Paralellförskjuten fram...

Bison

Trådstartare
Min fyraåriga connemara valack är paralellförskjuten fram, min hovslagare har berättat lite om vad det innebär mm Nu undrar jag om det finns någon här som har eller vet om ngn häst med samma problem. an hästen fungera normalt mm?
Jag har själv inte hört talas om det innan och ingen av mina tidigare hovslagare har någonsin nämt att han är det...

Sv: Paralellförskjuten fram...

Det beror helt o hållet på hur mycket du skall fresta din häst, en travare är det nästan döfött att ha pararellförskjuten och hästar som skall prestera hårt....en pararellförskjuten häst får ofta problem med framknäna först o främst........

det är tänkt att han ska bli en allround ponny och tävla både hoppning och dressyr. Men hoppningen får jag nog lägga ner, det är vädigt tråkigt då han är en väligt talangfull ponny :cry:

det är tänkt att han ska bli en allround ponny och tävla både hoppning och dressyr. Men hoppningen får jag nog lägga ner, det är vädigt tråkigt då han är en väldigt talangfull ponny :cry:

men är du/han säker på att hästen ÄR pararellförskjuten?? för det kan vara ganska svårt att avgöra ibland.....du kanske kan ta kort på hästen rakt framifrån.....

jag är ganska säker på det, jag har själv inte upptäckt det förrän i höstas då vi visade honom på treårs testen där vi fick veta det av dommaren.
Hovslagaren som verkat honom under två år har aldrig nämt något och ändå är han en välutbildad och väletablerad kille.
Jag bytte nyligen hovslagare och han märkte det direkt, det är en mycket och det kan vara svårt att se det. Han rör sig väldigt rakt, han nystar eller briljarderar ej. Men han är en aning skev i hoven...
Jag kan ta kort om du vill titta på det.

Min travre är paralellförskjuten bägge fram. Han rör sig rakt och rent och har inte haft några problem med framknäna heller. Han rids både hopp och dressyr så du kan säkert tävla hoppning, man måste ju inte hoppa massa höga hinder på alla träningarna, eller hur? Testa och se, håller han så håller han, annarts får du väl gå över till dressyr då.

Polly Mulle>> Tack för itt svar, kändes väldigt uppmuntrande :) vill verkligen att han ska fungera normalt, han är ju så underbart fin i övrigt :bump:

Vet hbl som är parallellförskjutna och som ändå tävlat svårt hoppning, bl a f d Flyingehingsten Artist!

Det kan ju mycket väl vara så att den förre hovslagaren också såg det, men det finns väl knappast en enda häst här i världen med helt perfekt benställning. Frågar man sin hovslagare så får man väl svar om hästen är korrekt eller ej, men det är ju inte något hovslagare alltid spontant berättar. Det är ju också så att bara för att en häst inte är korrekt att den inte kan bli en järnhäst och fungera kanon. Det är ju upp till individen. Ingen kan förutspå direkt om en häst kommer att vara hållbar eller ej. Sedan har man ju den häst man har och det är ju bara att testa och göra det man vill med den. Man skall dock se till att man alltid har de som kan mycket runt sig, hovslagare, vet och att man själv ser till att vara påläst. Då kan man upptäcka problem tidigt, innan någon skada är skedd och avbryta det som ens häst kanske inte pallar för.
Eftersom du frågar, jo, jag fick ta bort en häst som var parallellförskjuten i fram. Han fick hovledsinflammation på båda fram, men orsaken till varför han blev dålig, det är det ingen som har kunnat tala om för mig. Varken vet eller hovslagare. Så måla inte fan på väggen bara för att din häst ej är helt korrekt. Våga använd den.
Hälsning Maja

Säger som andra har sagt. Ytterst få hästar är helt perfekt i sin benställning och som stopek säger, våga använda hästen! Tror inte att det ska vara några större problem!

Jag frågade den första hovslagaren om han såg okej ut, och han tyckte han så helt okej ut. Charlie har alltid haft väldigt små hovar, han ser ut att ha russ hovar trots att han är 140cm. Men den förra hovslagaren sa bara att vi skulle avakta och att hovarna skulle bredda sig och jämna till sig av sig själva
Jag litar dock helt på min nya hovslagare. Han har satt på Charlie en flappsko fram och Charlie har svarat väldigt bra på den :)
Men iaf, jag är jätte tacksam för era svar, det känns bra att det finns folk som är så snälla och hjälpsamma :bow:

Vet inte om jag är rätt person att svara här men ändå...
Ett framben (tex.) kan ju vara paralellförsjkutet på många olika ställen. Det gör stor skillnad på hållbarheten i slutändan, vart nu felet sitter.
I Charlies fall är det vid carpus (framknät) som underarmen och skenbenet inte träffar leden i en rät linje. Risk för rotation av carpus föreligger alltså.

Jag tror också att hästen kan komma att fungera men givetvis ska man upplysa hästägaren om man ser avvikelser som kan komma att påverka hästens hållbarhet.

Lev väl // Pinge

Senast ändrad av en moderator:

Min ser likadan ut. Jäterak o fin ner till och med knät men skenan möter inte helt rakt under knät där. han har fungerat felfritt i framknän/kotor i alla fall. Man kan bara prova, går det så går det, men att kasta in handduken utan att prova är nog fel...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
714
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 783
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 656
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka