Passar detta hösilage en fångponny?

Sv: Passar detta hösilage en fångponny?

Var hittar jag en sådan analys? På eurofins måste man göra hela basanalysen för att få med socker...

Jag gjorde enbart sockeranalys hos agrilab när vår häst fick fång förra året eftersom jag redan hade övriga analysen. Jag kollade nu och det kostar 300 kr + moms så jag mindes lite fel men det är ju ändå inte jättedyrt.
Jag mailade dem då och frågade om det gick att få enbart sockeranalysen och det gick bra så maila dem du och fråga för säkerhets skull så att de inte har ändrat det.

De har ju helt enkelt tagit blodprov på alla fånghästar som kommit in för att se om de har PPID, IR eller båda? Och 9 av 10 hästar hade en eller båda. Hur kan man då undgå att dra den slutatsen? Dvs vad skulle den annars vara? Och det är ju också ett faktum att när man behandlar dessa sjukdomar genom medicinering och genom att drastisk reducera socker/stärkelsehalt så får de inte fång.

Ang fruktan så undrar jag om du har testat ditt hö? I såna fall skulle du se att mängden fruktan är liten jmf med socker. Mitt hö har 8% socker och 2% fruktan. Så även med fruktanet inräknat skulle det vara ok. När man testat gräs i olika temperaturer så har man även hittat att socker och fruktanhalt stiger proportionalt. Vet endast om en studie som gjorts där man hade höga fruktanhalter trots låga sockerhalter, och det var på en särskild plats i USA.

Tror varken jag eller Spaderäss menar att fruktan garanterat är HELT ofarligt. Men det har inte heller bevisats att fruktan utlöser fång i den sparsamma mängd som hästen får i sig genom gräs eller hö. ALLT kan ju rent teoretisk orsaka fång, bara man tillför tillsträcklig mängder och andra förhållanden är gynnsamma.

Själv tycker jag nästan det kan kvitta, eftersom fruktan och socker är höga vs låga SAMTIDIGT. Dvs det spelar ingen roll om man begränser sin hästs betande efter socker eller fruktanhalt, de påverkas ändå av det samma. Enda situationen där det är vitkigt är om man har ett hö som har en hög fruktanhalt i förhållande till sockret. Säg att man har 10% socker och 10% fruktan. Då kanske man bör leta efter ett annat hö just eftersom man inte vet säkert hur fruktanet kan påverka. Jag gillar att ta det säkra före det osäkra!!

Jag är inte övertygad om att man menar att dessa IR test är helt tillförlitliga och då kan man ju egentligen inte dra någon korrekt slutsats.

Sedan undrar jag fortfarande om det finns någon studie där man verkligen har visat att en häst har fått fång av just sockret och då inte att tex även fruktanet spelar ngn roll (som ofta som du skriver också är högt om sockret är det).

Jag tror att du missade poängen med mitt inlägg.

Det är en sak att misstänka att ngt kan orsaka fång och då mena att man ska vara försiktig med det för att man egentligen inte vet om det är inblandat.

Det är enligt min uppfattning ngt helt annat att påstå att ngt är ofarligt och helt onödigt att försöka undvika.

IR test med ett blodprov på en häst med akut fång är inte tillförlitligt utan bara en indikation.
Vidare test behövs som inte är lämpligt att utföra förrän hästen är återställd.
PL

Jag har idag tagit kontakt med en tränare som jag kom på att jag för några år sedan fick veta hade en extremt sockerkänslig häst. Hon ska ta kontakt med sin höleverantör och fråga om det finns hö kvar för mig att köpa. Dock hade hon i år inte gjort någon analys, det brukar hon göra men hennes häst har inte reagerat något på det hö hon har gett den här omgången. Så om jag köper det höet så gör jag en heltäckande analys om jag ändå ska använda det. Typiskt att hon inte gjorde någon analys iår, men det verkar ju lovande då hennes fånghäst som ska vara väldigt känslig inte har reagerat.

IR test med ett blodprov på en häst med akut fång är inte tillförlitligt utan bara en indikation.
Vidare test behövs som inte är lämpligt att utföra förrän hästen är återställd.
PL

IR-test görs heller inte under betesperioden. antagligen för att de kan peta i sig stora mängder socker som kan variera från dag till dag.

Jag analyserar inte sockret utan går efter vilken energi det innehåller totalt.

Även för att veta på ett ungefär när jag inte väger upp höt.

Sålänge de tränas kan de ha fri tillgång, men inte om de står.
De är inte heller så maniska när de får så mkt o istället finplockar ut det gottigaste först o sen tar det mindre goda.

Jag sprider ju helst ut höt ute o hästarna äter bladverket o fröna först.:d

Pollit har vad jag vet inte gjort några studier på hur låga koncentrationer fruktan som kan vara farliga för enstaka hästar.

Det finns andra som har gjort tester med olika mängder fruktan (inulin). Vid en studie fick 2 av 5 försökshästar laminitis även vid 5g inulin per kg kroppsvikt (tror jag). Ingen av försökshästarna utvecklade laminitis vid 1g eller 3g/kg kroppsvikt.

Känner du till ett fall där det verkligen är visat att socker utlöst fång!

Det är inte socker som utlöser laminitis utan insulin. Boven i dramat är en hög insulinhalt i blodet och insulinhalten kan påverkas av en rad andra faktorer än socker i fodret, t.ex. stress och hormonstörning.

Jag vet flera där det verkar sannolikt liksom jag vet ett antal där det utgående från växtförhållanden verkar sannolikt att fruktanr utlöst fång.
PL

Kan du berätta vilka “växtförhållanden” som gjorde det sannolikt att fruktan utlöst fång? Min erfarenhet är att hästfolk hade så stor respekt för Pollitt att man inte kritiskt granskade hans “fruktanteori”. Det är först senare som en del forskare har börjat ifrågasätta om “fruktanteorin” har någon praktisk tillämpning.

IR-test görs heller inte under betesperioden. antagligen för att de kan peta i sig stora mängder socker som kan variera från dag till dag.

Jag tror kanske att du har missuppfattat vad ett ”IR-test” går ut på.

Det man vill mäta är hästens basala, dvs. normala insulinvärde. Insulinhalten följer i princip glukoskurvan och det är därför man föreskriver att hästen ska fasta före tagning av blodprov. Egentligen behöver hästen endast avhållas från att äta ett socker- och/eller stärkelserikt foder ca. 4 tim före provtagning.

En IR-häst har en basal insulinhalt som är högre än den hos en häst med normal insulinkänslighet.

Man bör tillägga att enbart insulinhalten inte är ett helt säkert sätt att diagnostisera om en häst är IR eller inte.

Själv tycker jag nästan det kan kvitta, eftersom fruktan och socker är höga vs låga SAMTIDIGT.

Fruktan och socker behöver inte alls ha höga värden samtidigt.

Många hästägare förstår inte vad som händer när gräset blir stressat. Gräs kan bli stressat av olika anledningar, t.ex. p.g.a. torka, vid låga temperaturer eller om det betas mycket hårt.

När gräset blir stressat slutar det att växa och börjar istället att accumulera socker. Observera att det är SOCKER som accumuleras och inte fruktan. Fruktan bryts istället ner till socker. Sockerhalten kan därför vara extremt hög i stressat gräs medan fruktanhalten är låg. Sockret som accumuleras i gräsets blad transporteras efter hand ner genom stjälken till rötterna där det lagras i väntan på “bättre tider”, t.ex. att det ska börja regna igen. Fruktan består av långa kedjor av fruktosmolekyler och dessa är för stora för att kunna transporteras ner genom stjälken till rötterna. Därför genomgår fruktanet en process som kallas för katabolism, dvs. det sönderdelas till sockermolekyler som sedan kan transporteras ner till rotsystemet.

De flesta hästar får fång på våren då gräset befinner sig i ett tidigt växtskede. I ett tidigt växtskede är förhållandet blad : stjälk hög. Eftersom fruktan till största delen finns i stjälken och är låg i bladen är fruktanhalten inte särskilt hög i ett tidigt växtskede. Däremot kan sockerhalten vara hög. Soliga dagar och kalla nätter gör att både fruktan och socker accumuleras i växten. Blir dessutom gräset stressat som t.ex. i våras då vi hade torka (åtminstone här i södra Sverige) skjuter sockerhalten i höjden. Allra farligast är det efter en torkperiod när det första regnet kommer. Vad som då händer är att gräset vaknar till liv igen och vatten och det socker som har lagrats i rötterna transporteras upp genom stjälken igen för att användas till att växa. Ett par dagar efter det första regnet kan sockerhalten vara extremt hög i gräset.

Hästar och ponnyer som är insulinresistenta är mycker känsliga för höga sockerhalter i gräset eftersom inte insulinet klarar av att transportera in all den glukos som hamnar i blodet till cellerna där det kan förbrännas. Det krävs höga insulinhalter för att klara av uppgiften och det är den höga insulinhalten i blodet hos dessa hästar som orsakar laminitis/fång.

Hästar får inte fång av fruktan. Åtminstone inte i praktiken. De kan få fång i en laboratoriemiljö om man slangar in stora mängder inulin i hästen, men det är en helt annan sak.

Man kan visserligen inte helt utesluta att någon häst någongång kan få fång även av fruktan men sannolikheten för att detta ska ske är så ofantligt liten att det inte är något man behöver bekymra sig för.

Problemet med den “fruktanhysteri” som tyvärr finns bland många hästägare (och en del skribenter på detta forum) är att det förskjuter fokus ifrån det som är viktigt för en fånghäst, nämligen en balanserad foderstat med låg socker- och stärkelsehalt, undvika att hästen blir överviktig samt så mycket motion som möjligt.

Säg att man har 10% socker och 10% fruktan. Då kanske man bör leta efter ett annat hö just eftersom man inte vet säkert hur fruktanet kan påverka. Jag gillar att ta det säkra före det osäkra!!

Det finns ingen som helst anledning att rata ett hö som har 10% fruktan! Det kan snarast vara en fördel!

Mitt påstående ang att man inte skulle göra under betesgången kom från Vet på strömsholm :confused:

Jag började inte att ifrågasätta huruvida...

Tack för all info:bow:

kl

Socker bildas i gräset vid fotosyntesen och används för att gräset ska växa.
Om gräset av ngn anledning, torka, kyla eller annat inte kan utnyttja det producerade sockret omvandlas det till fruktan. Fruktan är lagringskolhydrat för de gräs som växer i kallare klimat. När fotosyntesen sker men cellandningen (den process som utnyttjar sockret) inte kan ske (tex pga för låga temp) så måste alltså sockret sparas. Det är den senare processen som är den begränsande.

Varför gräset skulle spjälka fruktan till massor av socker som det inte sedan kan utnyttja kan man verkligen fråga sig?

Det kan naturligtvis vara så att en del av fruktanet sönderdelas för att lagras som monosackarider i gräsets rötter men jag undrar verkligen hur pass stor del det är frågan om och om rötterna endast lagrar enkla sockermolekyler.

Den som är intresserad om ovanstående och om huruvida det är möjligt för en häst att få fång av fruktan i en gräshage kan följa nedanstående länk.

http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full

Jag har varit på jakt efter hö nu en tid, men hittade hösilage i minirundbal som jag undrar om foderkunniga kunde kommentera huruvida det passar en tränande fjordhäst på 350 kg som fick fång i höstas.

En fjording som väger 350 kg, det låter väldigt lite?

Det beror givetvis på hur stor fjordingen är.

kl
Den som är intresserad om ovanstående och om huruvida det är möjligt för en häst att få fång av fruktan i en gräshage kan följa nedanstående länk.

http://jn.nutrition.org/content/136/7/2099S.full

Longland blandar här ihop resultat som är gjorda vid olika typer av studier. Hon tar fruktanvärden från gräs som får växa fritt, dvs. som inte betas och som därför uppnår ett moget växtstadie där fruktanhalten är hög beroende på ett lågt blad:stjälk förhållande och kopplar ihop detta med en annan studie av betande hästar där förhållandet blad:stjälk är högt vilket ger ett smakligt foder och högt intag men där fruktanhalten är låg. Dessutom tar hon inte hänsyn till att hästar även betar under tider då fruktanhalten är lägre. Detta leder till helt fel slutsats.

Från hennes rapport:
“in a study of mixed-species pastures in 10 horse farms in Germany from April to November, concentrations of fructan ranged from 18 to 57 g /kg DM, with highest concentrations being found in May, lowest in August, and intermediate concentrations in October (20)”.

Denna studie visar tydligt att fruktan inte är en riskfaktor för hästar på bete. 18 - 57 g/kg DM fructan är 1,8 – 5,7% fruktan. Det skulle krävas ca. 30% fruktan för att komma upp i de nivåer som Pollitt använde. Orsaken till att fruktanhalten var så låg i detta fall är att gräset betades kontinuerligt vilket gör att andelen blad:stjälk hela tiden är hög, dvs. en hög andel blad och en låg andel stjälk där fruktan lagras. Detta är den faktiska situationen för hästar på bete. Hästar släpps inte på ett övermoget höstbete där andelen blad:stjälk är låg och fruktanhalten hög. Skulle man av någon anledning göra det så skulle hästarna inte äta stora mängder eftersom ett övermogen bete inte är särskilt smakligt.

Från hennes rapport:
“the WSC contents of various ryegrass monocultures at vegetative growth stages were determined throughout the growing season for 3 consecutive years . . . The fructan content ranged from 75 to 279 g/kg DM”

279 g/kg DM är 27,9% fruktan och i närheten av vad som skulle krävas för att utlösa laminitis. Här rör det sig dock om gräs som får växa fritt, dvs. som inte betas och där därför förhållandet blad:stjälk är lågt. Detta är en konstruerad situation som inte uppkommer i verkligheten. Man måste dessutom ta hänsyn till att detta är ett extremvärde som förmodligen inträffar på eftermiddagen och kan mycket väl halveras under natten. Hästar som betar äter i princip under dygnets alla timmar och medelvärdet för fruktanhalten blir avsevärt lägre än toppvärdet.

Det beror givetvis på hur stor fjordingen är.

Även för en liten fjording tycker jag det låter lite. Det finns ett viktmåttband som slår fel uppemot 100 kg, och jag funderar på om det kanske är ett sånt ts använt för att ta reda på vikten.

Jag tänker på tidigt bete i maj där tillväxten ännu inte har skjutit fart o hästarna måste stödfodras. Även om gräset har en hög näringshalt av både enrgi o prtein o då mer fruktaner efter kalla nätter som sällan brukar visa sig i frost o så torde väl ändå mängden av det gräset räknas in?

Jösses vad bra du är! :bow::bow::bow:

Undrar som Axel, det måste väl vara mängden som avgör? Om man har ett väldigt kort gräs med mycket socker och ett långt gräs med mindre socker, då borde väl det långa ändå vara värre om hästen äter mycket mer av det än lite av det korta? Eller?

Men det finns fortvarande ingen studie som säger hur långt under Pollits nivåer man måste komma för att inga hästar skall få fång! I Pollits försök fick att alla hästar fång.
PL

Vi måste kolla på fler nivåer o inte bara engångsdoser utan se hur tillförsel under tex en vecka påverkar. Vidare måste vi undersöka hur olika gräs uppförs sig i olika vädersituationer i våra klimat.
Väldigt mycket forskning kvar!
PL

Till TS

Jag hade tagit analys, på dom två höskördarna du har att välja på och valt utifrån det.

Det är ju ändå värd en del också om du kan använda hö, som redan finns på plats.

Här brukar det också vara svårt att få tag på hö som är analyserat. Jag brukar vara tvungen att åka till olika bönder och ta analys själv eller fråga snällt om dom vill göra det och ev. stå för kostnaden och så väljer när jag hittar et som känns rätt. Det är bökigt och dyrt, men vad gör man:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: Elo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
996
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17