Pass - en helt ny värld!

Pathmaker

Trådstartare
Jag är en riktig 4-gångs fjant och har aldrig intresserat mig nämnvärt för den femte gångarten. Jag har ridit femgångshästar ,som passen inte varit så tränad på, där dem ibland har lagt pass själva.
Iallafall så köpte vi en häst ganska nyligen som är femgångare, har väl lyckats passa på honom någon gång men då tog han passen själv utan att jag gjorde något. Han har tävlat i lag-SM och har fått bra poäng för sin pass, så det hade varit kul om man faktiskt kunde få lära sig att rida i den någon gång :p

Finns det någon vänlig själ som kan förklara exakt HUR man ger kommando för passen? Har hört lite olika varianter och försökt själv på ridbanan men aldrig lyckats. Så snälla, give me some knowledge! :D

Dessutom, hur tränar ni pass och kan man förbättre den nämnvärt? Lite roligt att veta bara för skojs skull :)

Sv: Pass - en helt ny värld!

Det finns inget special kommando för pass dessvärre. Jag brukar helt klart rekommendera ovana ryttare att ha instruktör med de första gångerna vid passläggning. Har man otur så slår hästen på sig och gör sig illa vid fel typ av ridning, och sen har det hänt att passen upplevts som traumatisk och obehaglig vilket vore synd om man har en bra passhäst.

"Enkelt beskrivet" kan man säga att man ska bryta galoppen genom att : (ex. om du rider höger galopp) förhållning på höger tygeln & driva "samtidigt" för att få hästen att bli lateral. -Det krävs mycket känsla ifrån ryttaren och som Boj skrev så rekommenderar även jag ovana att ta hjälp av instruktör första gångerna.
"Dålig" passridning kan förstöra mycket; dels kan hästen slå på sig, och som Boj skrivit kan passen upplevas som obehaglig, hästen kan också bli mer spänd mentalt om man försöker pressa fram något i fel situation, spänd fysiskt osv.
Däremot kan en "bra" pass-sträcka förbättra hästen :)
Skulle nog våga säga att passen är den "känsligaste" gångarten hos hästen och kräver mer av ryttaren än de övriga gångarterna.

När jag själv ska träna pass på en häst så gör jag lite olika beroende på häst. Vissa lägger jag i pass lite oftare och andra rider jag pass på mer sällan. Det beror alltid på hästen. Innan jag börjar rida pass på en yngre häst vill jag att den ska vara någorlunda ren i alla gångarter och ha dem "klart" för sig. Den ska också vara lösgjord, båda fysiskt och mentalt. Jag vill också att hästen ska kunna göra övergångar från galopp till tölt & galopp till trav.

När jag ska lägga hästen väntar alltid till "rätt" ögonblick. Hästen får inte stressa in i passen eller vara spänd på något sätt, men ändå vilja framåt. Har jag ex. bestämt att jag ska lägga pass efter kurvan på ovalbanan, men läget känns inte helt rätt (ex. spänd häst, okontrollerad galopp, för lite vilja osv.) så rider jag ett varv till istället för att det ska bli en dålig läggning.

Skulle hästen hamna i korsgalopp eller slå upp är det viktigt att man inte börjar "slita" i hästen, hästen kan ändå inte lägga sig i pass från korsgalopp och det skapar bara obehag i hästen. Då låter jag den fortsätta och ibland "rättar" den galoppen av sig själv och då tar jag ned till igen, eller lägger pass (beroende på hur hästen känns mentalt). Märker jag att den inte rättar galoppen så tar jag lugnt ned hästen till tölt eller trav.

Har jag en häst som ska springa passlöp tränar jag i startboxar ofta. Ibland skrittar jag bara igenom och tänker hela tiden på att hästen ska vara avslappnad mentalt. Man måste också tänka på att förbereda den på andra sätt; ex. träna kondition, stryka osv. i andra gångarter än pass. Även om man "bara" tänkt tävla pass på hästen så är det ändå viktigt att den rids i alla andra gångarter i hälsosam form och lösgjord.

Men som sagt; har du inte ridit pass förut rekommenderar jag verkligen att du tar hjälp av instruktör :) så blir passridningen något roligt för både dig och hästen!

Bra inlägg! Tänkte på dessa startboxar. Hur lägger du upp träningen utifrån dem? Gör du som om det vore tävling eller?

Nu är jag ingen expert på passlöp och startboxar, men har tränat endel med Gummi på ett sätt som jag tycker verkar väldigt vettigt och sunt, "skolade in" Wångens pass-hästar på startboxarna i våras. Då har vi gjort såhär:

Första gången handlar det bara om att gå igenom boxarna, bara skritta igenom tills hästen känns trygg med det. Ibland får man skritta 20ggr och ibland räcker det med två. Nästa steg är att skritta, göra halt i boxen och sen skritta ut igen. Hästen får godis varje gång den stannar i boxen.
-Kan också tillägga att vi helst tränade med flera hästar samtidigt. De ger varandra trygghet och när man ska börja träna på själva löpen så får man lite draghjälp av varandra.

Nästa steg var att skritta in (gör man alltid), halt i boxen - godis & sen stänga där fram. Eventuellt ge lite godis igen så att de inte backar ut, sedan öppnas dörrarna och vi skrittar ut igen. Ger lite mer godis ute. Boxdörrarna slår väldigt hårt och det är lätt hänt att hästarna blir rädda under de momentet.

När hästen kan stannar kvar med stängda dörrar och lugnt skritta ut börjar vi tölta ut istället för att skritta.
Nästa steg är sedan att galoppera ut, -ungefär börjar vi också stänga dörrarna bakom hästen.
och sista steget att galoppera & sedan lägga hästen i pass. Pass-sträckorna blir längre successivt.

Under hela tiden skrittar vi bara igenom då och då. Hästarna lär sig snabbt vad som ska hända och blir rättså taggade ;) därför skrittar vi lugnt igenom ungefär efter varje/vartannat "löp".

Det här sättet fungerade bra på alla våra hästar som var med i "in skolningen" och gav hästar som är trygga runt startboxen, men ändå vet vad som gäller och blir snabba i starterna.
När det kommer till passlöp kan man tjäna in mycket tid om man har en häst som är snabb ut ur boxen, -och det blir dem bara om de inte är rädda/spända för dörrarna.

Tack för ett bra svar! Ska ta hjälp av min gamla instruktör så fort jag kan.
Alltid lite kul att få läsa om det ändå innan så man har en någorlunda bild av hur det ska göras. :)

Ja men det låter ju som ett vettigt upplägg. Skulle själv vilja vara med vid sådanna träningar. Av någon anledning verkar det dock inte som om någon i min närhet ens tränar med startboxar :/ Ska höra med min tränare om inte han gör det. Borde göra det med tanke på alla duktiga femgångare genom årens lopp fram tills idag :).

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 331
Senast: Gullan86
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar