Hej!
Höjden har inte så stor betydelse, man måste se till att de håller sama takt, annars drar bara den som t.ex. skrittar i snabbare takt. Det ser trevligt ut om båda har samma färg och storlek, men har lite mindre betydelse än själva temperamentet hos individerna.
Du kan ju göra egna partömmar, av rep. Det är inte så svårt bara du vet hur de ser ut och att du kan sprittsa/splittsa (nått sånt tror jag det heter) men vissa håller sig ju till lädertömmar och liknande.
Jag har gjort egna partömmar för stora hästar av rep, typ sisial rep. Skulle ha tag på hampa som lär vara fint som reptömmar men hittade det inte.
Jag inte kört med dom då ena hästen "bara" är runt året. Men jag har tömkört honom och han har dragit lösa skaklar så det största felet är nog brist på medhjälpare och för lite tid
!
Har ju två shettisar (helsystrar med ett år mellan, synd att de har olika färg!) men det lutar mot att jag säljer den ena och skickar den andra på betäckning till våren istället för att fundera på att sätta dom i par...
Jag har provat att sätta min ena shettis i par med en annan shetttis(hingst) dom gick bra (+ att de hade samma färg och var av lika storlek) när jag tömkörde. Fast stoet kunde lite mer än hingsten så gjorde det inte nått, han hakade på och lärde sig av henne då hon var så lydig
! Nu går de ju inte att köra dom i par för shettishingsten är äldre och hostar(bronkit) så han blir dålig av att avstränga sig. Och om hon får för sig att bli brunstig kan man ju tänka vilken cirkus det skulle bli av den parkörningen!
När jag tömkörde så hade jag endast grimmor och en töm! Detta var ju bara på prov.
Jag satt ihop dem med ett ca 30 cm rep mellan dem i grimmorna(sidoringarna), och hade en tömända på yttersidan i grimman på den högra hästen och den andra ändan på yttersidan i grimman på den vänstra hästen. När jag drog åt höger så svängde den högra hästen och då följde den vänstra med via repet mellan grimmorna.
M. v. h. Lisa