K

krristin

ska nu köpa en ny häst och ska kolla på en nästa vecka..denna häst har inga papper..vad spelar det för roll om man har det eller inte??

Sv: papper

Du bör nog kolla upp detta väldigt noga innan du köper hästen då alla hästar skall ha pass och det kan kosta dig allt mellan 1000-4000kr att få hästen reggad. Vad är det för häst?

åke skrev:
Du bör nog kolla upp detta väldigt noga innan du köper hästen då alla hästar skall ha pass och det kan kosta dig allt mellan 1000-4000kr att få hästen reggad. Vad är det för häst?

oki!..men vad är det då jag måste kolla upp?
det är en new forest.

krristin skrev:
oki!..men vad är det då jag måste kolla upp?
det är en new forest.

Ring din ras förening och kolla vad dom kräver att du skall göra för att få hästen reggad. Tex. dna,blodtypning mm. Det kan ju vara så i ditt fall om ponnyn är billig i inköp att det lönar sig att regga denna själv. Finns det några papper på ponnyn tex. språngsedel el. liknande? Som kan bevisa vem som är far och mor till hästen?

Man får inte sälja hästar i år utan att de innehar pass....

Ta reda på så mkt som möjlig, det kan bli en kostsam historia med tandkontroller för att bestämma åldern mm mm mm

Många hästar utan papper kommer att bli till salu nu i höst :smirk:

Hm...så passet måste alltså fixas innan man köper hästen?

Själv är jag på g att köpa en - visserligen registrerad - men passlös varmblodsvalack, för att sedan utfärda pass o s v själv. Går inte det alltså?

lite off topic kanske, men nu börjar jag undra... :crazy:

Hästar som säljs år 2005 ska inneha pass.

Kontakta din avelsförening...bortappade reg. bevis kan bli en dyr historia det oxå.

Det är precis så som hera skriver!! Vet att det finns ett antal mindre seriösa uppfödare/handlare som nu står med 10-15 oregerstrerade ungponnyer, och som nu säljer ut dom utan pass!!! En sådan registrering blir ofta mycket dyr!!!
Föl skall reggas medans de går med sin mamma,dvs födelseåret!!! Annars kan du bli tvungen att betala dna test för både din häst+för mamman för att få registrera med stam!!! Sedan kostar det att ta ut ID kontrollant, passets kostnad mm.
Du kan räkna med 2-4000:- till utöver priset...

Sedan är det faktiskt olagligt att sälja hästar utan pass from 2005.

Hera skrev:
Man får inte sälja hästar i år utan att de innehar pass....

Nej, precis så är det ju! Men jag vet ett försäljningsstall i E-tuna som säljer hästar och ponnyer för fullt i år UTAN pass, och enligt henne så är det som står på jordbruksverkets hemsida och överallt "fel". :crazy: Om jag inte har helt fel så måste man väl ha pass för att slakta hästen på slakteri också, men det har hon ju heller aldrig hört talas om... Man tror ju att ett försäljningsstall ska ha koll på vad det är som gäller, men icke!

Man behöver inte göra det så krångligt.

Har hästen inga papper så strunta i registreringen.
Ingen blir gladare av att säkert veta stammen på din häst,
om du inte skall avla förståss.

Det du behöver för ett pass:

Ta ut en som ritar konturdiagram över hästens tecken: 200:-
Han kan även chippa hästen (frivilligt än så länge) 200:-

Veterinär skall åldersbestämma hästen c:a 400:-

Stoppa detta i kuvert och skicka till Svenska Hästavels föreningen.
Då får du ett pass för häst med okänd härstammning.

Vad SHV tar för detta vet jag inte säkert. C:a 400:- gissar jag mest.

Allt blir en summa under 1500:-.

Men skall man krångla till det med DNA som bara behövs om man
promt måste veta extakta föräldrar kan jag tänka mig att det blir dyrare. Men som sagt detta är inte alls nödvändigt.
Gå in på SHV hemsidan så får du veta exakt hur det går till.

Hej igen.

Visst kan man sälja och köpa hästar utan pass och papper.

Det har jag gjort i år. Ingen kollade passet när vi åkte hem.

Vem skulle i så fall stå utmed vägen och göra sånna kontroller?

Pass är inte ett måste förrän 2006. Och då gäller det vid slakt
tävling och veterinärbesök.
Att låta sin häst dö hemma och inte lämna kroppen till föda
är helt tillåtet.

Prince skrev:
Hej igen.

Visst kan man sälja och köpa hästar utan pass och papper.

Det har jag gjort i år. Ingen kollade passet när vi åkte hem.

Vem skulle i så fall stå utmed vägen och göra sånna kontroller?

Pass är inte ett måste förrän 2006. Och då gäller det vid slakt
tävling och veterinärbesök.
är helt tillåtet.

Hmm, du är nog inte helt uppdaterad på varken det ena eller det andra. ;) Läs här på Jordbruksverkets hemsida: Länk

Passet gäller INTE bara hästar som ska tävla eller slaktas osv, utan ALLA hästar måste ha pass!

Prince skrev:
Pass är inte ett måste förrän 2006. Och då gäller det vid slakt,tävling och veterinärbesök.
är helt tillåtet.

Jag är ledsen att putta ner dig på jorden... men Pass skall finnas på ALLA hästar innan 2006 års början...även om det gäller brunte 26 år som går uppe i skogen hos harald och greta ,båda mellan 90 o döden...

Att låta sin häst dö hemma är tillåten ...ja! men för att få gräva ner den så ska du ha tillstånd från länsstyrelsen!!! Så har det varit i många,många år.

Det är tråkigt att folk inte följer regler och lagar.

När nu passet är ett måste från 2006, hur kan det då komma sig att det är "förbjudet" att sälja en passlös häst nu :confused:

För att någonstans måste man börja så att det blir ordning och reda. Ser man krasst på det så är det ju köparen som har skaffat sig ett visserligen lösligt men ändå kostsamt problem genom att köpa en häst utan pass.
Sedan vet jag en nybliven hästägare som när hon skulle sätta igång och fixa pass upptäckte att det hon trodde sig köpt inte var helt överensstämmande med verkligheten och det som stod i rasföreningens papper.

Apo

Det är inte tillåtet att gräva ner sin häst i jorden.

Det är tillåtet att låta hästen dö hemma på ena eller andra sättet och få kroppen bortförd för bränning av en slaktavfallsfirma.
De bryr sig inte om pass.

Visst skall man ha pass. Men kontrollerna göres vid vet besök, tävling, eller slakt där köttet skall bli föda.

Så gamla Greta kan vara lugn med sin 26 åriga häst i skogen.

Vem skall annars springa runt och kolla att alla har pass?
Det undrar jag.

Åjo, som Ancan skriver så är det tillåtet att gräva ner hästen hemma OM man har tillstånd från länsstyrelsen. De ska bl a avgöra om det finns risk för att vatten blir förorenat osv. Det går även att få tillståndet i efterhand om det t ex är helg och hästen hastigt går bort, men kontakta alltid länsstyrelsen.

Jo det vet jag att det kostar, men kan jag köpa hästen först och sen själv ordna med pass och ägarbyte?

Ynthe skrev:
Jo det vet jag att det kostar, men kan jag köpa hästen först och sen själv ordna med pass och ägarbyte?

ägarskiftet åker du ju på vilket som, men jag skulle pruta ner hästen 600 om den inget pass har....det får du ordna med själv om inte den nuvarande ägaren fixar det innan ( vilket jag tvivlar på)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 146
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar