att de vattenlösliga bindningarna i socker löses upp och man har då en glukosmolekyl och en fruktosmolekyl. Vilka processer tiggar glykos/frukos igång? (Jag börjar bli uppdaterad i vad som händer i människor, men i hästar och i andra däggdjur?)

Den mänskliga kroppen metaboliserar glukos och fruktos (fruktan) olika. För att inte tala om vilka hormonella system som triggas igång.

För att ens jämföra studier och olika scenario för hur hästar drabbas av fång måste man nog vara mer noggrann att beskriva vilka sockerarter hästen kan tänkas ha fått i sig. Naturligt förekommande sockerarter i gräs/havre eller processad melass mm.? Lite beroende på hur processen går till vid all raffinering av socker så bildas olika sockerarter.

Därmed lämnar jag det öppet och inväntar mer forskning.

Visst är det komplicerat med kolhydrater i en levande organism!
Jag tycker det är ganska så fascinerande egentligen, hur många olika kolhydrater det finns, att dessa kan processas på så många olika sätt osv. Helspännande - så länge man inte har en fånghäst - då blir det för mkt spänning för min del:confused: (fast ändå bra att känna till en del om det).

När det gäller just fruktan så finns det (vad man vet) inte ngt däggdjur som kan spjälka dessa långa molekyler (till skillnad mot amylas som kan spjälka stärkelsen). Det sönderdelas alltså inte till fruktos i tunntarmen utan fermenteras till syror i grovtarmen/tjocktarmen alltså på samma (liknande) sätt för människor och hästar).

Detta är svårt och man ska verkligen akta sig för att dra några bestämda slutsatser om hur det fungerar och hur allt detta kan påverka en fånghäst.

Detta är svårt och man ska verkligen akta sig för att dra några bestämda slutsatser om hur det fungerar och hur allt detta kan påverka en fånghäst.
Precis. Därför ska man inte ta till sig o ta resultat av konstgjorda försök alltför allvarligt o sen vägra att ta till sig ny forskning eller folk som kan ifrågasätta studierna.

Växter är väldigt komplexa även hästens olika reaktioner som kan skilja sig totalt.
Vi kan omöjligt veta vad varje grässtrå innehåller dygnet runt- var dag o ej heller hur många av dessa strån hästar tar in.

Därför är just bete något som inte passar alla.

det är ganska lätt om man håller efter bondepraktikan.

Ponnys- magert bete.
unghästar o digivande ston- tidigt bete o de övriga en bit in i juni.

som det ser ut numera när varenda kotte ska ha häst o gärna fler än vad man kan ta hand om- läs motionera. Man släpper dem redan tjocka hästarna på spätt vårbete o då är det mer tur om hästen inte drabbas av fång.

Om man bara följer den så skulle man inte behöva djupdyka i alla försök när förebyggande vård redan är det som är klarlagt.

Om de får fång av andra orsaker än foderintag så är det mer otur.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
996
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattraser bomba mig med info