Sv: Pappa med problem?
Jag må i sådantfall vara korkad eftersom jag tolkar detsamma när jag läser om din text..
Jag tolkar följande text som att det inte är alarmerande nog att drämma igen dörren och skrika håll käften åt ett litet barn för det skulle i sådnat fall innebära att de flesta mammor/pappor någon gång behöver fly från det = de flesta mammor el pappor har någon gång hört sin partner skrika och skrämma ett litet barn ?
Korkad tror jag inte du är. Det är stor skillnad på att tolka en text, möjligtvis fråga "Jag uppfattar det som att du menar så här.... stämmer det?" jämfört med att ändra på ord som är sagda/skrivna och sen utgå från att det var vad som egentligen skrevs.
Det har inte skrivits att han skrek åt det lilla barnet på nära håll med blicken fäst på det så det kan ha varit på avstånd vilket innebär att ett barn i den åldern inte uppfattar det som riktat mot just det. Orden låter illa men barnet förstår inte innebörden alltså kunde pappan lika gärna skrikit/rytit ordet "luftballong". Ett högt och plötsligt ljud skrämmer alla människor, inklusive barn men såna ljud förekommer lite titt som tätt och är ingen större fara för hälsan. Så det är ur ett vuxet perspektiv orden "Håll käften" och den igenslämda dörren blir så illa. Att barnet upplevt det lika illa tror jag inte. Däremot upplever barnet mer av föräldrarnas känslor och tonfall och reagerar på det, alltså lika mycket det som sagts innan, TS reaktion osv osv. Nej, det är inte bra eller något att nonchalera men inte så allvarligt att jag kan se det finns anledning till större rädsla, att fly från hemmet osv.
Ja, jag tror att de flesta föräldrar någon gång har höjt rösten i närheten av sina barn. Kanske av ilska över något annat (barnet vet inte vad föräldern är arg på), jag tror också att många föräldrar nån gång har slämt igen en dörr, släppt porslin ner i diskhon från lite större avstånd än vad som är "normalt" eller gjort andra plötsliga och kraftfulla ljud. Är det bra? Nej, naturligtvis inte men definitivt inte något som skadar barn. Då finns det mycket annat som skrämmer barn ordentligt och ger effekter på lång sikt, till exempel att bli lämnade hos människor de inte känner så väl (i tidig ålder), inte bli tillgodosedda med deras behov av närhet när de behöver det och andra såna saker som drar igång stress i kroppen och påverkar anknytningen.
Att föräldrar uttrycker känslor, inklusive ilska, är bra, såvida det inte enbart är en sorts känslor som visas och att till exempel bråk mellan föräldrar följs upp av försoning och positiva känslor. Det är en stor lärdom och nyttigt för barn.
Det är inget önskvärt beteende av pappan, tvärtom. Det är också mycket möjligt att han mår dåligt allmänt och behöver hjälp med den biten men jag tror det är bra att ha lite perspektiv på det. Det som har skrivits av TS i tråden är inte skäl nog att uppmana till flykt och rädsla, inte heller alarmera fara för barnets hälsa och utveckling för den (som det har skrivits) enstaka incidenten.
Även de bästa föräldrar reagerar ibland "fel", ibland också utan att ens vara medvetna om det, vad barnet upplever är inte alltid överensstämmande med vuxenvärldens syn på "bra" och "dåligt". Så nej, jag tycker inte det är så alarmerande. Jag tror att många föräldrar, inklusive jag själv, har gjort liknande saker med höga ljud eller arga röster i frustration, trötthet och ilska, utan att för den skull vara dåliga föräldrar eller usla människor som någon behöver fly ifrån.