Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Fanny

Trådstartare
Hej!
Jag har nu börjat på att planera in för att para min tik. Dock nästa löp så är väl ett halvår kvar, men jag har aldrig gjort detta själv förut då de är min första egna hund.

Har kunnigt folk runt mig och har även läst på mycket men några frågor återstår!

-Vart hur hittar jag en lämplig hanne?
-Hur ränkar jag ut hur många procent de blir då min är 50% Border Collie 12,5% labbe och 12,5% golden. Om jag parar med en labbe blir de 50/50 då? Har hört att man inte räknar procent under 10?
-Vad är era erfarenheter?

Är väldigt tacksam för hjälp och tips då jag vill vara 100 % förbered!:)

Sv: Parning, valpar och allt där till, hur gör man?

Vad har du får mål med din avel? Att avla är mycket mer än "bara" ta valpar på sin tik, vad har hon för hälsostatus? kollat tex höfter, ögon m.m?

Hej!
Jag har nu börjat på att planera in för att para min tik. Dock nästa löp så är väl ett halvår kvar, men jag har aldrig gjort detta själv förut då de är min första egna hund.

Har kunnigt folk runt mig och har även läst på mycket men några frågor återstår!

-Hur ränkar jag ut hur många procent de blir då min är 50% Border Collie 12,5% labbe och 12,5% golden. Om jag parar med en labbe blir de 50/50 då? Har hört att man inte räknar procent under 10?

Det är bara då 2 renrasiga hundar paras som man kan med säkerhet säga 50% av rasen X och 50% av rasen Y. Din tik är en salig blandning av olika raser och genetiskt sätt kan din hund vara 10% border collie bla.

Hur gammal är din tik? för den får vad jag minns ej vara under 2 år och du bör göra hälsotester för de raser som finns i din tik och kräva samma tester för hanen.

Det är varken billigt eller lätt att föda upp en kull valpar och du kan nästan räkna med att du blir sittande med ett par osålda valpar. En tik med de raser din har kan lätt få 10 valpar eller mer. Även kostnader med akut kejsarsnitt mitt under helgen kan bli rätt saftiga om man har otur.

Troll?? En blandras och fråga angående avel, där ägaren har noll koll, och första inlägget från användaren:meh:

Hej!

Hur vet du procentsatserna? Det går helt enkelt inte att räkna ut.

Såg att någon skrev ett mycket bättre svart +1 på det

Senast ändrad:

Har självklart kollat höfter och ögon. och som sagt är hundvan så har koll på hur gamla dom ska vara iochmed att det är första gången jag SJÄLV ska göra detta vill jag bolla idéer och höra era erfarenheter :)

Och makarontanten vilken tur att du är född med att kunna allt och inte behöva hjälp och råd!
Tänk om alla kunde vara som ankungarna i dammen :) Och om du har några ointelligenta saker att säga om blandraser så kan du ventilera dig någon annanstans då jag inte är intresserad av din åsikt.

Jo jag vet att man inte kan säga vad de blir för procent när dom växer då min ser ut som en renrasig BC men inte bryr sig en gnutta om att valla. Men man kan väl inte säga att hej jag säljer valpar som kan bli vad som helst. De tror jag nog att en hundvan människa förstår ändå ;) Men man kan ju ändå räkna ut en del vad de blir. Jag är ju foprtfarande en del av mamma och pappa även om jag kanske är mer som mamma`? Om du förstår?

Trodde de låg i alla djurvänner intresse att hjälpa även om man är nybörjare eller inte? Eller du kanske verkligen är ankungen? Hade du haft lite intelligens och brytt dig om alla djur (även blandraser) så kanske du skulle ha tipsat ist för att fälla en människa du inte ens känner?:meh:

Vad är målet med att avla fram den blandningen, menar det ligger inte mycket pengar i det (med tanke på hur mycket det kan kosta)

Blandningen kan ju inte bli särskilt populär hos de mer seriösa hundägarna? Hur ska du hitta bra hem åt valparna?

Om du har så bra koll så såg du säkert att det finns ett fel i bengetens inlägg?!

Kommer från och med nu bara svara på inlägg som faktiskt tipsar och inte av folk som har så lite att göra att dom faktiskt tar sig tid till att försöka få igång ett bråk.
Har ni tips och erfarenheter om hur ni gjort och dylikt så skriv gärna. Ni andra kan leta reda på en annan tråd där ni kanske kan diskutera era åsikter som jag bryr mig föga om :)

Vad är målet med att para henne? Vad har hon gjort för hälsoundersökningar? Mentalbeskrivning?

Vad har mor- och farföräldrar presterat/hälsa? Syskon? Längre bak?

Vad gör din hund så speciell att du vill föra hennes gener vidare? :)

En djurvän tänker en extra gång innan den tar valpar på en blandrashund. Kolla på Blocket, det finns redan alldeles för många blandrashundar utan ordentliga hem. Det behövs absolut inte fler om man inte har ett tydligt mål med sin avel. Sällskap eller "snälla familjehundar" är inte ett tydligt mål när det gäller blandrashundar.

Hur många procent av varje ras valparna kommer innehålla är ditt minsta bekymmer när du står med fem osålda 5 månader gamla blandraser.

Målet är att jag själv vill ha en valp av henne och att jag redan har flera intresserade. Jag har gjort undersökning hos vet röntgen och lyssnat på lungor och kolla tänder och allt de.
Föräldrar och syskon har också bra på allt de.
Man ska nog kanske kolla extra innan man tar valpar på någon hund blandras eller ej?
En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre. För jag vill absolut inte lägga in någon mer ras. och som jag sa tidigare så har jag redan en del folk som är intresserade av spårhundar. :)

Hade hon + syskon gjort mentalbeskrivning?

Vad gör du om valparna visar sig ha vallanlag som de utövar på "fel" sätt om de inte får valla?

Vad gör du om du får 10 valpar varav 5 blir sålda? Hinner du med 5 unghundar/hundar med all tid det innebär?

Jag har fortfarande svårt att tro att du har en massa intressenter som vill köpa grisen i säcken om de letar en spårhund... Har du frågat dom varför dom väljer just din tik där de inte kan kolla upp hälso- och mentalstatistik och inte en renrasig hund?

Målet med avel ska inte vara att "vill ha en valp" utan det handlar om att generna just den hunden besitter är bra och något man vill föra vidare till nästa generation.

Det många + jag är emot med blandraser är att det finns ingen vettig tanke bakom uppfödningen och att det redan finns hur mycket som helst av blandrashundar ute på blocket som inte har hem. Speciellt då hundar av någon slags arbetande typ. När det redan finns så många oönskade hundar så känns det inte bra att producera fram mer. Hur mycket du än tycker om din hund så ska du nog ställa dig frågan om du vill vara delaktig i det.

En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre.
Avel handlar inte om individer, det handlar om linjer och vad som ligger bakom. Gener är inte vad du har i kopplet, det är vad alla innan dig hade i sina koppel.

Så vet man inte all historik bakom föräldradjuren så chansar man. Även när man vet allting om föräldradjuren så är avel till stor del en chansning.

Jag hade aldrig parat din tik ifall jag ville ha en bra sök- och spårhund. Då hade jag köpt en valp som visade sådana egenskaper. Den chansningen är betydligt mindre.

Det är jättesvårt för mig att förstå ditt mål eftersom det är väldigt kontraproduktivt att skapa bra (Enligt dig) sök- och spårhundar när man inte ens officiellt får tävla med dom inom dessa grenar.

Och köper man en hund för hobbyträning är min blåögda förhoppning att man som köpare ändå vill ha en hund där hälsa och meriter på linjerna finns officiellt registrerat.

Senast ändrad:

Målet är att jag själv vill ha en valp av henne och att jag redan har flera intresserade. Jag har gjort undersökning hos vet röntgen och lyssnat på lungor och kolla tänder och allt de.
Föräldrar och syskon har också bra på allt de.
Man ska nog kanske kolla extra innan man tar valpar på någon hund blandras eller ej?
En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre. För jag vill absolut inte lägga in någon mer ras. och som jag sa tidigare så har jag redan en del folk som är intresserade av spårhundar. :)

Är tiken ögonlyst?

Jo jag vet att man inte kan säga vad de blir för procent när dom växer då min ser ut som en renrasig BC men inte bryr sig en gnutta om att valla. Men man kan väl inte säga att hej jag säljer valpar som kan bli vad som helst

Inte riktigt vad som helst, eftersom två av tre ingående raser ligger nära varandra, men att blanda in border collie är alltid ett vågspel. Deras intensivvitet och arbetsnarkomani har en förmåga att slå igenom. Inte så roligt om man köpt en sällskapshund.

Målet är att jag själv vill ha en valp av henne och att jag redan har flera intresserade

Du kommer att bli förvånad över hur få som fortfarande är intresserade när valpkullen väl kommit.

Blocket?

En av dom stora anledningarna med att jag vill ta en kull är för att hon är en duktig sökhund och jag tänker som så att om jag tar en labbe hanne så kommer spårningen bli bättre. För jag vill absolut inte lägga in någon mer ras. och som jag sa tidigare så har jag redan en del folk som är intresserade av spårhundar.

Vad för slags spår? Inte tävlingsmässigt, i alla fall. Och jag blir inte riktigt klok på hur du menar, är tiken bra på sök men inte på spår? Om det är så kan en spårsäker hane eventuellt hjälpa upp det, men valparna kan precis lika gärna brås på mamman.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag och min sambo äger en hane, vi har just nu tiken hemma för parning, det är dag 9 nu och hon är villig. Det första de gjorde...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: Lillefot
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·
Övr. Hund Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund? I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät...
Svar
7
· Visningar
6 822
Senast: Smokey
·
Övr. Hund Hej! Har nu kommit fram till att vi ska para vår westiehane, men varken jag/min familj eller tikägaren har erfarenhet av tidigare...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30