Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Sv: Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Låt bli den ideen, finns redan för många blandraser utan hem och många bor i hem där de inte får den motion och aktivering de behöver alls.

Även om många har det bra också:)

Men riskera inte flera hundars liv för du vill ha EN valp!!!

Du kan hitta en valp på blocket av samma raser och ge den ett bra hem.

Är vansinnigt med denna parningshysteri..:(

Trodde de låg i alla djurvänner intresse att hjälpa även om man är nybörjare eller inte? Eller du kanske verkligen är ankungen? Hade du haft lite intelligens och brytt dig om alla djur (även blandraser) så kanske du skulle ha tipsat ist för att fälla en människa du inte ens känner?:meh:

Det ligger i djurvänners intresse att se till att det inte skapas fler blandraskullar utan planerat ändamål.

Så nej, jag ser ingen som helst fördel med att du skulle ta valpar på din tik.

Fast så är du antagligen inte på riktigt heller.

och som sagt är hundvan så har koll på hur gamla dom ska vara iochmed att det är första gången jag SJÄLV ska göra detta vill jag bolla idéer och höra era erfarenheter :)

[...]

Jo jag vet att man inte kan säga vad de blir för procent när dom växer då min ser ut som en renrasig BC men inte bryr sig en gnutta om att valla. Men man kan väl inte säga att hej jag säljer valpar som kan bli vad som helst. De tror jag nog att en hundvan människa förstår ändå ;) Men man kan ju ändå räkna ut en del vad de blir. Jag är ju foprtfarande en del av mamma och pappa även om jag kanske är mer som mamma`? Om du förstår?

Det låter inte som att du är speciellt hundvan. Eller speciellt seriös. Varför vill du avla fram en kull valpar som "kan bli vad som helst"? Hur ska du kunna hitta en enda seriös ägare som är lika nöjd med en skitseg och självständig hund som med en arbetsnarkoman med jaktinstinkt? Ingen hundvan och hundintresserad människa köper frivilligt en sån valp!

Trodde de låg i alla djurvänner intresse att hjälpa även om man är nybörjare eller inte? Eller du kanske verkligen är ankungen? Hade du haft lite intelligens och brytt dig om alla djur (även blandraser) så kanske du skulle ha tipsat ist för att fälla en människa du inte ens känner?:meh:

Det är hjälp att avråda. Klok hjälp dessutom. Även om det kanske inte var det du ville höra.

Målet är att jag själv vill ha en valp av henne och att jag redan har flera intresserade. Jag har gjort undersökning hos vet röntgen och lyssnat på lungor och kolla tänder och allt de.
Föräldrar och syskon har också bra på allt de.
Man ska nog kanske kolla extra innan man tar valpar på någon hund blandras eller ej?
En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre. För jag vill absolut inte lägga in någon mer ras. och som jag sa tidigare så har jag redan en del folk som är intresserade av spårhundar. :)

Vem sjutton vill ha en spårhund som varken får tävla eller går att utbilda till tjänst? Alla hundar har en nos, till hobbyspårande kan man använda de flesta. Att medvetet avla fram skumma blandisar med avsikt att producera bra spårhundar låter ganska konstigt.

En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre. För jag vill absolut inte lägga in någon mer ras. och som jag sa tidigare så har jag redan en del folk som är intresserade av spårhundar. :)

Vill inte vara någon besserwisser eller så, men om det är bruks Du syftar på så verkar du inte ha så stor koll på vad du pratar om. Spår och Sök är nämligen två helt skilda grenar.

Blandraser får dessutom inte tävla i bruks.

Säljer du valparna till folk som vill träna sök så kan det bli en stor besvikelse för dom då det är få sökgrupper som tar emot blandrashundar. Så då står dom där med en hund dom varken kan träna eller tävla med bara för du sålt dem under falsk marknadsföring.

Detsamma gäller spår även om det förstås går att träna på egen hand.

Senast ändrad:

Är man nybörjare och varken vet något om avel, var man hittar en lämplig hane till en blandrashund och dessutom tror att valparna ärver allt "bra" från sina raser i sig, så är man enligt mig helt fel ute och ska inte avla fram ännu mer hundar än de som redan ligger på blocket och kanske aldrig hittar bra hem.

Att jag inte känner dig har inget med saken att göra, heller inte hur vida min intelligens ser ut jämförelsevis med din (:sneaky:.) Och fel, jag har inte något emot blandraser alls, jag har själv haft en. Jag är emot att AVLA på dem och få fram fler hundar utan syfte. Du kan inget om avel, du skriver att anledningen är att DU vill ha en valp efter din tik för att HON är duktig på sök. Resten då?

Någon skrev att det kunde bli 10 valpar,det kan bli 12 ( de var 12 i min hunds kull) har du 11 valpköpare på en blandras, där du inte ens vet vad det är för en hane du ska använda på din tik? Vad är det för oseriösa människor som "bokat" valp när de inte ens vet vad du ska para henne med ( alltså de vet inte ens om hanen är röntgad, ögonlyst mm eftersom du inte vet vem det är än)? Tror du på allvar att valparna kommer bli fantastiska på sök för att din tik är det?

Kalla mig gärna ankungen om du vill det:D, men mitt RÅD till dig är att: Tänk iallafall lite längre än vad näsan räcker i detta..

Senast ändrad:

Vill inte vara någon besserwisser eller så, men om det är bruks Du syftar på så verkar du inte ha så stor koll på vad du pratar om. Spår och Sök är nämligen två helt skilda grenar.

Blandraser får dessutom inte tävla i bruks.

Säljer du valparna till folk som vill träna sök så kan det bli en stor besvikelse för dom då det är få sökgrupper som tar emot blandrashundar. Så då står dom där med en hund dom varken kan träna eller tävla med bara för du sålt dem under falsk marknadsföring.

Detsamma gäller spår även om det förstås går att träna på egen hand.

Saknar gilla knappen, men +1 på detta:)

Och vad är det mer för raser i den?

:D Ja det där är ju bara 75% hund :D

Till TS
Jag säger som nån annan sa. Varför vill du ta fram spårhundar som inte ens får tävla? Vad ska de spåra hade du tänkt?

Fast jag säger Makaronen, jag tror du också är troll. Just för du aldrig skrivit förut och börjar med att fråga om blandrasavel.

Jo jag vet att man inte kan säga vad de blir för procent när dom växer då min ser ut som en renrasig BC men inte bryr sig en gnutta om att valla. Men man kan väl inte säga att hej jag säljer valpar som kan bli vad som helst.

Fast det är ju sant. En blandras mellan många olika raser kan bli nästan hur som helst. Vallningsanlaget verkar inte ha slagit igenom hos din hund, men det kan mycket väl göra det i nästa generation.

Fast det är ju sant. En blandras mellan många olika raser kan bli nästan hur som helst. Vallningsanlaget verkar inte ha slagit igenom hos din hund, men det kan mycket väl göra det i nästa generation.

Eller efter 5 - 6 generationer.

Om du inte är ett troll måste jag tyvärr skriva att man inte kan bli annat än smått orolig när en människa visar klart och tydligt att denne inte har ordentliga kunskaper men uppenbart anser sig kunna.

Många här är hårda i sina inlägg men du borde nog fundera om alla som hittills skrivit bara är ute efter bråk eller om dem vill förmedla kunskap till dig som du uppenbarligen ännu inte besitter.

Men om du inte vill se problemet med blandraser och köpare så vänd frågan. Vad har DU för meriter? Hur många kurser har du gått, hur många böcker har du läst? Hur många MHs har du studerat för att själv bilda uppfattning om vad som förs vidare beteende mässing? Hur många riktiga uppfödare har du arbetat med, då pratar vi inte köksuppfödningar utan registrerade kennlar som anordnar kennelläger, MH mm mm för att kunna bilda sig uppfattning om vad utslagen blir mellan metal status och hälsotester?

Det är levande varelser du vill sätta till väden ev. 15 st för att du vill ha 1 va gör du med de andra 14?

Tänk inte bara en gång tänk minst 15 gånger och agera sedan.

Varför klonar du inte din hund istället om hon nu är så fantastisk ? Såg 2 program om detta på TV nyligen.

KL
Jag skulle ALDRIG ställa upp med min renrasiga hane för blandrasavel. Finns inte en enda seriös uppfödare el hundägare som skulle göra det.
Oseriösa med okollade hanar skulle säkert göra det för en slant. Men vem vill ha en valp efter en sådan hane?

Din 100% förberedelse bör vara att lova att du åtar dig att ta tillbaks de valpar från din hund som hamnar på Blocket i slyngelåldern.
Snälla snälla snälla - hundvärlden behöver inte fler valpar med den blandningen.
Överlåt hundavel till hunduppfödarna.

Jag har hundar med stamtavlor men skulle aldrig få för mig att ta valpar just pga att jag inte skulle kunna ta emot alla valpar som det inte funkar med och skulle må dåligt över valparnas öden.

Nu ska jag krossa några av dina illusioner.

Först vill jag fråga vad du vet om hälsostatusen på tidigare generationer på din hund? Att din hund ev är frisk i nuläget är en droppe i havet när det kommer till vilka gener den för vidare. Det kan finnas allergier, ögonsjukdomar, ledproblem, andra kroniska sjukdomar...ja vad som helst hos tidigare tikar och hanar i leden bakom din hund. Sånt kan hoppa generationer för att komma att dyka upp i dessa valpar. När man köper en renrasig hund med godkända avelsdjur i flera led bakåt får man förvisso inga garantier, men man får absolut oddsen på sin sida.

Hur hade du tänkt dig angående dolda fel? Tänk om du får en halv kul ( kanske 6 valpar...inte omöjligt) reklamerad inom ett par år. Vad gör du då?

Hur ska du finansiera detta? Du kanske får sålt alla valpar med en jäkla tur..men du kan nog få räkna med att skänka bort ett par valpar. Du kommer inte få några stora summor för dessa valpar, men de kostar lika mycket som renrasiga i chipp, vacc, reg i jordbruksverket, doldafelgaranti, mat, ev sjukvård, ev sjukvård för tiken osv. Uppfödare av renrasiga valpar går med nöd och näppe runt på en kull. Ska du para med en hane av lite kvalité så får du hosta upp en hel del där också. Nu tror ju inte jag att någon med godkänd hane kommer att ta emot en blandrastik för parning. Mao blir det fler okontrollerade generationer och gener.

Bor du så du kan ha en kull på 10 valpar hemma i 2 månader och kan du samtidigt tajma detta mot ditt jobb?

Tror du verkligen med hela ditt sunda samvete att du kan hitta ca 10 seriösa hem till dessa valpar? Ta en titt på Blocket så får du se den sanna och sorgliga sidan av alla planerade och oplanerade blandraskullar. Sanningen är att det finns långt mycket mer hundar i Sverige än det finns BRA hem. För ett hem ska vara bra....inte bara ge mat, vatten, tak över huvudet och lite gos. Det du planerar att avla fram är en vallande jakthund. det kan bli oerhört krävande hundar, precis den typen av hundar som är mass-representerade på Blocket.

Jag har själv haft två blandrashundar. De blev oerhört kostsamma för mig. Just pga bristen på kontroll av gener längre bak i leden. Den ena var också fruktansvärt krävande. Mamman var jättelugn, pappan var en godkänd golden ( tjuvparning) Den hunden kostade mig ändå tusentals kronor i operationer för ledproblem och säljaren fick tillbaka 3 av 6 valpar...samtliga var mycket krävande
Min andra hund fick också opereras...18000 första året. Inte en krona gick på försäkring. Varför? Hon var blandras så ingen dokumentation fanns på henne vilket krävdes då det ansågs som ärftligt.

Tycker du fortfarande att det känns rimligt att avla fram en hel skock valpar med osäker framtid för att du vill ha EN.....?

*kl*

Innan du parar, har du garanterat köpare på valparna? Efterfrågas din korsning?

Jag har 10 korsningsvalpar hemma nu. Blivande jakthundar. Där 6 valpar var tingade långt innan tiken löpte. Och resten såldes innan de var 2 veckor.

Säg att du hittar en hanhund, och ägaren till den vill ha 1000:- per född valp. 10 st valpar och du är uppei 10.000:- och för dom pengarna får du en renrasig hund!

Vad blandade ni?
För jag tar för givet att det är en seriös blandning och jadajada. Är lättare att korsavla till jakt enligt mig då avelsdjuren oftast är ordentligt testade.

Vi har rätt föräldrar och efterfrågan. Valparna var som sagt sålda innan vi ens bestämt oss.

Korsningen fungerar även optimalt till den typ av jakt vi bedriver. De fyller upp ett hålrum där det saknas bra renrasiga individer idag (ex. Wachtel) där jaktsättet påminner. Men där temperament och skärpa är helt fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: Lillefot
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·
Övr. Hund Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund? I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät...
Svar
7
· Visningar
6 822
Senast: Smokey
·
Övr. Hund Hej! Har nu kommit fram till att vi ska para vår westiehane, men varken jag/min familj eller tikägaren har erfarenhet av tidigare...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30