Sv: Parning, valpar och allt där till, hur gör man?
Ja, men vad är det för blandning? Vi håller med på med jakthundar nämligen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha. Gråhund är mamman och pappa är tysk jaktterrier.
Vi har rätt föräldrar och efterfrågan. Valparna var som sagt sålda innan vi ens bestämt oss.
Korsningen fungerar även optimalt till den typ av jakt vi bedriver. De fyller upp ett hålrum där det saknas bra renrasiga individer idag (ex. Wachtel) där jaktsättet påminner. Men där temperament och skärpa är helt fel.
Bara förstagenerationskorsningar eller tänker ni avla vidare på korsningar?Aha. Gråhund är mamman och pappa är tysk jaktterrier.
Nej de går inte fort när de driver hjort. De har präglats mycket på vad föraren jagar. Den som sambon hade var otroligt duktig på rådjur men då sambon fick mer grisjakt föredrog han grisarna.
Wachtel är en ras jag är allergisk mot och jag har tappat förtroendet fullt för dem under de storjakter jag varit på och fått se dem jaga live. Finns en "känd" hundförare med "världens bästa wachtlar" men se den stå 50m ifrån snarkandes grisar i en plantering och höra på radion förarens lovord. Nä.... Skicka in en terrier så de blir lite fart istället.
Hade det funnits bra wachtlar hade man parat dom med andra bra wachtlar för att få fram bättre wachtlar.
Man hade inte parat en bra wachtel med en "sådär" spets för att "fylla på" det en wachtel saknar och få en bättre wachtel-spets korsning. Ex gråwachtel som snart borde vara en "egen ras"!
Som jag skrev tidigare tror jag, temperament, storlek, skärpa och mod. Förföljande, ställande samt drivande egenskaper.
Tyvärr ser det inte ut att bli någon kvar hos oss då telefonen går varm. Men jag lovar att återkomma med resultatet.
Edit: De säljs för samma pris som många renrasiga jakthundar.