Paralell förskjuting

Russin8

Trådstartare
Min kompis har ett fyra årigt sto som på tre års testn i sitt protokoll fick anmärkningen att hon hade paralell förskjuting på fram knäna.
Jag undrar om det är någon som vet hur det påverkar hästen. Om hon blir känsligare i knäna eller något annat. Har letat information på näte och där kan man läsa vad det är men inte hur det påverkar hästen.
Kanske ska tilläggas att det är ett halvblods sto...

Sv: Paralell förskjuting

paralellförskjutning är, vad jag förstått, ett exteriört fel vars betydelse för hållbarheten inte är säkerlagd.
de är nog skillnad i hur pass mkt hästen blir påverkad av detta beroende på individ.

min häst (hbl sto, 6 år) är lindrigt paralellförskjuten i framknäna (carpus), och vid köpet sa den besiktande veterinären när jag frågade att det förmodligen inte alls skulle påverka henne, utan att det till och med skulle vara till det bättre när belastningen fördelas mer mellan carpus och kota (det får man ju tro vad man vill om, men vet. ifråga är erkänt duktig på häst).

däremot är det ju inte alls ett önskvärt anlag att te x avla på, det är ju trots allt en "defekt". så om det handlar om att välja hingst till ett sto med paralellförskjutning ska man nog välja en hingst som ofta ger bra benställning... det finns tom hingstar på flyinges hingststation som har paralellförskjutningar, så så "farligt" kan det väl inte vara i aveln?

Okej, det lät ju bra. Då kanske det inte är så farligt. Hon är nämligen annars en ortoligt härlig häst. Ska gå kvaliten nu till hösten.
Tack för svaret.

min förra mara fick bedömmningen ngt parallelförskjuten fram på treårstestet, men han rör sig bra och obehindrat och enligt vet ska det inte ställa till några problem men det går inte att garantera.

Finns det någon som har en äldre häst som har det här felet? Och hur har det i så fall påverkat den.

Russin8 skrev:
Finns det någon som har en äldre häst som har det här felet? Och hur har det i så fall påverkat den.

Jag har en -87:a som är parallellförskjuten, det har inte påverkat henne det minsta, har visseligen bara tävlat lätta klasser men både dressyr (LA) hoppning (LA) och fälttävlan (deb)

Flyinge Artist är paralellförskjuten och han är/var både godkänd hingst och tävlade de stora klasserna i hoppning, så visst kan de hålla.

Jag gissar att grav parallellförskjutning kan ge förslitningar som leder till minskad hållbarhet och hälta i längre skede på hästar som används väldigt mycket.
Men lindrig är nog inte någon större fara, jag haren häst som har en anings på ena frambenet och hon har ett litet överben också på samma men hon är idag 20 år och pigg o fräsch och används till normal träning/ridning som vilken 10-åring som helst, dock ej så höga hinder pga bristande kapacitet.

Det låter betryggande, då behöver hon nog inte oroa sig så mycket. Tack för hjälpen...

Förlåt en okunnig, men vad ÄR parallellförskjutning? Hur ter det sig fysiskt? Vad är det som är förskjutet och på vilket sätt?

Har en 14 åring som gått svår hoppning som är parallelförstjuten framför allt i det ena frambenet. Han har enormt starka ben och har aldrig varit halt en dag i sitt liv dock har han på det paralellförskjutna frambenet byggt på med "överben" på insidan för att förstärka vilket enligt min vet tydligen är ganska vanligt på paralellförstjutna hästar, inte särskilt vackert (går från knäet ner till nästan halva skenan) men hållbarhetsmässigt har han inte haft några som hellst problem med detta.

Hej
Mitt sto är rejält parallell och därmed inåttåad men har inga pålagringar när fick din häst sina pålagringar?

Om din är intåad har ingenting med paralellförskjutningen det är inget de blir intåade av utan handlar enbart om hur skenan är infäst i förhållande till knä/kota. Min är helt korrekt i benen för övrigt alltså inte in- eller uttåad el dyl.
Vet inte när han fick dem, hade dem redan som 10-åring när jag köpte honom, enligt vet är det vanligt att dessa uppkommer vid belastning just för att kompensera hästen vad gäller stöd och som hon sa faktiskt positivt istället för negativt då detta skyddar mot felbelastning som kan uppstå när de är parallelförskjutna. Nu är han dessutom en rejält tung kille som dessutom har aningen raka kotor och som sagt hoppar stora hinder så belastningen blir ju maximal på honom.

Jag jobbar som hovslagare och träffar ett antal hästar om dagen, och jag kan säga att MÅNGA hästar är lite/mycket parallellförskjutna eller felaktigt inskenade, kan till och med säga att det är relativt få hästar som har en helt rak benaxel.

Hej
Enligt min vet, på ATG klinik, så finns det ett samband.
Det är skönt att höra att din häst har hållit så bra :) Då kanske det även finns hopp för min

Ingen som kan svara på vad parallellförskjutning är?

Paralellförskjutning drabbar inte bara carpus (framknät) utan kan även drabba andra leder.
Det beskrivs lättast om man tittar på carpus. Underarmen går in i carpus lite lätt utanför centrum på leden (framifrån sett) och skenan går in i carpus lite grann innaför centrum på leden. Kort sagt- underarmen och skenan bildar inte en rak linje genom leden. Paralellt förskjuten.
Hoppas det gick å fatta.. inte lätt å beskriva.. men men..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 414
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar