Parkeringsböter - kvickt svar tack!

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Fick parkeringsböter idag för första gången.
Jag medger att jag parkerade fel, och det är rätt reg.nr på bilen samt fabrikat.
Bilen är inte min och jag vill helst inte att ägaren ska få reda på att det hela har hänt men när jag läste på stod det att det skickas en påminnelse ut till bilägaren.

Kan man undvika detta? Om man betalar in så fort man kan, slipper man en påminnelse? Eller kan man prata med polismyndigheterna och få dem att inte skicka en sådan?
Skulle det vara så att det inte finns något sätt så är det självklart att jag får berätta. Betala gör jag absolut.

Snälla kan ni svara kvickt, är tacksam för alla svar.

Sv: Parkeringsböter - kvickt svar tack!

Egentligen är jag ingen bra hjälp eftersom jag själv aldrig fått en parkeringsböter. Men mina kollegor får ofta det på sina firmabilar när jag är med och på de böterna står det inte ens ett bankgironummer eller postgironummer, så de kan inte ens betala den innan chefen får reda på det.
Står det något nummer på p-boten? Så fall hade jag ringt och kollat med dom.

Hej!
Fick parkeringsböter idag för första gången.
Jag medger att jag parkerade fel, och det är rätt reg.nr på bilen samt fabrikat.
Bilen är inte min och jag vill helst inte att ägaren ska få reda på att det hela har hänt men när jag läste på stod det att det skickas en påminnelse ut till bilägaren.

Kan man undvika detta? Om man betalar in så fort man kan, slipper man en påminnelse? Eller kan man prata med polismyndigheterna och få dem att inte skicka en sådan?
Skulle det vara så att det inte finns något sätt så är det självklart att jag får berätta. Betala gör jag absolut.

Snälla kan ni svara kvickt, är tacksam för alla svar.

Kommer inte något till bilägaren om du betalar medetsamma. Tolka "skickas en påminnelse" som att om du inte betalar skickas påminnelsen till bilägaren (vem annars?)
Så betala direkt. :)

Bara betala så är saken ur världen. De får skicka en påminnelse, en p-bot är en avgift som utfaller på bilägaren oavsett vem som parkerat, men betala bara så skickas ingen påminnelse.

Så om jag betalar direkt idag eller imorgon (fick boten idag) så får jag ingen påminnelse? Alltså några timmar efter jag fått boten.

Tack för alla svar! Jättesnällt!

Det är som vilken räkning som helst. Du får bara en påminnelse om du betalar för sent. På p-böter är det nästan alltid 10 dagars förfallodatum.

När jag fick min första böter (i Uddevalla... :D) var det bara att betala inom 10 dagar så hörde jag inget mer av det. Bankgiro-nr stod på min så betala bara på samma sätt som för alla räkningar :)

Så om jag betalar direkt idag eller imorgon (fick boten idag) så får jag ingen påminnelse? Alltså några timmar efter jag fått boten.

Tack för alla svar! Jättesnällt!

Oftast tar det skitlång tid innan man får en ny bot hemskickad om man inte betalar. Typ nån månad eller sex veckor. Har dragit på mig några botar :p

...inte i Göteborg, här kostar det 500 spänn i påminnelseavgift för varje påminnelse och man har bara 10 dagar på sig. Fick två p-böter inom tre dagar i november, rolig vecka, men jag betalade dem i tid iaf och sen hörde jag inget mer. Stod bg- och OCR-nummer på baksidan av gula lappen.

...inte i Göteborg, här kostar det 500 spänn i påminnelseavgift för varje påminnelse och man har bara 10 dagar på sig. Fick två p-böter inom tre dagar i november, rolig vecka, men jag betalade dem i tid iaf och sen hörde jag inget mer. Stod bg- och OCR-nummer på baksidan av gula lappen.

Å jäklar, så dyrt!? :/

Är du säker på att du inte blandar ihop med påminnelseavgiften för trängselskatten, som mig veterligen är den enda påminnelseavgiften som är så hög?
På p-böter ska det inte vara nån påminnelseavgift alls vad jag vet, iallafall inte på den första som blir hemskickad... Jag menar, inte ens säkert man märkt att man fått böter (blåst bort, nån som plockat bort el Liknande).
Men vad som händer om man skiter i den hemskickade vete tusan

Har då aldrig fått en påminnelseavgift på 500 kr i GBG, och då har jag dragit på mig en hel del parkeringsböter.

Jag fick aldrig någon extra avgift när jag fick en påminnelse. Däremot trängselskatten har jag missat två ggr med påminnelse på 500kr :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar