Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Sv: Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Ja, men vad är det för blandning? Vi håller med på med jakthundar nämligen:)

Vi har rätt föräldrar och efterfrågan. Valparna var som sagt sålda innan vi ens bestämt oss.

Korsningen fungerar även optimalt till den typ av jakt vi bedriver. De fyller upp ett hålrum där det saknas bra renrasiga individer idag (ex. Wachtel) där jaktsättet påminner. Men där temperament och skärpa är helt fel.

Lite OT, men vad är det för jaktsätt ni vill uppnå genom att blanda gråhund och tjt?
För vildsvinsjakt antar jag, men hur är det tänkt att hundarna ska arbeta? Hur ska ni kunna fastställa att det är just så som era blandraser kommer att jobba?

hålla med!!!

varför och HUR ens komma på tanken att korsa två så olika hundar.... och sen säga sig vara seriös??!!
gråhunden är ju inte nån vilsvinshund i första hand, det finns många anra hundar som redan gör et jobbet ypperligt... en tjt är den sista hunden man ska korsa fram en av alla dessa blanraser som hamnar på blocket....fasen va trist.

Har ni någonsin sett en gråtysk på blocket? Det föds ett par kullar varje år och det är en väl prövad korsning under flera år.

Absolut inte någon ren grishund, men som med alla raser jagar man och skjuter mycket gris föredrar dom det.
Att gråhund inte är någon vildsvinshund? Fråga den som står i min hundgård som har +150 vildsvin på sitt samvete vad han säger om det ;)

Rätt storlek, bra temperament och skärpa. Driver hjortdjur och jobbar längre och med ställande egenskaper på gris, älg. Dessutom stort mod för rovdjur. Kloka, duktiga, noggranna att spåra med.
Gråhunden dämpar tysken. Man tror ju det ska bli kortslutning för hjärnorna jobbar emot varandra.

Det är som sagt inte den första kullen av den här korsningen, och eftersom det är en prövad korsning under flera år där man kan följa fler vuxna hundar vet man vad de går för. Föräldrarna är väldigt viktiga. Dessutom säljer man inte till vem som helst (och kan därför utvärdera dem)

Jag kan ju säga att min sambo skulle hoppat på det tåget direkt om han bestämmer sig för fler hundar.

Min sambo hade också köpt en sådan korsning och jag vet flera i hans jaktlag har funderar på sådan korsning.

+jersey ko

Hur ser hårlaget ut på dem? Blir vissa mer korthåriga?

Kan tänka mig att med rätt tt i så blir det lite apport med:d

Funkar bilderna? Dom e ju bara 3,5 vecka så de händer ju fortfarande saker med pälsen.
fdE5wZx1N2

fdG5sNR1A8

fApo-Cx1BX

Här är en annan tjt-korsning med sin lilla gris förra året ;)
fApo-Cx1BX

Jag har flera vänner med gråhundar som jobbar bra på vildsvin, och likaså vänner med tyskar som är riktigt duktiga på gris, så rasernas enskilda förmågor känner jag väl till.

Jobbar alla avkommorna på samma sätt? Eller slår de drivande egenskaperna/ställande egenskaperna igenom olika mycket hos de olika kullarna?
Går det inte väldigt fort bakom hjortdjuren?
Vad parar ni korsningarna med sen, eller går de aldrig in i aveln?

Det finns väl prövade korsningar av alla de slag, och jag vet inte om jag är mer imponerad av tjt/gråhund, laika/wachtel än vad jag är av labradoodles faktiskt.
Det finns såklart hundar som blir lyckade i de olika kombinationerna, annars hade det ju inte korsats. Men nja, jag är tveksam ändå.

Det jobbet du beskriver utför våra wachtlar utan problem, det är väl ståndförmågan som blir sämre, även om åtminstone mellanwachteln ställer älg om han kommer åt.
Man behöver bara sålla rätt bland uppfödarna så är det inte så svårt att hitta bra wachtlar.

Nej aldrig korsa mer än en gång!

Araslei: Nej de går inte fort när de driver hjort. De har präglats mycket på vad föraren jagar. Den som sambon hade var otroligt duktig på rådjur men då sambon fick mer grisjakt föredrog han grisarna.

Wachtel är en ras jag är allergisk mot och jag har tappat förtroendet fullt för dem under de storjakter jag varit på och fått se dem jaga live. Finns en "känd" hundförare med "världens bästa wachtlar" men se den stå 50m ifrån snarkandes grisar i en plantering och höra på radion förarens lovord. Nä.... Skicka in en terrier så de blir lite fart istället.

Hade det funnits bra wachtlar hade man parat dom med andra bra wachtlar för att få fram bättre wachtlar.
Man hade inte parat en bra wachtel med en "sådär" spets för att "fylla på" det en wachtel saknar och få en bättre wachtel-spets korsning. Ex gråwachtel som snart borde vara en "egen ras"!

Som jag skrev tidigare tror jag, temperament, storlek, skärpa och mod. Förföljande, ställande samt drivande egenskaper.
Tyvärr ser det inte ut att bli någon kvar hos oss då telefonen går varm. Men jag lovar att återkomma med resultatet.

Edit: De säljs för samma pris som många renrasiga jakthundar.

Nej de går inte fort när de driver hjort. De har präglats mycket på vad föraren jagar. Den som sambon hade var otroligt duktig på rådjur men då sambon fick mer grisjakt föredrog han grisarna.

Wachtel är en ras jag är allergisk mot och jag har tappat förtroendet fullt för dem under de storjakter jag varit på och fått se dem jaga live. Finns en "känd" hundförare med "världens bästa wachtlar" men se den stå 50m ifrån snarkandes grisar i en plantering och höra på radion förarens lovord. Nä.... Skicka in en terrier så de blir lite fart istället.

Fast de präglas ju inte på att jaga långsamt eller snabbt. De kan absolut präglas på en viss typ av vilt, men hur "präglar" ni snabbheten?

Jobbar alla avkommorna på samma sätt? Eller slår de drivande egenskaperna/ställande egenskaperna igenom olika mycket hos de olika kullarna?

Jaså? Vad har du träffat för skräpwachtlar?
Vår familj har haft wachtel i mer än 15 år, och absolut att skärpan och dådkraften är ett problem i vissa wachtellinjer, alltså att de har alldeles för lite av den varan, men det är inte särskilt svårt att hitta skarpa sådana om man letar från rätt uppfödare.
De flesta hundförare har väl "världens bästa jakthundar", inom alla raser.

Intressant att det är 16 wachtlar som har gjort godkända diplomtest hos Mamima Jakt (vilka därmed är godkända på vildsvin av Jägareförbundet och SKK, samt av en del försäkringsbolag), medan det bara är 7 gråhundar och 6 TJT.
Detta är ju det enda riktiga kvittot man har på att hundarna jagar vildsvin, eftersom det är en helt oberoende person som dömer.

En av dom 16 är våran, och han står då inte några 50 meter från en plantering och räddskäller som många gråhundar och laikor gör t ex.
Det är dock svårt att få tag i en bra wachtel om man inte är påläst på linjer och ute i väldigt god tid. Senaste kullen vår hade efter sig stod det 95 stycken i kö på.

Senast ändrad:

Hade det funnits bra wachtlar hade man parat dom med andra bra wachtlar för att få fram bättre wachtlar.
Man hade inte parat en bra wachtel med en "sådär" spets för att "fylla på" det en wachtel saknar och få en bättre wachtel-spets korsning. Ex gråwachtel som snart borde vara en "egen ras"!

Som jag skrev tidigare tror jag, temperament, storlek, skärpa och mod. Förföljande, ställande samt drivande egenskaper.
Tyvärr ser det inte ut att bli någon kvar hos oss då telefonen går varm. Men jag lovar att återkomma med resultatet.

Edit: De säljs för samma pris som många renrasiga jakthundar.

Bra wachtlar paras inte med någon annan ras.
I regel brukar inte bra, renrasiga hundar paras med annan ras övht, för skulle dom duga till hade dom använts i den renrasiga aveln för att förbättra och inte ytterligare utarma.

Får man fråga vilka meriter era avelshundar har, utöver att dom jagar bra på jakterna hemma?

Har du stort förtroende för Boda och personalen där? Så kan du fråga dem nästa gång om våra hundar och om hunden från sambon går bra ;)
Vi har över 30.000ha i Sörmland och Uppland, våra hundar drar in en halv årslön till plånboken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: Lillefot
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·
Övr. Hund Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund? I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät...
Svar
7
· Visningar
6 822
Senast: Smokey
·
Övr. Hund Hej! Har nu kommit fram till att vi ska para vår westiehane, men varken jag/min familj eller tikägaren har erfarenhet av tidigare...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30