Tora
Trådstartare
Satt och läste i Föräldraledighetslagen i natt och hittade en lite lustig sak. Frågan är nu om jag har missuppfattat det hela (högst troligt). I så fall får gärna någon förklara hur det fungerar för mig.
($=paragraf)
I Föräldraledighetslagen $ 13 står det:
En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 8 § ska anmäla ledigheten till arbetsgivaren minst en vecka före ledighetens början. Om ledigheten beror på sjukdom eller smitta, gäller dock inte någon anmälningstid. Lag (2008:933).
I $ 8 står det:
8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon
10 § Rätt till tillfällig föräldrapenning har en far som avstår från förvärvsarbete i samband med sitt barns födelse för att 1. närvara vid förlossningen, 2. sköta hemmet, eller 3. vårda barn.
Jag tolkar det som att om man vill ta ut pappas 10 dagar i samband med förlossning så måste detta anmälas en vecka i förväg till arbetsgivaren. Hur kan man göra det utom vid planerat kejsarsnitt? Så vitt jag vet så brukar det vara ganska svårt att veta en vecka innan när själva förlossningen startar.
Går det ens att ta ut pappas tio dagar innan själva förlossningen?
Jag är väldigt
Min första tanke är att jag måste ha missuppfattat det hela.
Eller finns det någon som har blivit nekad pappas tio dagar för att dom inte sagt till en vecka i förväg?
($=paragraf)
I Föräldraledighetslagen $ 13 står det:
En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 8 § ska anmäla ledigheten till arbetsgivaren minst en vecka före ledighetens början. Om ledigheten beror på sjukdom eller smitta, gäller dock inte någon anmälningstid. Lag (2008:933).
I $ 8 står det:
8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon
- får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,
- skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10–31 §§ eller 31 e och 31 f §§ samma balk, om arbetstagaren inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken, eller
- skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 8 eller 9 §§ samma balk, om barnets förälder inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken.
10 § Rätt till tillfällig föräldrapenning har en far som avstår från förvärvsarbete i samband med sitt barns födelse för att 1. närvara vid förlossningen, 2. sköta hemmet, eller 3. vårda barn.
Jag tolkar det som att om man vill ta ut pappas 10 dagar i samband med förlossning så måste detta anmälas en vecka i förväg till arbetsgivaren. Hur kan man göra det utom vid planerat kejsarsnitt? Så vitt jag vet så brukar det vara ganska svårt att veta en vecka innan när själva förlossningen startar.
Går det ens att ta ut pappas tio dagar innan själva förlossningen?
Jag är väldigt
Min första tanke är att jag måste ha missuppfattat det hela.
Eller finns det någon som har blivit nekad pappas tio dagar för att dom inte sagt till en vecka i förväg?