Påskkärring

eyz

Trådstartare
Sambons dotter kom idag och frågade om hon fick vara påskkärring. Absolut fick hon det, men hur och vad ska en påskkärring göra?

När jag var liten och skulle vara påskkärring satt jag i timmar och ritade Glad Påsk-kort som jag gav till de arma människor som öppnade dörren när jag knackade på. Idag verkar det mer gå ut på att knacka på dörren, sträcka fram händerna och förvänta sig godis/pengar..?

Sambons dotter satte sig lydigt och ritade några fina kort på min uppmaning då jag anser det alldeles för "tiggigt" att som påskkärring komma tomhänt och hon kom sedan hem med en drös mynt och lite godis. Än har ingen varit här och ringt på (och jag kommer inte öppna :devil:) så jag vet inte hur de andra här gör.

Så, hur gör era barn och hur gjorde ni som små?

Sv: Påskkärring

Jag har väntat hela dagen på några söta påskkärringar, men det har inte kommit några hit :(

När jag var liten gjorde vi oxå massor av glad påsk kort som vi delade ut. Och jag minns att vi var hur många som helst som var ute och gick som påskkärringar och påskgubbar!

Påskkärringar ska dela ut påskkort! På den punkten är jag stenhård!

Sen jag flyttade hemifrån har jag varenda skärtorsdag suttit redo med en godisskål och väntat men det har väldigt sällan kommit några :(
Antar att de är ovanligare i hyresrätter och liknande än i villor? Jag bor väl inte direkt i det barntätaste området i landet om man säger så.

Första påsken jag flyttat hemifrån kom det till slut en liten påskkärring i slutet av dagen, jag gav honom en halv godispåse ungefär :D
Han kom och sålde jultidningar till mig sen så vi utvecklade en riktigt fin relation men sen flyttade jag därifrån.

Nämnda fröken var hemma på mellanlandning för lite middag när denna konversation utspelade sig:

Jag: Om det ringer på dörren och det är en påskkärring kan vi ju inte öppna.
Fröken: Varför inte?
Jag: Vi har ju inte något godis hemma och jag har inga pengar... (kontokorten måste vara påskkärringarnas död)
Fröken: Ameh... Hm... Dom kan få en krona av mig! Jag har fått så många idag.

Och hon menade verkligen en krona. :rofl:

Mina ska gå påskkärring/gubbe i morgon, idag är det ju knappt något hemma! :D Men de har ritat en hel drös med påskkort så jag tror att alla får två var! :D Jag har försökt forska i när man "ska" gå, här där vi bor nu så är det tydligen skärtorsdagen eller långfredagen, där jag själv gick när jag var liten så var det påskafton som gällde, då gick vi runt ett stort gäng med hela byns ungar och gav påskkort och fick godis eller en slant och en massa klappar på kinderna och fick höra att vi var så guddomligt söta... (Det bodde nästan bara pensionärer förutom barnfamiljer där... :D )

När jag var liten så var man alltid påskkärring på skärtorsdagen och ritade påskkort m.m

När jag gick i mellanstadiet så gjorde en kompis och jag massor av kort och sen klädde vi ut oss till påskkärringar och red runt i byn och knackade dörr :D vi bad aldrig om pengar eller godis utan det var ett plus om man fick. Och när korten var slut så red vi hem och delade på vad vi hade fått.

*kl*
Var hemma hos min mamma igår och hade spökat ut Elivia lite;).

Där kom det 2 barn och ringde på, sträckte fram en plastbunke och frågade om vi hade något godis. Inga påskkort och inget glad påsk ens. De fick inget av mig:devil:.

Hu, helt rätt i min mening. :grin:

Men jag är glad att de allra flesta tycks haft kort, då är det bara ett fåtal som är dåligt uppfostrade :D

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 477
Senast: gulakatten
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar