Passaktiv tölt

I

isahorse

Jag har en islandshäst som är passaktig i tölten i paddocken. Får oftast ren tölt ute, men ibland är den också lite passaktig då. Ägaren innan har inte haft nåt problem med tölten, bara i början men då var hästen väldigt otränad och i dålig kondition. Skulle gärna vilja ha lite tips. Rider för instruktör redan men har ändå inte lyckats få ren tölt. Han är jättemjuk, och kan både öppna och sluta, vet inte varför han håller på och passar :mad: Som sagt skulle bli glad för lite träningstips.

Sv: Passaktiv tölt

Nu är det inte alltid hästen det beror på vid passtakt, även ryttaren har sin del i det hela.
I de flesta fall handlar det om inaktiva bakben, detta ger oavkortat passtakt eller travtakt för andra hästar. En annan sak som kan ge passtakt är att hästen binder sig, ofta genom att hästen rids för hårt i i handen. Hästen får helt enkelt inte tillräckligt med utrymme framåt, och ryttaren tänker mer bakåt än framåt.

Rid mkt böjda spår och flytta hästen undan skänkeln, rid huller om buller i paddocken, serpentiner och volter och böj hästen mkt! Passtakt beror oftast på att hästen ej får med sig bakbenen och blir på framdelen, genom att flytta hästen korrekt får du med dig bakbenen. lycka till! // Frida

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en islandshäst som är passaktig i tölten i paddocken. Får oftast ren tölt ute, men ibland är den också lite passaktig då. Ägaren innan har inte haft nåt problem med tölten, bara i början men då var hästen väldigt otränad och i dålig kondition. Skulle gärna vilja ha lite tips. Rider för instruktör redan men har ändå inte lyckats få ren tölt. Han är jättemjuk, och kan både öppna och sluta, vet inte varför han håller på och passar :mad: Som sagt skulle bli glad för lite träningstips.

Är hästen stel i någon sida eller har någon låsning någon stans? Det kan lätt bli att dom är passtaktiga om dom spänner sig eller liknande. Du skriver att hästen är jättemjuk, men kan ändå vara så att den spänner sig någonstans just när ni ska tölta.
Jag tycker du ska kolla upp det, sen rida mycket i ojämn terräng så hästen får träna hela kroppen naturligt. Rid mycket på böjda spår, voltarbete osv. I skritt tills hästen är riktigt mjuk och följsam och inte spänner sig eller går emot någonstans, sen provar du tölten några steg och saktar av igen. Sådan intervallträning brukar vara bra!
Lycka till!

hej tack för era svar. Joo jag måste nog kolla upp det där med om han spänner sig. För höra med min instruktör i helgen. Får prova mig lite fram nu, men jag hoppas att det ordnar sig! Blir glad för lite mer tips också.

hej tack för era svar. Joo jag måste nog kolla upp det där med om han spänner sig. För höra med min instruktör i helgen. Får prova mig lite fram nu, men jag hoppas att det ordnar sig! Blir glad för lite mer tips också.

Ja, det tycker jag du ska göra! :) Min häst spänner sig också, är nog rätt vanligt tyvärr. Dock får han andra problem istället.
Men prata med instruktören så ser säkert hon ifall det är någon spänning eller så.

Hur funkar det med boots då? Är hästen lika passtaktig då?

KL
Min instruktör sa häromdan att passtakten har att göra med att ryttaren har spänningar i trakten av sin svank, och att hästen då avspeglar detta.

jag har inte provat med boots, men det är värt ett försök. jaa det är väl svårt att veta om jag också sitter och spänner mig.. jaa, jag antar att jag får prata med min instruktör nu då...

jag har inte provat med boots, men det är värt ett försök. jaa det är väl svårt att veta om jag också sitter och spänner mig.. jaa, jag antar att jag får prata med min instruktör nu då...

Prova med boots, det gör att steget fördröjs något eftersom det blir mer tyngd på hoven. Är hästen travtaktig kan man prova med boots bak.

Jag visste inte att jag satt fel och att jag spände mig, men idag fick jag reda på det :angel: Då jag tog hjälp av en instruktör. Mycket man inte vet om :crazy:

Hej!
Om hästen är mest passaktig i paddocken, kan det bero på att den tycker att det är tråkigt helt enkelt. Min häst var sådan.
Jag har börjat träna väldigt mycket att det ska vara lika kul i paddocken som ute, och tänker alltid framåt i paddocken.
Varje gång jag rider i paddocken försöker jag rida korta men väldigt intensiva pass. Jag rider mycket framåt, och istället för att hålla upp hästen med tyglarna driver jag på, och håller bara emot lätt i handen.
Det funkar jättebra på min häst!
Lycka till!

Håller med tidigare inlägg om att rida böjda spår och skänkelvikning. När min islandskille blir lite passaktig i tölten så flyttar jag honom åt sidan 2-3 steg med hjälp av vikten ("ta med hästen åt sidan" som det brukar kallas i islandsböcker/filmer), det brukar räcka för att han ska hitta tillbaka till en bra tölt.

Jag vet vad jag ska säga men jag kan inte förklara det :idea: :crazy:
Mitt tips är att rida för en instruktör!

Hoppas inte du vill boots på honom hela livet. Hästen kommer vänja sig med bootsen och då kommer då få rida med tyngre och tyngre allt eftersom han lär orka mer. Gör som de andra säger, rid på böjt spår. Mitt tips är att rida på 8:or och att du ställer honom fram och tillbaka hela tiden.

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Fille
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka