passaktig v.s travaktig

Is

Trådstartare
Dom säger väl att 5 gångare ska ha lätt för att bli passaktiga i tölten och 4gångare travtaktig i tölten... Hur bra stämmer det här? hur är era hästar i tölten, vilket/vilka är det vanligaste felet(n) hos just din häst?
bara lite kul att veta.

Sv: passaktig v.s travaktig

Stämmer inte på en enda punkt, jag har två hästar med starkt passanlag men bägge två var från början travtaktig i tölten. Detta gäller både mor och son, tölten blir sen ren när styrkan kommer mer och mer på sonen och även moderskapet var likadan.

Vår ena är en "typisk" femgångare; ofta passtaktig, särskilt när hon spänner sig. Men har märkt att nu när vi börjar hitta traven samt få henne att slappna av i tölten och skritten så kan hon ibland bli travtaktig i tölten. Det tar vi faktiskt som något positivt (i jämförelse med tidigare när det mest var grisepass), eftersom travtaktigheten kommer när hon är avslappnad och mjuk men inte riktigt orkar bära sig i tölten.
Vi har även en riktig fyrgångare, inga anlag för pass eller passtaktighet överhuvudtaget. Han är inte travtaktig i tölten, antingen travar han eller töltar, finns inget mellanläge. Tölten kan vara svår att få fram, men när den väl kommer är den ren. När han inte orkar tölta så blir det antingen någon galopproll, eller så går han direkt över i ren trav.

Vi har även en fyrgångare, han kan växla mellan passtakt och travtakt. Allt hänger egentligen på ryttaren, hård hand så blir han passtaktig genom att han binder sig i bogen. Slö och inaktiverad ryttare ger travtakt, och man har helt enkelt inte lagt tillräckligt med krut i att samla honom.

Min häst har i grunden en bra takt, men om man "anger" takt via sitsen så följer han med, sitter man och "vaggar" blir det passtakt, gungar man som i trav blir det travtakt. Sitter man stilla blir det rätt:) Om han blir spänd eller är lite extra taggad då kan han ibland lägga till sig med olika taktfel eller rollning- kan ibland vara ganska krävande för ryttaren (dvs jag) vid tävling...;)

ps. jag har en 4-gångare

Min häst kan bli mycket passtaktig ibland, men då har han en jättestark pass och mkt pass bakom sig (pappa har 9,5 för pass)

Men nu på sista tiden så har traven blivit starkare och han blir tom TRAVTAKTIG ibland, detta ser jag som ett steg i rätt riktning iaf.
Hellre att han pendlar att vara passtaktig - ren tölt - travtakt än att han springer på i stel passtakt hela tiden. :)

Ja jag ska kanske säga hur min häst är också, nu vet jag juh inte hur många gångarter han har men han är iaf riden som fyrgångar och han pendlar då lika mycket mellan travtaktig till passtaktig så där hänger det nog helt på mig att "hålla kvar han i rätt läge däremellan" men jag tror och hoppas att om jag bara tar och börjar träna lite mer allvarligt och inte bara när jag känner för det så kommer nog tölten bli renare också. ska bara träna min egen balans först:angel:

Min häst är 5-gångare fast jag inte har tagit fram passen på honom räknas han mer som en 4,5-gångare.
Förut var han ganska passtaktig, men nu har jag fått på domarkommentarerna att han blivit travtaktig i vissa steg.
På honom gäller det att få honom att arbeta med baken och energin.

Jag har två fyrgångare. Den ena är passaktig och den andra är travaktig. Så jag har en av varje. Kan tillägga att båda mina fyrgångare har högst blup på passen, men båda är fyrgångare :angel:

Jag rider en femgångare som har väldigt svårt för tölten. När hon är samlad blir det gärna grisepass men när hon får längre tygel så hittar hon tölten och då kan den bli travtaktig... det ska ju inte a lätt då finns ingen utmaning =)

Min fyrgångare, Nökkvi, blir travaktig i tölten. Trav och tölt ligger väldigt nära varandra och för närvarande är traven lite starkare, men vi jobbar på det. :D
Sen har jag en 4½ gångare, Berserkur, som blir passaktig i tölten. Bäst blir han efter en snabb och bra galopp. Då han blir lite mer pigg och alert, en lite lat häst annars... Men söt ändå. ;)
Men på mina hästar stämmer allafall det där. ;)

Vi har även en fyrgångare, han kan växla mellan passtakt och travtakt. Allt hänger egentligen på ryttaren, hård hand så blir han passtaktig genom att han binder sig i bogen. Slö och inaktiverad ryttare ger travtakt, och man har helt enkelt inte lagt tillräckligt med krut i att samla honom.

Tack, håller med. Helt beroende på ryttaren. Passtaktiga hästar ligger på bogarna och är oftast inte tillräckligt lösgjorda. Fyrtaktiga saknar oftast för mycket driving och blir långa.

Har du något bra tips på att få dem att bli mer lösgjorda, lätta i framdelen & bäriga? Femgångarna alltså.

Börja alltid ifrån skritt. Hästen ska vara mjuk i munnen och följsam åt sidorna. Rid mycket volter med en riktigt böjning på hästen. Var noga med eftergiften!
Växla mellan kort och lång skritt. I den korta kan man höja handen aning, hästen kortar stegen och nacken ska resas.
Det viktigaste är att hästen inte ligger på bettet och blir tung utan att den istället orkar bära sig själv!

Okej, precis så jag vill jobba! Tyvärr så går det inte att rida annat än rakt fram, serpentiner och ev skänkelvikningar/öppnor nu då det är metervis med snö överallt (inkl. på ridbanan).
Så det är att rida ute på vägar som gäller, jättesegt!

Vill verkligen jobba på en bana med volter...

Inte så med alla hästar men inte helt ovanligt att 5 gångare är passtaktiga i tölten.
4 gångare kan ju däremot vara 4,5 gångare eller ibland 3,4 gångare(de senare kommer alltid ha problem med tölten då det bästa är väl att rida dem som 3 gångare, min kompis hade en sån häst, han lärde sig att gå i snabbare skritt men aldrig i riktig tölt)

Det jag menade med 4,5 gångare är att många av dem kan ha passtakt då de har mer påbrå.
De flesta 4 gångshästar jag stött på har däremot varit travtaktiga.
Min ena valack är 5 gångare, e Krapi frá Akureyri, & han är passtaktig i tölten om man kräver mer tempo men inte behärskar att gör nog mkt halvhalter tex utan bara "åker".

Andra valacken har haft väldigt svårt för tölten (e Flaumur frá sydri Gröf), nu får han bättre poäng för tölt än trav(fast det bevisar väl bara att vi glömde travträningen när vi koncentrerade oss på tölten:angel: )
När han numera blir spänd eller är pigg går han över i passtakt & det var ngt som var otänkbart förrut.

Hade även ett 4 gångssto som var som travtaktiga valacken, svårt för tölten & hon kommer aldrig ha ngt tempo i den heller, när hon blir spänd, tex om man skulle dra med henne på en tävling kommer alltid hennes grisepass fram:devil:
Tror hon gör det för att jävlas dock;)

Jag rider inga av mina hästar med boots kan tilläggas.
Men det kan ju hända i framtiden, nästan alla andra på tävling gör ju det.

Okej, precis så jag vill jobba! Tyvärr så går det inte att rida annat än rakt fram, serpentiner och ev skänkelvikningar/öppnor nu då det är metervis med snö överallt (inkl. på ridbanan).
Så det är att rida ute på vägar som gäller, jättesegt!

Vill verkligen jobba på en bana med volter...

Man kan träna precis samma saker ute. Runt ett träd eller vid en vägkorsning kanske. Det gäller bara att ha lite fantasi och känsla för vad man behöver göra med hästen

Hej! De är väl de är så på dom flesta hästarna, men min är 5-gångare och han kan bli både travtaktig som passtaktig i tölten:) mest travtaktig!

Min isläning som jag rider passtaktar nästan jämt! :( Men när jag var och red för B-tränare så sa hon att jag skulle ställa honom inåt och flytta ut baken då töltar han jätte fint! :)

Det tkr inte jag stämmer alls, jag har en 5-gångare som inte passen är utveckad än. Han var först lite trvaktig i tölten men det jag gjorde va att bygga muskler och göra mkt övergångar skritt tölt skritt.. det hjälper ! Man måste först stärka hästen så den orkar bära upp sig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
932
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London