Pannluggen utsläppt?

Sv: Pannluggen utsläppt?

jag knoppar alltid manen på dressyr tävling men aldrig luggen då jag tycker mina pållar e sötast i nersläppt lugg.

Jag tycker att det beror mycket på hur bra hästen passar i det. Tycker jag att hästen ser konstig ut utan lugg så blir det lugg, men tycker jag att det blir snyggare knoppat så knoppar jag. Det beror alltså helt och hållet på hur hästen ser ut.

Jag tävlar med lös lugg eftersom knoppen blir så liten, så liten med pållens ynkliga pannlugg :love:

På min nuvarande ponny knoppar jag alltid pannluggen men en ponny som jag tävlade förut passade mycket, mycket bättre i utsläppt pannlugg så han fick ha den så :).

tävlar altid med utsläppt pannlugg, tycker de ger mer attityd eller vad man ska säga. :laugh: mkt finare enligt mig :love:

Knoppad/flätad man och utsläppt pannlugg. Knoppad pannlugg är jättefult!

Senast ändrad:

jag ska nog fläta pållens man o ha luggen utsläppt på vår debut i helgen. han har så lång o tjock pannlugg så han skulle se mongo ut i knoppad pannlugg :rofl: men kanske ska man fläta den? vet inte riktigt hur jag ska göra..

bild på pållen med allt utsläppt
10023.jpg

flätad man o pannlugg
sluggo3_.jpg

vad tycker ni? ska jag fläta pannluggen eller ha den utsläppt?

Pannlugg utsläppt. Går det att fläta manen hårdare och mer längs med mankamen så skulle det sen bli ännu snyggare.

Jättefin häst! :love:

Jag tycker det absolut beror på vad pållen har för typ av huvud och uttryck. Riktigt "busiga ponny" huvuden kan passa mkt bra i utsläppt lugg. Men har pållen liten lugg tycker jag nog att det är finast flätad fast den blir liten. Ska man ha luggen utsläppt ska den vara vacker och välskött!

Jag är såhär att antingen knoppar jag båder man och lugg eller ingetdera ;) Men det är ju en smaksak, såg på min senaste tävling att det fanns hästar med knoppad man men ej lugg..

:)

Knoppad häst = knoppad pannlugg för mig. Antingen knoppar man allt eller ingenting. Det ser halvfärdigt ut tycker jag när pannluggen är fri.

Klart du ska knoppa luggen också. Det är väl inga problem att göra en snygg knopp av den luggen?

Jag tävlar bara på ridskolans debutanthoppningar .. Tyvärr får man bara börja med 30 som första, nästa gång får man tävla 50, nästa 70 osv.. Tävlingarna är mer som tävlingar för skojs skull med bedömning ´Clear Round .. Och man som ryttare får själv bestämma hur hästen ska se ut, men såklart ren måste den vara .. ^^
När jag tävlade sist på Glady, hade jag inte tänkt att knoppa manen, men innan jag skulle in fixade jag till luggen! xD Så det blev motsatsen till vad dom flesta gör - lös man och knoppad pannlugg :D

Dock ser man inte manen på bilden .. ;P

Senast ändrad av en moderator:

tack! :love:

ja precis, då jag flätade manen på bilden så gjorde jag det bara snabbt så det blev lite slarvigt :p

bild från idag på vår dressyrdebut!
080426006_.jpg

sen så gick det som det gick :angel: men han var söt iaf :love:

Har man en jättetjock yvig pannlugg kan man göra inbakad. det blir mkt finare än utsläppt iaf.

Tycker du ja :p

Men oavsett om man gör inbakad eller inte så är det svårt att få till en snygg knopp (då menar jag inte jag, utan generellt.) med en väldigt tjock pannlugg. Själva knoppen har ju inget med flätan att göra.
Det brukar bara se ut som en stor knöl. ^^

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka