martha

Trådstartare
Funkar det som det ska eg?? Skickar ni med passen om dom går i träning, ut på bete, in till vet??

Alltså jag har svårt att ha förtroende för tränare att dom ska hålla ordning på passen, har själv varit med om många ggr då jag behövt pass från tränare och "dom hittas inte"...

INGEN vet någonsin har bett om pass när jag varit på en klinik

Sv: Pass

Vet inte om det har nån betydelse men när jag lämnade in märren på betäckning behövde jag inte lämna in passet o hon gick även där på betet hela sommaren. Behövde inte lämna in passet heller, utan jag fick behålla det hemma.

Har ej varit på kliniken med nån häst med pass, så jag vet inte om det är "obligatoriskt" men om det är vaccinationer så gör väl man det för att dom ska fylla i det....annars vet jag inte.

Nej visst är det så! Köpte en häst förut av en privatperson som hade köpt honom några månader tidigare då han stod i träning. Hon hade inte fått passet av tränaren, som förstås inte hade en aning om var det var. Först sa han att hon hade fått med passet, men det hade hon ju inte så då trodde han att han aldrig hade fått något pass, att det fanns hos första ägaren. Efter två år (!) hittade tränaren i fråga passet i sin lastbil... så ett halvår senare fick jag det.:idea:
Jag tycker det verkar lite luddigt det här med passen. Precis som du säger så har sällan någon på klinik frågat efter passet, möjligtvis efter vaccination.
Mig veterligen så har de inte behövt pass för att avlivas heller.
När ska man egentligen ha dem med?

Jobbar på ett stuteri och nu när säsongen börjar så kommer det ju en hel del märrar, och det är ingen som har haft med passet.. Och lika bra är väl kanske det, för man har ju fullt upp med att hålla ordning på sina egna hästars pass.. Var på strömsholm med skadad häst för ett tag sen och behövde då inte visa pass..

Mitt långtidsprojekt köptes ju från proffstränare i januari 2006, eftersom han inte hittade passet så fixade han fram en dublett till mig, men i torsdags kom hans pass på posten.... :D

Av nån anledning hade han ALLA pass på samma ställe utom just Nisses. :confused:

Så nu har jag en häst med två pass. :idea:

Men jag är tveksam till att jag skulle våga lämna med passen, jag har lämnat in dem på klinik vid operationer för att de ska kunna se vaccinationsstatus och sånt. Jag vet inte om man måste men då dår man ju med till exempel om de får en extra stelkramp och så....

De flesta travtränarna har nog inte så bra koll på om hästarna har pass eller ej eller vart de har dem.

Jobbade åt en tränare som hade några pass liggandes i bussen och när jag kollade i dem en gång så hittade jag namn på hästar som både var slaktade och sånna vi inte hade kvar i träning.

Frågade honom varför han hade de passen och han svarade att han har dem fall han blir stoppad av tullen när han åker till danmark, för de vill bara se passen och inte se fall det är rätt häst!

Sen har jag även vart med om ägare som hämtar hem sina hästar och vill ha med hästen saker och pass... men det kan ta upp till ett år innan sakerna väl kommer till ägaren.
Jag vet en häst som blev uthyrd till en i norrbotten han väntar fortfarande på hästens täcke och pass.
Sakerna ligger ner stoppat i en låda men tränaren har aldrig tid att åka i väg och skicka det!
Nu jobbar jag ju inte kvar men jag har pratat med den som jobbar där nu och det är fortfarande inte skickat och hästen åkte för 3 år sedan!:crazy:

Så man kan räkna med att det tar lång tid innan sakerna kommer ibland!

*kl*
Och det är faktiskt ganska otroligt att det "bara är så" och att man ska räkna med att det tar lång tid. Om jag har en häst i proffs-(som står för professionell och har en viss innebörd!) träning får jag vackert betala varenda liten slant som hästens egen utrustning kostat. Syftar på grimma med namn, täcke med namn, eventuellt tjocka vintertäcken o dyl. Då är det väl för sjutton SJÄLVKLART att grejerna ska skickas med hästen vid flytt?!?? De flesta skötare har utmärkt koll på vad som hör till vilken häst så delegera uppgiften till skötaren med tydlig info så är det förmodligen inga problem.
Sen är det klart att saker slits och man kanske inte skickar med väldigt slitna eller trasiga grejer, men alla som jobbat i travstall vet att det finns mängder med helt okej grejer, svettfiltar och stalltäcken t ex, som används till andra hästar än vad namnet på dem säger.

Att kunna hålla reda på dokument som tillhör hästarna man har i träning borde vara självklart. Hålla reda på vet. kostnader, skoning, resor mm och fakturera funkar utmärkt för då är det pengar in som gäller. Hur svårt kan det vara att ha ett ställe där hästarnas pass finns??
Nä otroligt nonchalant och dålig kundvård!! Skulle förmodligen inte förekomma inom någon annan bransch heller...

Nej trav världen är en värld för sig, INGEN annan branch tar väl så dåligt hand om sina kunder...kunderna som ser till att dom ÄR profftränare.

Man borde få kvittens på det man lämnar och vite på det man inte får tillbaka

Vi har varit tvungna att skicka efter en dublett på ett av våra pass. "Proffset" har inte hittat det på 1 år, nu ska hästen starta snart så vi tyckte det var dags att få hem det.... Så nu svarar inte "proffset" i telefonen längre när vi ringer, vi är tydligen för jobbiga som vill ha vår hästs pass tillbaka.

på en bilaga till mitt pass jag fick nu till ettåringen står det att om man har dubeltt så åker hästen till destruktion vid slakt per automatik...det kostar runt 6000 att slakta då.

Härligt!! Alltid trevligt med nya kostnader att kalkulera in....

Vi hade även problem i det stallet med att tränaren var dansk och bodde i danmark... så ibland så glömde de skicka med hästarnas saker till sverige, så det kunde gå några veckor/månader innan de kommer på att oj de sakerna har vi här ju, och den hästen är i sverige bäst att skicka med detta nu!

*kl*
Och det är faktiskt ganska otroligt att det "bara är så" och att man ska räkna med att det tar lång tid. Om jag har en häst i proffs-(som står för professionell och har en viss innebörd!) träning får jag vackert betala varenda liten slant som hästens egen utrustning kostat. Syftar på grimma med namn, täcke med namn, eventuellt tjocka vintertäcken o dyl. Då är det väl för sjutton SJÄLVKLART att grejerna ska skickas med hästen vid flytt?!?? De flesta skötare har utmärkt koll på vad som hör till vilken häst så delegera uppgiften till skötaren med tydlig info så är det förmodligen inga problem.
Sen är det klart att saker slits och man kanske inte skickar med väldigt slitna eller trasiga grejer, men alla som jobbat i travstall vet att det finns mängder med helt okej grejer, svettfiltar och stalltäcken t ex, som används till andra hästar än vad namnet på dem säger.

Att kunna hålla reda på dokument som tillhör hästarna man har i träning borde vara självklart. Hålla reda på vet. kostnader, skoning, resor mm och fakturera funkar utmärkt för då är det pengar in som gäller. Hur svårt kan det vara att ha ett ställe där hästarnas pass finns??
Nä otroligt nonchalant och dålig kundvård!! Skulle förmodligen inte förekomma inom någon annan bransch heller...

Jag vet skötare som gömmer undan hästens fina saker för att sedan behålla dem å ha dem på andra hästar när hästen går ur träning. Och detta hos en av sveriges bästa erkända kusk/tränare idag... som ägare betalat. Kundvård det......

När det gäller vetrinär och vaccingering osv så är det iallafall väldigt sällan som jag fått en häst som haft ett korrekt ifyllt pass. det åligger dock tränare/ägare att se till att det sköts....vetrinären skiter i det :smirk:

Annars är det ju aldrig att du behöver visa passet eller ha det emd dig någonstans inom sverige iaf. Passet är egentligen totalt onödigt förutom att det sägs att det krävs vid slakt. När jag tog bort min häst (ej slakt ioch för sig ), så ville det inte ha nåt pass, det har jag kvar ännu....
Och vad gäller att det skulle vara användbart vid slakt är ju för att där i SKA stå om hästen ej får gå till livsmedelsprod. (min fick ej pga medicinering med pronaxen) Dock så är det samma där - det är helt på ägarens ansvar att det skrivs in i passet....

Jag har aldrig blivit ombed att vissa pass vare sig vid vet besök eller slakt så passet känns ganska onödigt.

När det gäller slakt så krävs ju passet om hästen ska in i köttproduktion.
Vid vanlig slakt som går vidare till destruktion så behövs det ju inte..
Det är i alla fall ingen som frågat då.

I övrigt så förvarar vi passen till fölmärrarna i brandsäkert kassaskåp.:idea:

Så Martha...skicka ner dina så vi kan stämpla in alla dina hästars vaccinationer!!! :D :D :D

AM

Jag litar inte på att de håller reda på några pass. Kommer det bort, blir det jättedyrt att skaffa nya. Jag skickar inte med nåt, utan sitter hemma och trycker på dom!:( . Ska dom på klinik, så får jag väl åka dit med passet då, om dom ska ha det.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård