Papper, papper..

Sv: Papper, papper..

Tycker det är lite läskigt med autogiro på räkningar som har rörliga summor (mobilräkning, elräkning).. Man vill ju ha koll på hur mycket man ska betala innan det dras, ifall ekonomin är lite taskig någon månad (Varierar i arbetstid 100-200 timmar/månad).

Har förresten en kompis som limmar fast kvitton på a4-ark och sorterar in dom i pärmar. Räkningar och papper likaså. Känner min aningaen i lä där, är nog lite väl lat :D

Tidskriftshållare brukar vara snyggare än pärmar, kanske skulle kunna ha några såna i hallen så man kan sortera in inkommande post man gärna kastar av sig någonstans innan man klär av sig ytterkläderna.

Tycker det är lite läskigt med autogiro på räkningar som har rörliga summor (mobilräkning, elräkning).. Man vill ju ha koll på hur mycket man ska betala innan det dras, ifall ekonomin är lite taskig någon månad (Varierar i arbetstid 100-200 timmar/månad).

Men om det är varierande summor så måste de avisera dig innan det dras - det är bara om det är en fast summa/månad som de inte behöver skicka ut någon faktura.

Sedan kan man ju ha e-faktura utan att ha autogiro - det är ju två olika saker - även om jag tycker att kombinationen av båda är det allra bästa. Mobilräkningen har jag på e-faktura i kombination med autogiro och det innebär att jag får en elektronisk faktura varje gång i god tid innan debiteringen av kontot görs. Skatten till Trafikverket är det enda jag kan komma på där man inte kan kombinera, utan bara ha e-faktura. Där får jag fakturan elektroniskt men måste godkänna den i internetbanken om den också ska betalas.

Då förstår jag! Har alltid tyckt allt annat än papper känns läskigt :o fast just nu känns pappren läskiga när dom förökar sig. Hittade några bakom tv:n nyss..

Jag har alla mina papper i en pärm bara :o Betalda räkningar som är över 2 månader gamla slänger jag. Det flesta räkningar har jag på e-faktura.
Resten av "måste sparas-papper" rensar jag ca en gång om året :)

Här har vi papper som ska sparas i pärmar, lite mer aktuella papper, räkningar som ska betalas och liknande har vi köpt ett ikea ps skåp, hyffsat fult, men oh så praktiskt! Är eg för att stoppa in en dator, men tar typ noll plats och rymmer allt vi behöver, och ger lätt översikt.

Vi har det mesta på e-faktura. Det jag får i pappersform läggs i en hög vid datorn och betalas en gång i månaden. När de är betalda slänger jag dem, det finns ju ändå en "kopia" på datorn i och med att jag betalar via internetbanken.

Andra saker som är viktiga, tex garantier eller vad det nu än må vara har vi speciella pärmar för i bokhyllan. Hunden har en pärm, bilen och mc:n delar pärm, lägenheten har en pärm och så har jag en hel del papper kvar från lite jobb och sånt, referenser mm som jag sparar i en pärm.

Jag förstår verkligen inte vitsen med att spara räkningar och fakturor i all evighet.

Kl.
Mamma är stenhård på att jag ska spara mina räkningar ett visst antal år o blev förskräckt när jag sa att jag kastat hela förra året typ.
Men jag tänkte också på att iom. internetbanken så finns de ju kvar, det är ju bara att skriva ut om man skulle behöva dom till nått?
Vad kan man egentligen behöva gamla betalda räkningar till? Jag har aldrig behövt någon hittintills. Är det någon som gjort det?

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 298
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar