Parning efter snitt

Aningsfull

Trådstartare
Hur länge bör man vänta med att para en tik som förlösts med kejsarsnitt i sin första kull? Finns det någon forskning eller liknande på hur länge det tar innan magen läkt ihop ordentligt så att det är säkert för tiken att bära valpar igen?

Sv: Parning efter snitt

Är det en av standar raserna med snitt risk så ska man avstå,för det lär bli snitt igen.
Annars är väl ca 1år ok.

Dobbis/uppfödare av fralla o bulldog

En hud som blivit skadad (genom operation) återfår aldrig mer än 80% av sin styrka. Dock brukar inte detta på något vis begränsa hunden då det rör sig om en så liten del av hela huden.
1 år skulle jag definitivt vänta, om jag ens skulle avla igen på en tik som genomgått kejsarsnitt.

Personligen hade jag aldrig parat en tik igen som snittats, för att slippa den påfrestningen som det innebär på livmodern. Det finns ju en hel del snitt som faktiskt kommer av anledningar som inte behöver betyda en ökad risk för snitt vid en nästa kull, men jag hade inte gjort det ändå. Har själv snittats 2 ggr, och kan säga att på slutet vid graviditet nr 2 så kände jag av det (5 år) gamla ärret i livmodern väldigt ofta, en stramande och hyfsat smärtsam känsla. Och då var jag ändå väldigt liten, med en liten bebis inuti.

Men jag vet om många som upprepar parningar på snittade tikar, och dom brukar vänta 2-3 löp.

Minst 1 år verkar alla vara eniga om.
Finns det någon forskning man kan läsa som stödjer det? För vad jag förstått har inte SKK någon policy som säger att man bör vänta si eller så länge efter ett snitt innan man kan para tiken igen?

I det läget skulle jag hellre prata med en veterinär än SKK om risker och hållbarhet efter en tidigare operation.

Tror att de flesta veterinärer skulle ordinera minst 1 års väntan.

Problemet kommer av att en uppfödare kan få en jättestor kull på sin tik, med hjälp av snitt, och sedan para henne igen på första löpet efteråt (177 dagar för att vara exakt) och ändå inte göra något "fel" enligt SKK.

Så därför undrar jag, finns det någon fakta man kan trycka under näsan på uppfödare som gör så. Eftersom att "h*n pratat med SKK och inget fel har begåtts, h*n följer alla regler man ska".

Mig veterligen finns inga regler eller forskning gällande just den biten. Den enda regeln som finns är att efter två snitt så får tiken inte avlas på igen, tack och lov!

Tycker det är under all kritik att man väljer att para sin tik så snart efter en så stor kull förlöst med snitt.. Förstår inte hur människan tänker!!:mad:

Uppfödaren är tydligen anmäld till länsstyrelsen och SKK. Så får vi se vad dom säger om det hela.
Kan tycka att även om de 11 valparna fötts naturligt borde en tik få vänta längre innan man parar igen. Även om alla 11 valpar inte överlevde har hon ändå burit och fött fram dom, och de sista togs med snitt då.

Ska följa det hela med spänning och se vad som händer. Jag hoppas ju att det hela kan leda till att nya regler tas fram.

Det är inte juste emot tiken någonstans.. HOPPAS att hon går tom och om inte så hoppas man ju att kullen blir liten och lätt för henne att få bära och få ut.

Jag hade nog inte använt den tiken i avel igen och om jag hade gjort det så hade jag låtit henne stå över minst 3 löp..

Det är tråkigt att hundstackaren ses som en valpfabrik och inte som en familjemedlen och bästa kompis som hon borde..:(

Mvh Domino_s

Verkligen. :( Speciellt som tiken bara är 2 år. Finns liksom ingen anledning att stressa. Hon kunde gott och väl vänta 2 år och utvärdera första kullen ordentligt innan hon parar henne igen. :(

Men synd att det verkar svårt att hitta några "allmänna rekommendationer". Men vem vet, en sån här sak kanske bidrar till att det tas fram.

Verkligen. :( Speciellt som tiken bara är 2 år. Finns liksom ingen anledning att stressa. Hon kunde gott och väl vänta 2 år och utvärdera första kullen ordentligt innan hon parar henne igen. :(

Men synd att det verkar svårt att hitta några "allmänna rekommendationer". Men vem vet, en sån här sak kanske bidrar till att det tas fram.

:bow::bow:

Den där saken har ju figurerat rätt flitigt på FB i dagarna så jag tror pretty much att uppfödaren skjutit sig själv och sin avel i fördärvet helt på egen hand vid det här laget :sneaky:

Troligtvis är det så ja, synd bara att tiken drabbas på vägen. Men hennes broar är nog rätt brända ett bra tag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: AraSlei
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar