Paraffinolja!

sannaaah

Trådstartare
Min häst har boxvila och får bara ut och promenera 5 min, två ggr om dagen. Han har blivit opererad och fick efter det förstoppning. Han fick även kolik, dock inte lika illa, två veckor efter operationen när han kommit hem igen.

Pga dessa omständigheter har han fått paraffinolja i maten (ca 3 dl om dagen) varje dag sedan han kom hem (haft boxvila i snart fem veckor).
Idag när pojken hämtade paraffinolja hos vet, sa denna att man bara fick ge oljan i 3 dagar och spä med vatten annars kunde slemsäckar i mage/tarm ta skada. Detta var en veterinär jag inte har någon erfarenhet alls av.

Någon som vet?

Sv: Paraffinolja!

Vet inte hur om det funkar olika på häst och hund,men när hunden vart förstoppad så rek vet att ge outspädd i ca 5-6 dagar.

Vad jag förstår ska man vara lite fösiktig med olja, men du har ju inte gett några mängder så det är säkert i sin ordning.

Paraffinoljan skiljer sig från "foderoljor" genom att kroppen inte tar upp oljan utan den fungerar som smörjmedel i tarmarna. Olja som man ger i fodersyfte tas upp och smörjer därmed inte tarmarna på samma sätt. Jag har aldig hört att paraffinoljan måste spädas utan fått rekomendation från vet. att ge några deciliter per dag outspätt. Syftet med paraffinoljan är vad jag vet bara att "få igång" magen igen efter en förstoppning och därför ger man endast i några dagar, sedan är magen igång igen. Om man ger det under lång tid kan jag tänka mig att det blir svårt för hästen att tillgodogöra sig näringen i fodret då oljan till viss del hindrar upptaget. Jag skulle inte fortsätta att ge paraffinolja om jag var du, magen bör fungera bra ändå. Det jag gör om en häst får förstoppning är att jag ökar mängden betfor ganska mycket under en period, då det verkar lösande. Är du osäker så hör med din ordinarie veterinär tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Då ska jag försöka minska rejält på det och ta bort de och se hur det funkar.

Problemet är att om han får förstoppning så går det inte att slanga honom och inte heller att motionera honom för att få igång magen, pga hans operation (steloperation av två kotor i halskotpelaren).

Paraffinoljan förstör upptaget av någon vitamin, B tror jag. Det var ett tag sen jag fick det förklarat för mig. Man kanske kan ge lite extra B-vitaminer under tiden. Det gör ju inget, han kissar bara ut det han inte behöver fast plånboken blir kanske inte lika glad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 913
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 342
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka