Påsk-matematik

Wysiwyg

Trådstartare
Hur i hela fridens namn kan svaret på bilden härunder bli 73?? Har sett den bland ett par bekanta på fb och jag fattar inte alls. Någon som kan förklara svaret?
 

Bifogade filer

  • D822163B-8F5E-4CBD-90AB-4B78ECDBAED4.webp
    D822163B-8F5E-4CBD-90AB-4B78ECDBAED4.webp
    27,5 KB · Visningar: 787
Nej, det var ju intressant...

Den första är 15
Den andra 7
Den tredje 4
Häxan (15) ska multipliceras med stjärnan (7), adderat med sleven (4). Nej, det blir inte 73. Någon smartare, nu kommer jag inte kunna släppa detta innan jag vet...
 
Hur i hela fridens namn kan svaret på bilden härunder bli 73?? Har sett den bland ett par bekanta på fb och jag fattar inte alls. Någon som kan förklara svaret?
Jag får det inte heller till 73.
första raden blir 15 men häxan där håller trollspö och kvast så det blir 15-7-4= 4
Andra raden blir 7 och tredje 4.
sista 4+4x7= 32 (eftersom man tar x före + om det inte finns parentes).
 
Jag får det inte heller till 73.
första raden blir 15 men häxan där håller trollspö och kvast så det blir 15-7-4= 4
Andra raden blir 7 och tredje 4.
sista 4+4x7= 32 (eftersom man tar x före + om det inte finns parentes).
Tredje raden blir 3 eftersom det är två kvastar på ett ställe (som man tydligen ska se om man kollar noga). På sista raden är det två stjärnor. Så då blir det 3+5*14.
 
Tredje raden blir 3 eftersom det är två kvastar på ett ställe (som man tydligen ska se om man kollar noga). På sista raden är det
Tredje raden blir 3 eftersom det är två kvastar på ett ställe (som man tydligen ska se om man kollar noga). På sista raden är det två stjärnor. Så då blir det 3+5*14.

två stjärnor. Så då blir det 3+5*14.
Haha så dumt, räknas det som gånger då? Eller plus?
Tredje raden blir 3 eftersom det är två kvastar på ett ställe (som man tydligen ska se om man kollar noga). På sista raden är det två stjärnor. Så då blir det 3+5*14.
ok så kvasten är 3, häxan 4 och trollspöet 7.
3+4x14=59 så det stämmer ändå inte. 🤔😄
 
Stör mig sjukt mycket på att så fort nån svarar rätt så ska svaret raderas, så det ska pågå i flera dagar där folk gissar fel om och om igen och inte får veta svaret. Och folk som lägger upp det verkar jätteroade av att vännerna inte fattar. Jag kanske bara är tråkig men jag är inte road.
 
Nä häxan är ju 5. 45/3=15. Minus 7 för stjärnan och minus 3 för kvasten.
3+5*14 blir det då.
Ursäkta kass förklaring, sömnmedicin 😅
Visst ja, räknade häxan på gamla värdet utan dubbletter.
ja men då stämde det till slut, det blev 73 men jag vill ändå protestera mot otydligheten 😝 för dubbla kvastar o spön borde betyda multiplikation och inte plus. 🤓
 
Stör mig sjukt mycket på att så fort nån svarar rätt så ska svaret raderas, så det ska pågå i flera dagar där folk gissar fel om och om igen och inte får veta svaret. Och folk som lägger upp det verkar jätteroade av att vännerna inte fattar. Jag kanske bara är tråkig men jag är inte road.
Håller med. Det var en liknande sådan där man skulle se att häxan höll en kvast eller liknande och om (när!) man missade det så skulle man lägga upp på sin status att man förlorat mot namnet på den som lagt upp frågan. Jag hade ju inte förlorat mot den personen för den personen hade inte skrivit frågan och hade heller inte klarat den eftersom man skulle lägga upp den som straff och säga vem man ”förlorade mot”.
 
Stör mig sjukt mycket på att så fort nån svarar rätt så ska svaret raderas, så det ska pågå i flera dagar där folk gissar fel om och om igen och inte får veta svaret. Och folk som lägger upp det verkar jätteroade av att vännerna inte fattar. Jag kanske bara är tråkig men jag är inte road.

Men JAG VET jag stör mig supermycket!! Det var därför jag var tvungen att fråga, fick inga svar av dom som la ut det. Dom vara bara fett nöjda över allas gissningar och ba "tyvärr fel :D ". :banghead:
 

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 657
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 883
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 777
Senast: SiZo
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp