Pass+Kastrering

T

Tiggertjejen

Jag vet att det börjar bli tjatigt med pass frågor men jag har en fråga som jag inte kan släppa!

Jag väntar på mitt pass och det kommer snart (hoppas jag), men när jag kastrerar honom hur ska jag få det att stå i passet.

Vill ju inte att det står att han är hingst när han inte är det!!

Samma med vaccinationer accepterar tävlingarna att man har ett överskrivet vaccinations intyg i passet (av vet) eller de vill ha orginal?

Sv: Pass+Kastrering

Hade ett liknande problem med min ponny där det stor att han var sto istället för valack. Skickade då in passet och fick ut ett nytt med rätt info.

Jag antar att man skickar in papper från kastreringen med veterinärens namn osv. på samt passet, sen ändrar dom det och skickar det tillbaks til dig?? Men jag vet inte säkert.

I mitt (franska) pass så finns det en ruta där veterinär signerar och stämplar att hästen blivit kastrerad. Min häst som är kastrerad (blev det nere i Frankrike) har dock inte fått något inskrivet, så vet inte hur noga de är med det.

Har sett ett svenskt pass (russ) och det var ju bara lösbladsystem, mitt är ett ordentligt pass så att säga. Så kanske det inte finns sådana rutor i de svenska passen?

Puttar upp denna då jag vill ha ett svar!!

I min hästs pass fanns det en "ruta" där veterinären fyllde i att hästen blivit kastrerad, jag behövde inte skicka in passet.

i passet på min stora häst står det att han är hingst, trots att han idag är valack, men han fick passet när han var liten så det är därför. Kanske står någonstans att han är kastrerad, men jag hittar det inte i alla fall. (tyskt pass)

Tävlingarna accepterar att vaccinationerna är överskrivna till passet från vaccintyget. Vetrinären som skriver över, skriver ju sin signatur där (även om en annan vet råkat ge sprutan, om du förstår hur jag menar) så man kan lita på att hästen är vaccinerad enligt ordning.

Du kan ju alltid ringa din avelsförening och höra vad de säger om kastreringen?

Vet. stämplar in på passet att hästen är kastrerad samt vilket datum.Det kan fortfarande vara så att hästen står reggad som hingst i föreningen/förbundet där du har den reggad men vad jag vet så anmäler man inte när hästen är kastrerad iaf.

I ardenner föreningen så vill dom att man skickar in passet och datum för kastrering. Så kolla med din rasförening.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II