passaktig v.s travaktig

Sv: passaktig v.s travaktig

Min fyrgångsvalack, Fjalar, var lite ostadig i tölten i början och rollade och travtaktade en del. Men ju mer laterala rörelser han hittade, desto starkare han blev och desto mer rumpa han fick med sig i ridning var det inte ovanligt att han blev passtaktig eller t.o.m. grisepassade några steg.

Här är en dålig bild när Fjalar är lite passtaktig. Nuförtiden har vi knappt några taktproblem alls. :)
_MG_6867.jpg

Den lilla, Odinn 4,5 år, har precis börjat med tölten och med honom är det en stor mix av allt. Han drar mot travtakt, för att sedan slunga ihop alla gångarter för att sen slå upp i trav.
Vi tror att han har pass i sig, vi får se.

Hej,
Jag har en 5-gångare där passen ej är framtagen. I början av passet när hon fortfarande är stel så är det alltid passtakt, medans ju mer man mjukar upp henne desto mer travtakt blir det, för att slutligen (oftat) bli helt rent. Men ju mjukare hon är desto mer travtakt blir det.
Kul att läsa att det är så för andra med då jag hade börjat tvivla på att hon var 5-gångare!

SOm jag nog redan skrivit så upplever jag det positivt när vår lite spända och stela femgångare blir travtaktig i tölten istället för passtaktig! Detta eftersom hon vid dessa tillfällen är avslappnad och nöjd och glad. Om man sedan bara samlar upp henne lite så blir tölten klockren!

Jag har en 5-gångare som alltid varit åt det passtaktiga hållet. Nu på äldre da´r har hästen fått spatt och det har förändrat hela rörelsemönstret, men tölten finns helt klart där fortfarande.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
932
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London