Parhäst som skall börja gå som enbetshäst?

Empress

Trådstartare
Hur brukar det fungera med en häst som mest har gått i par och som skall 'konverteras' till enbetshäst?
Finns det fallgropar, saker att tänka på?
Hur kan hästarna tänkas reagera och varför?
Hur förbereder vi hästen på bästa möjliga sätt?

Detta handlar om en häst som är körd i ca 6 år, mest som parhäst vad vi förstår.

Sv: Parhäst som skall börja gå som enbetshäst?

Har endast träffat på en sådan häst. Den var körd i par och gick sedan som ridskolehäst. Han fungerade toppen att tömköra och inga bekymmer med draglinor. Även skakel gick bra när det bara var på EN sida, men så fort det blev två skaklar så blev hästen panikslagen.

Så det jag kommer på just så här är väl att man ska ta det försiktigt när man introducerar hästen för att ha skaklar på båda sidor, normalt har det ju en parstång och draglinor och är ju då inte lika instängda.

/M

Finns fler aspekter att tänka på!
Om hästen kommer från utlandet, exempelvis dk, tyskl, holland så är chansen stor att den är inkörd i par. Då bör inkörning i enbet göras om till viss del.

Tänk oxså på att häst som är körd i par oftast körs på en viss sida av stången och man byter någon gång ibland. Hästen blir sned av detta och det tar läng tid att räta upp och bygga upp hästen igen. Beror lite på vilken kusk som har haft den innan. Ju mindre rutinerad desto värre är det då man inte riktigt klarat arbeta hästarna fullt ut i par.

Men viktigast är att hästen är säker i enbetskörningen

/M

Som Mia skriver att om hästen är inkörd utomlands finns många aspekter att tänka på, hästarna är oftst inkörda med skygglappar vilket i många fall gett svåra olyckor då man i Sverige glatt selat på utan skygglappar och tömkört, kör iväg och sen har det blivit fullt sken när hästen fått syn på grejor efter sig.
Beroende på hur den andra hästen varit om den har dragit allt själv eller inte alls så får man börja belasta dem med lätt vagn och vart efter hästens kondition och styrka blir bättre så belastar eller byter vagn.

De är ofta vingliga första gångerna men det går snabbt över om man kör på raka spår eller skogsvägar till en början för att hitta framåtbjudningen.
Lycka till
Gittan

Omm ehäst är rätt in skörd i par ska han klara av att gå på båda siderna ja skör altid så att jabyter sida var gång ja selar för där för funggerar det med skakell ochså mvh

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 411
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka