Parnings problem

G

Gullfaxi

Hej..
Jag ska para min tik för första gången, både tiken och hanen är "nybörjare" på detta..
Min lilla tik är jätte villig och viker undan svansen, men hanen kommer inte in i henne. Han får bara in toppen, ska man hjälpa honom på något sätt?? Eller henne?? Vi har försökt lite med att hjälpa honom, men så fort vi rör oss, så hoppar han ner.
Idag var det 3 dagen vi försökte.. Vad ska man göra??
Tackar för alla svar..
Mvh

Sv: Parnings problem

Snabbt som sjutton byta hane och ta en som para några gånger förut och vet vad det är frågan om. Tycker man lite ska gå efter oerfaren tik - erfaren hane och tvärt om.

Det är svårt eftersom ni inte får hjälpa till. Går det inte att hålla i tiken heller? Har ni varit med vid någon parning förut? Annars kanske uppfödaren till din eller hanhunden hjälpa till?

Ras?

Så blir det när man försöker para för tidigt i löpet. Det är bara att ha tålamod och lita på hanens näsa. Det går också att ta ett progesteronprov och se var hon ligger i löpet.
Men att para för parandets skull och inte ha en hum hur saker och ting går till kan ju få en att undra om hur seriösa ni är.

Vi är väldigt seriösa, och jag försöker bara få mer kött på benen genom att höra med andra och att lära mig mer, då det är första gången..
Tråkigt att folk tror så negativt om en så fort man behöver en som är lite kunnigare än sig själv för lite hjälp.
Tack ändå..

Snabbt som sjutton byta hane och ta en som para några gånger förut och vet vad det är frågan om. Tycker man lite ska gå efter oerfaren tik - erfaren hane och tvärt om.

Det är svårt eftersom ni inte får hjälpa till. Går det inte att hålla i tiken heller? Har ni varit med vid någon parning förut? Annars kanske uppfödaren till din eller hanhunden hjälpa till?

Ras?

Hej, jo jag får hålla i tiken, har varit med och sett en parning innan, och har kunniga människor/uppfödare som jag kan fråga om råd, men det är alltid roligt och väldit nyttigt att höra med andra kunniga folk runt om kring oxå, om dom har varit med om det. Alla har ju vart med enförsta gång :)

Vilken dag i löpet är tiken på??

Det är faktiskt rätt vanligt att hanhundar bara testar dagarna innan det rätta höglöpet sätter in.

Iom att hanen ändock har varit in med "tippen", så skulle jag inte chansa och sätta en annan hane till tiken. Spermier kan läka ut med den smörjande klara vätska som kommer före sädesavgång, så om ni byter hane skulle jag nog också rekomendera att dnatypa de valpar som föds sedan..

Vilken dag i löpet är tiken på??

Det är faktiskt rätt vanligt att hanhundar bara testar dagarna innan det rätta höglöpet sätter in.

Iom att hanen ändock har varit in med "tippen", så skulle jag inte chansa och sätta en annan hane till tiken. Spermier kan läka ut med den smörjande klara vätska som kommer före sädesavgång, så om ni byter hane skulle jag nog också rekomendera att dnatypa de valpar som föds sedan..

Hej. Hon är just nu på dag 13 sedan den fösta blod droppen syntes.
Vi ska träffa hanen idag igen, så får vi se om något händer, annars får vi väl vänta tills nästa löp =D
tack för svar

Jo det känns jätte tråkigt att bli dömd direkt.. men men inget att hänga läpp över. hur gick det för dig? hade du en erfaren hane? Hjälpte ni till något? Berätta =D nyfiken..

Före 13 dygnet brukar det vara för tidigt för många tikar.
Prova några dagar till.
Vissa tikar är inte i höglöp förrän dag 14-17 och det finns även de som går in i höglöpet ännu senare.

Vill bara tala om att min tik inte var mottaglig förrän dag 19 och dag 20. Och jag gjorde som du. Använde mig av en oerfaren hane och det gick bra. Vissa hundar parar inte om det inte är exakt rätt dag för tiken får inte vara för trång.
Men som jag sa förut. Gå till veterinären och ta utstryk och progesteronprov så får ni riktlinje på var i löpet hon befinner sig. Det är synd att ni dömer ut folk som kommer med handfasta råd.

haha, jo precis.. Hm vi lämnade i väg vår tik.. Han som ägde hanen föder upp just vår ras, så han hade en hane. Men den hanen de valde ut fjamsade bara runt, så de fick köra en bra bit för att hämta en annan. Allt gick superbra och Hon belv parad.

Åkte med henne till hanen på dygn 11 (fre) men ho släppte inte till förren på dygn 13(sön). sedan blev hon parad igen på tisdagen sedan hämtade vi hem henne.

Har inte så stor koll på hur det hela går till, men har för mig att hanen hakar fast sig i honan(ca 10 min)rätta mig om jag ahr fel.
Hanen hoppar upp på tiken och "fasnar" han hoppar sedan av tiken men sitetr fortf fast, då ska man hjälpa de så de hålelr bakarna ihop..:S

Har varit med om en hägning som varade i 2 timmar och 20 minuter! Kontakt med veterinär som sa att man skulle avvakta och precis när de bestämt sig för att åka in med hundarna släppte de som tur var... Men det är ju extremt ovanligt att det tar så lång tid.

Å vad skoj med en parningstråd! Parade en av mina tikar i onsdags med en hane som "inte fått till det" med två andra tikar tidigare. Belastar inte hanen med dessa misslyckade försök då tikägarna besatt vissa brister bla hade noll koll på vilken dag i löpet tiken var.
Min tik parade han dock inte mindre än tre gånger på fem timmar! Jag tillhör alltså inte de som parar varannan dag utan låter hundarna själv avgöra. Dagen efter visade ingen av dem intresse. Tiken kollades hos vet inför parningen med utstryk. Denna tiken blev parad på löpets 7:e dygn. Förra kullen tillverkades på 9:e dygnet.
På tik nummer två togs både utstryk och progesteron. Utstryket visade att det börjar närma sig. Progprovet sa parning dygn 9-10. Hundarna träffades dag 8 och framåt. Parning skedde på 11:e och 12:e dygnet. Denna hanen hade parat en tik tidigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 411
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 016
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31