Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Sv: Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Har du stort förtroende för Boda och personalen där? Så kan du fråga dem nästa gång om våra hundar och om hunden från sambon går bra ;)
Vi har över 30.000ha i Sörmland och Uppland, våra hundar drar in en halv årslön till plånboken.

Ja, jag har mycket stort förtroende för dom.
Det blir ändå väldigt konstigt när du försvarar blandrasavel med att t ex wachteln är en värdelös ras på vildsvin, när statistiken för godkända wachtlar är betydligt högre än både gråhundarnas och tjt:ernas.

Era hundar är säkert så bra som du säger, men då kan jag inte förstå varför ni inte använder dom i renrasaveln? Dom borde ju ha massor att tillföra sina respektive raser!
Det blir ju lite dubbelmoral om man enligt dig ska para bra wachtlar med andra wachtlar, men bra gråhundar och TJTs med varandra i stället för inom respektive ras...

Jag undrar dock fortfarande hur ni "präglar" snabbheten på hjort?

Jobbar alla avkommorna på samma sätt? Eller slår de drivande egenskaperna/ställande egenskaperna igenom olika mycket hos de olika kullarna?

Kl..

Jag har egentligen inget att komma med och vet inte vad jag tycker om att göra blandrasavel för få fram jakthundar.

Men det jag reagerar på att här är alla så anti, medans det i andra trådar där man pratar om att blanda jakthundar så är det ok.
De är också ok att blanda hundar för de som håller på med drag och skidor för få fram snabbare och uthålligare hundar. Då finns det ett syfte heter det.
Men här verkar det också finnas ett syfte, så vad är skillnaden?

Så vad är felet här? Att det just finns en på buke att klaga på?

Tiken är inte våran. (våran gråhund är en hane) och denna kull är en beställning då det efterfrågats valpar. Det är ett himla jobb med valpar och jag hade aldrig tillåtit det här om de inte var sålda redan innan de va tillverkade.
Farten kan man inte göra nått åt, de springer så fort benen bär. Jag förstår inte var du fått det i från?

De jag träffat jagar lika som unga. Men har sen blivit det som föraren format dem till.
Våra valpar är sålda över hela landet, och de kommer få helt olika förutsättningar och säkert jobba olika. (vore konstigt annars)

Sen visst är diplomtestet bra, men det ska inte jämföras med ett jaktprov. Ett diplomtest är ett "bevis" på att hunden är mogen att jaga vilda vildsvin. Jag har sett många, framför allt spetsar, som gått jättebra i hägn men putsar stövlarna i skogen och är väldigt långt till skall.

Syftet i det här fallet är att många vill ta fram hundar som redan finns, fast som renrasiga.
Jag tycker det är bättre att bevara de jaktraser vi har, i stället för att skapa nya. Det finns redan jakthundar för alla tillfällen, även om de tyvärr utarmas p g a blandrasavel och sällskapsavel.

Dessutom blir det ett problem eftersom blandrasavel där man inte avlar vidare på de korsade hundarna (för vad ska man para med om man redan har en korsning ställande/drivande utan att det ena slår igenom för mycket?), fortfarande kräver bra renrasiga hundar som kan korsas.
Poängen i att få fram bra renrasiga hundar som kan tillföra något till den egna rasen försvinner ju om de används till allehanda olika korsningar i stället.

Senast ändrad:

Buke är alltid Buke ;)

Och som du skrev, finns det ett syfte med den här korsningen för att få fram en jakthund med önskade egenskaper, temperament och storlek. För användning inom ett visst område.

Tiken är inte våran. (våran gråhund är en hane) och denna kull är en beställning då det efterfrågats valpar. Det är ett himla jobb med valpar och jag hade aldrig tillåtit det här om de inte var sålda redan innan de va tillverkade.
Farten kan man inte göra nått åt, de springer så fort benen bär. Jag förstår inte var du fått det i från?

De jag träffat jagar lika som unga. Men har sen blivit det som föraren format dem till.
Våra valpar är sålda över hela landet, och de kommer få helt olika förutsättningar och säkert jobba olika. (vore konstigt annars)

Sen visst är diplomtestet bra, men det ska inte jämföras med ett jaktprov. Ett diplomtest är ett "bevis" på att hunden är mogen att jaga vilda vildsvin. Jag har sett många, framför allt spetsar, som gått jättebra i hägn men putsar stövlarna i skogen och är väldigt långt till skall.

Du skrev ju tidigare att dom inte blir för snabba för hjort eftersom dom präglas på föraren.

Ja, visst behåller dom i regel sitt arbetssätt genom livet, även om en del hundar utvecklas med åren, men det var inte det jag frågade efter.
Eftersom du är så säker på att ni får fram hundar "med önskade egenskaper, temperament och storlek. För användning inom ett visst område" så måste du ju "veta" hur hundarna kommer att jaga innan tiken är parad. Dvs vilka egenskaper som kommer slå igenom mer eller mindre.
Frågan var alltså om de olika avkommorna har jagat på samma sätt, eller om de jagar med olika mycket ställande och drivande egenskaper?

Jag tycker att det är intressant eftersom att man inte kan garantera något ens med renrasavel, och alltså har man ännu mindre på fötterna vad gäller blandrasavel.

Visst är det så, och vår har både rasklubbens egna vildsvinstecken, och Bodas diplomtest. Han har även varit månadens hund i JJ för några år sedan, just som en skarp wachtel för vildsvin, så hans skärpa och arbete är det inget fel på.

Nä du måste missförstått mej? Att sambons drev rådjur men när det sköts
mer å mer gris för honom så valde han ju gris före rå.

Vi vet ju vad dom är framtagna för, men det betyder inte att alla är lika. De ser man redan nu tycker jag när de närmar sej 4 veckor att de har olika personlighet och mod.

Sitter på mobilen, å den är ju värdelös å leta hundar med. Men här kan du läsa lite om en gråtysk som man kan väl säga startade intresset.
http://www.jaktojagare.se/hundar/vinsent-en-mastare-pa-gris

Finns lite bilder oxå för dom som vill se hur dom ser ut.

precis.... känns som det minsan inte finns en endaste dålig sak med korsningen............ sorgligt att se folk på detta viset....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: Lillefot
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·
Övr. Hund Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund? I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät...
Svar
7
· Visningar
6 822
Senast: Smokey
·
Övr. Hund Hej! Har nu kommit fram till att vi ska para vår westiehane, men varken jag/min familj eller tikägaren har erfarenhet av tidigare...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30