Passar denna baksele?

Gullan86

Trådstartare
nu kommer jag igen med ennu en tråd:angel:

passar denna baksele ha överseende över att jag hann inte sätta dit den med vagn och allt + att jag inte passat till den(de två spännena över sidorna)

vad behöver göras hur mkt ska den höjas upp passar den överhuvudtaget?

det är en baksele str cob köpt på granngården.

1171359.jpg

1171357.jpg
(här glipar det när han gick fram ett steg men den sitter ju inte fast eller nåt så...:confused: )
1171358.jpg
(tyvärr taget lite ovanifrån)

vart ska igentligen den där ringen med de främre remmarna vara på hästen och har man nån sån utgångspunkt eller nåt att kolla efter så man vet om den passar?

tacksam för hjälp

Sv: Passar denna baksele?

Jag tror du ska byta till en ponny strl för du ska nästan spänna ända upp och dra fram den ända till maggjorden om den ska passa.

En sak som jag retar mig på är om de remmarna du spänner upp bakselen med, sticker ut nedanför söljorna, för då kan tömmen fastna där. Det gör den på min sele hela tiden, så nu har jag fått tejpa läderändarna för att det inte ska bli en säkerhetsrisk.

Jag föredrar mindre strl än större strl, även om båda passar, just för att mängden remmar som sticker ut minskar.

Om du kan byta, så gör det tycker jag.

Man brukar förresten säga en handsbredd i glapp när hästen är i drag bakom rumpan. Jag justerar ibland bakselen fortfarande, hästen kan ju ändra sig? :rofl:

en liten ritbild :)

Senast ändrad av en moderator:

okej jag har beställt en ponny baksele istället....haha vilket krongel...jaja...man får byta så det är skönt o slippa hölla på o ha en för stor för jag tyckte verkligen att den var riktigt stor....

ja ska inte sträcka mej till en shettis t.o.m då eller? om det är bättre att den är för liten än för stor? jag antar att ponny str kommer vara med rätt långa remmar den med men de kan man väl kapa lite.hm,,

hmc baksele, billigast genom granngården, finns i alla strl.

sök på den så får du upp massa info här på körning om den.

Hej!

Japp den såg lite stor ut!
Men mindre storlek är ju på väg! :bump:

Du köpte bakselen via granngården, vad kostar den då?
Är lädret bra? Typ relativt mjukt och stabilt?
Finns den i naturfärgat läder?
Kanske inte :(

/Lisa

bara svart, 370 kostar den har jag för mig.

320 på lillhästen plus 100 i frakt minst.

lisa har du missat min hmc tråd?

/jenny

Vad roligt att du har kommi tillbake till oss gullan 86.

_L_ skrev:
Hej!

Japp den såg lite stor ut!
Men mindre storlek är ju på väg! :bump:

Du köpte bakselen via granngården, vad kostar den då?
Är lädret bra? Typ relativt mjukt och stabilt?
Finns den i naturfärgat läder?
Kanske inte :(

/Lisa

hejsan=)
japp har mailat dom nu om en mindre str överväger att ringa haha förra gången så mailade jag när jag beställde den och då tänkte jag mig att de skulle skicka ett mail tillbaka och säga att de typ antecknat det eller nåt men efter nåra veckor ringde de o sa att ja kunde komma o hämta den:D

men tror du att ponny str inte e för stor den oxå då?
japp den kostade runt 370kr
ja stabil är den jättebra på så sätt och den remmen bakom rumpan är bred och mjukt fodrad och bra...blev glatt överaskad de flesta jag sett har ju bara en tunn rem utan fodring tyvärr.
ja det är sådär lahom mjukt ska smörja det lite sen när den jag beställt kommer för det behövs nog.

det står att den inte finns i naturfärgat men jag vet inte fråga du de kanske kan speicalbeställa det.

/Gullan

Jo jag vet att du har en sån tråd men jag var lite lat :o

Men står det där då vad den kostar på Granngården?
Samt hur den är i lädret?
Nä just det! :D :p

/Lisa

Ja det blir väl den svensktillverkade bakselen då för runt tusenlappen och det tycker jag är för dyrt.

Det är ju selen till fjordingen som spökar.
Dom jag har är lokselar naturfärgade med svarta detaljer. Kanske skär sig med svart baksele...
Hon har dåligt läge för brösta men inte så bra lokstad heller eg :crazy:.
Skulle villja köpa något bättre (snyggare :o :D) liksom, lokselen jag har nu tycker jag eg inte om :o men jag får låna den (så länge jag vill) av farsan och den var inte så billig då det är en arbetssele.
Det är eg lite för klumpigt oxå, spec om man bara kör med rockard eller lätt vagn.
Funderar på att köpa en komplett bröstsele men använda lokor istället som man målar i matchande färg som övriga selen, det skulle vara snyggt :d

Får låna tre fina lokselar av farsan och jag vill köpa ny sele :o han fattar såklart inte och tycker det är ganska onödigt :( spec en bröstsele (vilka han inte gillar) ...

Haha, Tore i stallet, han har kört häst i skogen tillsammans med sin far förr och han virrar bara på huvudet åt min maratonsele :) Håller den undrar han?! :) Han är så söt.

En gång åkte han med i rockarden, och då vägrade han hålla i sig nånstans, för han var ju så van vid att åka både stötting och vagn sen förr. Han är 71 och är vår stalltomte:love:

Han berättar alltid stolt om sin far som alltid specialbeställde lokor åt varje häst han ägde, allt för att minska risken för skav när de var ute i skogen hela dagarna. Alla gjorde inte det, så vissa hästar fick lokskräcken!

Liknande trådar

Körning tycker ni denna loksele passar till min lille häst? lokselen är 60cm lång hästen är 126 i mkh. jag vet att den sitter för långt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
15 416
Körning ja nu kommer jag här igen med ytterligare en tråd=) men nu e det brådis och jag behöver råd från ER! :bump: jag ska nämligen...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 481
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24