Päronvälling

smedsussie

Trådstartare
Minns att jag i barndomens dagar fick något hos farmor som hon kallade päronvälling.
Minns även att det var gråpäron och troligen mjölk i den, men kommer inte ihåg vad som ingår mer (minnet falnar en del på typ 30 år...).

Finns det någon vänlig själ på Buke som kan tänkas ha recept på päronvälling? Har googlat men inte hittat något. :(

Tack på förhand!
 
Enl. Kajsa Warg:
Koka 50 g havregryn i 5 dl vatten. Passera massan när de blivit mjuka, späd med 8 dl mjölk och värm, smaksätt med riven mandel (4 söt- & 2 bitter-) och lite salt.
Skala och tärna 8 päron, koka mjuka i 5 dl vatten, 50 gr socker och en bit ingefära.
Blanda päron+spad i vällingen direkt före servering.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 748
Senast: MrPannkaka
·
F
Kropp & Själ Jag är ingen talare, men... (pun intended) Jag behöver prata. Generellt är jag lättpratad först efter en flaska vin i kroppen, men jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 588
Senast: Fruentimber
·
Skola & Jobb Hej kloka buke, nu är jag tillbaks med en för mig livsavgörande fundering som jag skulle det skulle vara skönt att få bolla med er. Så...
2
Svar
22
· Visningar
2 054
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp