Partner gått med i slutet sällskap

Jag har varit med i eller i närheten av ett antal slutna sällskap under studietiden och känner mig kluven. De flesta är bara en klubb för gemensamma intressen och hemlighetsmakeriet gör det lite spännande och exklusivt, det är otroligt töntigt enligt mig (har som sagt testat) men det skadar ingen så orka bry sig. Slutna sällskap kan tyvärr också missbrukas. I Uppsala finns det ett sällskap som endast tar in manliga studenter på maktpositioner inom nationerna och kårerna, det skapar en skev maktfördelning där män håller varandra om ryggen och utesluter kvinnor.

Tack för alla svar! Oväntat enhälligt för att vara buke :)

Jag har, av anledningar jag inte riktigt vet, stora problem med det här. Jag tycker att den här typen av gemenskaper känns olustiga och sänder ut obehagliga signaler. Lite som du pratar om @lilstar . Även om aktiviteterna i sig är helt harmlösa tycker jag att man accepterar hela kulturen med hemliga sällskap genom att ingå i ett sådant. Jag kan inte alls relatera till att det är en kul och okomplicerad grej.

Jag har, av anledningar jag inte riktigt vet, stora problem med det här. Jag tycker att den här typen av gemenskaper känns olustiga och sänder ut obehagliga signaler. Lite som du pratar om @lilstar . Även om aktiviteterna i sig är helt harmlösa tycker jag att man accepterar hela kulturen med hemliga sällskap genom att ingå i ett sådant. Jag kan inte alls relatera till att det är en kul och okomplicerad grej.

Jag tycker som sagt att harmlösa hemliga sällskap är helt okej. Det är i princip samma sak som när barn har hemliga klubbar, töntigt men harmlöst. Hade min partner gått med i ett sällskap hade jag faktiskt bett att få veta vilken typ av sällskap det är innan jag kände mig bekväm med det. Alltså inte vad de gör för det skulle förstöra hela grejen, utan hur de som får vara med väljs ut. Fast förhoppningsvis har man en partner som delar ens värderingar och då behöver man antagligen inte fundera så mycket på om det är okej eller inte.

Jag förstår nog inte riktigt bekymret. "Acceptera hela kulturen med hemliga sällskap"? Det ser nog ganska olika ut, skulle jag gissa. Man är förstås fri att tycka att det är töntigt osv, men tar du skada av sällskapet? Tar din sambo skada av sällskapet? Min gissning är nej. Det är män som gillar att jaga. Det behöver ju inte betyda något annat än så. Låter ganska harmlöst i mina öron.

Min partner gick för en kort tid sen med i ett slutet sällskap. Förvisso nystartat och litet men ändock med de klassiska inslagen av sekretess och hemlighetsmakeri, inbjudningar, osv. Temat är väl ungefär män med jaktintresse.

Vad tänker ni om slutna sällskap? Hur hade ni känt och resonerat om er partner gick med i ett sådant?

Jag hade blivit mäkta förvånad, men jag har nog inga problem med slutna sällskap och hemliga klubbar som sådana. Jag tror nog att det är ganska många som tycker att det är jättespännande med mystik, ritualer och hemlighetsmakeri. Om sällskapet däremot skulle utesluta människor på godtycklig basis (t.ex. kön eller hudfärg), utgöra någon slags klu klux klan, osv, så hade jag givetvis haft stora problem med det.

Jag tycker som sagt att harmlösa hemliga sällskap är helt okej. Det är i princip samma sak som när barn har hemliga klubbar, töntigt men harmlöst. Hade min partner gått med i ett sällskap hade jag faktiskt bett att få veta vilken typ av sällskap det är innan jag kände mig bekväm med det. Alltså inte vad de gör för det skulle förstöra hela grejen, utan hur de som får vara med väljs ut. Fast förhoppningsvis har man en partner som delar ens värderingar och då behöver man antagligen inte fundera så mycket på om det är okej eller inte.

För att liksom kolla av stämningen har jag t ex frågat varför hans bästa vän inte är med och det kan han inte svara på. Alltså någon slags hemlig rekryteringsprocess som han inte kan berätta om.

Jag förstår nog inte riktigt bekymret. "Acceptera hela kulturen med hemliga sällskap"? Det ser nog ganska olika ut, skulle jag gissa. Man är förstås fri att tycka att det är töntigt osv, men tar du skada av sällskapet? Tar din sambo skada av sällskapet? Min gissning är nej. Det är män som gillar att jaga. Det behöver ju inte betyda något annat än så. Låter ganska harmlöst i mina öron.

Jag tar inte skada men jag känner att det här är första gången i vårt relation som vi har HELT motsatta värderingar. Jag tycker att hemliga/slutna sällskap är väldigt onajs, han tycker att det är helt ok så länge ingen far illa. Jag känner snarare att det är fenomenet i sig, det exkluderande, det hysch-hyschiga osv som är problemet.

Jag hade blivit mäkta förvånad, men jag har nog inga problem med slutna sällskap och hemliga klubbar som sådana. Jag tror nog att det är ganska många som tycker att det är jättespännande med mystik, ritualer och hemlighetsmakeri. Om sällskapet däremot skulle utesluta människor på godtycklig basis (t.ex. kön eller hudfärg), utgöra någon slags klu klux klan, osv, så hade jag givetvis haft stora problem med det.

Ja, alltså kvinnor kommer ju aldrig att vara med här. Företrädesvis för att de andra (och kanske min partner också, verkar det ju som) nog vill ha en rätt grabbig kultur i det här sällskapet.

Min partner gick för en kort tid sen med i ett slutet sällskap. Förvisso nystartat och litet men ändock med de klassiska inslagen av sekretess och hemlighetsmakeri, inbjudningar, osv. Temat är väl ungefär män med jaktintresse.

Vad tänker ni om slutna sällskap? Hur hade ni känt och resonerat om er partner gick med i ett sådant?

Jag hade inte tyckt om det. Särskilt inte om t ex kvinnor är automatiskt exkluderade. Det är alldeles för långt ifrån mina värderingar.

Jag hade inte brytt mig, eller jo men inte på ett negativt sätt. Jag hade varit jättenyfiken och säkert försökt ställa någon kuggfråga.
Jag bryr mig inte om det är grabbligan bara, eller vad dom hittar på.
Sen hade jag antagligen retats med honom också, det känns lite halvnördigt.

Jag hade skrattat åt min sambo om han sagt att han ska gå med i "hemliga klubben"
Så oerhört töntigt och omoget. Jag hade också ifrågasatt om jag ens vill vara ihop med en så barnslig karl? :confused:

Självklart är "hemliga klubben" bara rolig om andra utanför klubben är nyfikna på vad som pågår.

(förutsatt att inget kriminellt försiggår)

Det hade det helt klart blivit diskussioner om, om det hade gällt min partner. Varför vill han vara medlem i något som utesluter kvinnor?

Ja, rätt hetsiga diskussioner (från min sida) har utspelat sig både igår och imorse. Hans förklaring är att man inte behöver dela alla värderingar med alla man umgås med. Att han kan uppskatta saker hos de här personerna utan att dela just dessa åsikter, att han skulle säga ifrån. Jag kan inte relatera till det här alls men jag har väl kanske ett stort behov av att människor jag umgås med tycker ungefär som jag gällande just feminism, kön, osv.

Det är nog den samlade bilden av slutet sällskap (med det obehag det ger mig) och grabbighet som gör mig upprörd och ledsen. Det framkom bl a att han tycker det är "olika saker" att umgås med t ex det här gänget jämfört med typ en parmiddag. Jag känner att det är något jag inte uppskattar; en kille som tycker det är ok att bete sig på olika sätt på olika arenor.

Senast ändrad:
Ja, rätt hetsiga diskussioner (från min sida) har utspelat sig både igår och imorse. Hans förklaring är att man inte behöver dela alla värderingar med alla man umgås med. Att han kan uppskatta saker hos de här personerna utan att dela just dessa åsikter, att han skulle säga ifrån. Jag kan inte relatera till det här alls men jag har väl kanske ett stort behov av att människor jag umgås med tycker ungefär som jag gällande just feminism, kön, osv.

Det är nog den samlade bilden av slutet sällskap (med det obehag det ger mig) och grabbighet som gör mig upprörd och ledsen. Det framkom bl a att han tycker det är "olika saker" att umgås med t ex det här gänget jämfört med typ en parmiddag. Jag känner att det är något jag inte uppskattar; en kille som tycker att man beter sig på olika sätt på olika arenor.
Det må vara att han inte behöver dela alla värderingar med alla han umgås med.

Men för mig hade det i så fall handlar om vilka värderingar jag behöver dela med den jag lever tillsammans med, för att känna mig glad och trygg i relationen.

Det må vara att han inte behöver dela alla värderingar med alla han umgås med.

Men för mig hade det i så fall handlar om vilka värderingar jag behöver dela med den jag lever tillsammans med, för att känna mig glad och trygg i relationen.

Tack! Precis så känner jag också och det har jag formulerat till honom.

Men det beror ju verkligen på vad det är för vibbar det "hemliga sällskapet" sänder ut. De flesta män i min pappas bekantskapskrets är med i en hemlig klubb, det verkar mest gå ut på att ha frack och äta mat. Finns även en tillhörande damklubb. Känns ju rätt blasé att det är så uppdelat, men det är väl en generationsfråga och jag tvivlar på att speciellt många unga män är med där.
Men om det känns obehagligt för dig är det såklart något din partner får respektera! Jag hade t.ex. inte velat att min partner spelade i ett band med rasistisk anknytning, även om musiken var bra och bandmedlemmarna var trevliga. Lite långsökt liknelse kanske men ändå.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 879
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 984
Senast: Vallmo
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka