Passa in sele på bästa sätt?

Zandrah

Trådstartare
Har lite funderingar kring hur ett sele ska vara utformat, eller sitta på för att sitta på bästa sätt. Nu menar jag inte VAR på hästen det ska sitta, utan mer vart tyngden ska ligga.

Har provat lite olika selen på min ena valack som är ganska stor, och tycker det jag har nu kanske "trycker" lite väl på för liten yta. det är ganska "smalt". Jag har även andra selen som liksom är bredare, men då är de inte lika höga i utformningen.
När man kör i rochard så blir det ju liksom ett tyngre tryck över selet.
Känner jag under selet när det ligger på hästen nu så ligger trycket ca 8-9 cm nedanför ryggraden. Ska det vara så, eller är det bättre att trycket känns lika hela vägen från ryggraden och ner?
För de selen som jag har som är mer breda, är liksom inte lika fria åt ryggraden utan då ligger de åt lite mer även över ryggen. (min häst är ganska svag i ryggen och har således lite pinnig ryggrad). Har fått för mig att trycket ska ligga mer åt sidorna.

HUr ska man tänka för att det ska sitta på bästa sätt? Hur ska det egentligen se ut när man prova selet UTAN underlägg? Finns det några speciella tumregler? Tänker på trycket, ryggraden(frihet) osv....

(svårt att förklara, hoppas någon förstår....)

Sv: Passa in sele på bästa sätt?

Är det ingen som är selkunnig här eller är det jag som ställer en dum fråga? :(

Är det ingen som är selkunnig här eller är det jag som ställer en dum fråga? :(

Nej, här lär du inte hitta nån som kan sela en travhäst..:D

Faktum är, jag tror inte så många tänker i de banorna, man bara selar och tar för givet att det fungerar. Tills man inser att det inte gör det.
Jag såg ett franskt däckelunderlägg för ett tag sedan. Det var uppbyggd med "bossor/putor" och rätt tjockt. Tanken var att få upp däckeln så tornutskotten får ligga helt fritt. Tycker det var en vettig lösning om än det hela såg lite klumpigt ut.
I lopp tror jag inte det spelar så stor roll då de flesta av dagens sulkys är så väl avvägda att de ger ingen eller mycket lite tryck i selen.
Däremot om man kör med en tung vagn som är dåligt avvägd så kan det nog vara bra med en sån "däckelputa".

Du har säkert redan gjort det men om inte så håll i skalmarna på din vagn i lagom selhöjd medan någon sitter i vagnen. Då känner du ganska bra hur mycket tryck hästen får nedåt mot ryggen. De flesta vagnarna idag tippar uppåt om man släpper taget när någon sitter i...

Äntligen nån som kan nåt! ;)

Jo, det var mer OM/när trycket kommer, för lite tryck blir det ju ändå med en tung vagn. VAR det liksom ska ligga då. Är det ok då med några cm nedanför ryggraden. Då borde det väl inte kunna trycka på något olämpligt ställe iaf? är inte huvudsaken att trycket inte ligger PÅ ryggraden? :)

Usch vad du tvingar mig att tänka...:angel: Jo, du bör ju iaf se till att tornutskotten/ryggraden går fri. Sedan bör det väl även ha betydelse var man selar fast vagnen, alltså höjdledes.
Jag skulle nog göra det där lyftavagnstestet och kolla i vilket läge som vagnen tippar uppåt om man släpper taget. Och sedan sela fast vagnen i den höjden. Då minskar du ju trycket över ryggen radikalt.
Fungerar inte detta så se til att selens bossor ligger an på muskelsträngarna bredvid ryggraden, du bör ha fritt spelrum åtminstone 5-6 cm.
Kör du med riktigt tung vagn så är det nog bäst med en loksele trots allt....

Ok...ska prova det där, men då tror jag nog iaf att det är ok med det sele han har.

Jo, loksele har jag om jag har tung vagn och inte ska mer än skritta. Men denna vagn är en "mellanlätt/tung" vanlig rochard med crossdäck, så den hör inte till tyngre gardet iaf. Men det är inte skoj att trava med loksele. :angel:

Nej, alltså över ryggraden. Ungefär som på en sadel.

Så du menar att det ska vara 5-6 cm "luft" mellan sele och ryggrad?? När man provar selet utan selunderlägg alltså? Att utrymmet mellan bossorna ska vara 5-6 cm upphöjt? Så pass mkt är det nog inte på NÅT av mina selar....hmmm :crazy:
Några selar är ganksa "platta" i modellen, och därtill lite bredare bossor.

Nej, inte på höjden utan på längden... Det blev visst svårt att förklara det här.
Om du tänker dig en ridsadel, där har du ju en kanal mellan bossorna för att ryggraden ska ligga fri från tryck. På en travsele har du ju också "bossor" fast de är smalare och i regel tunnare men det är ju för att ryggraden ska ligga fri det med. Om du provar ut selen utan underlägg så ser du ju både om ryggraden går fri samt även var "bossan" börjar (bredvid ryggraden). Kör du med en tyngre vagn, eller med en vagn som ger mer tryck uppifrån, så är det en god ide att ha en bredare däckel och som gärna är mer uppbyggd för att förhindra punktvis tryck.
Själv så har jag ju inte riktigt funderat över detta då jag har många olika selar och tar den som passar bäst för varje häst... men en idé kan vara att bygga på bossorna med liggunderlag för att både öka på höjd och bredd. Borde kunna funka. Kör du med sulky eller en lättare vagn tror jag inte att du få bekymmer oavsett.
Vår MG har ju en enorm hög och tunn manke, ändå fungerar en normal sele på honom så länge man inte lägger den för långt fram.

Om du kunde ha igång MSN nuförtiden så kunde jag snabbt rita dig en bild....:angel:

Nu ska vi se om tant Sandrah förstått det rätt. :angel:
Du menar att mellan bossorna ska det vara 5-6 cm? Ja det är det ju, och mkt mer också tror jag. Selet ligger ganska långt bak på H med, han har ju en rejäl manke så jag vill inte att den ska ligga för långt fram.

Msn - hmm ja, jag har nog varit dålig med det denna vecka, då jag varit i säng tidigt och varit trööött på kvällen, men nu ska jag skärpa mig. :angel:;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar