Pannluggen utsläppt?

S

Silly

Någon som tävlar så, knoppad man och lös lugg? Va tycker ni om det? Varför/Varför inte? Även ni som knoppar alltså...? Bilder på dess bohemiska varelser?

Sv: Pannluggen utsläppt?

De flesta ponnyer häromkring trävlas så (jag trycker det är asfult :o). Är lite mode här just nu...

Jag har alltid tävlat så, dvs med flätad man men utan flätad pannlugg. Mina 2 föregående hästar hade i princip ingen pannlugg så det fanns inget att fläta och den nuvarande har så otroligt sött huvud med "slingor" i sin pannlugg att det vore synd att inte visa den.

Lika snyggt som jag tycker att det är med flätad man (skulle ALDRIG tävla oflätat) lika fult kan jag tycka att det ser ut när man tar bort pannluggen från hästens ansikte. Det ser så stort och oproportionerligt ut i de flesta fall, jämför med en häst som har extremt kortklippt/ avbiten svans.

Smaken är som baken...

Jag har så. Dels för att min häst passar bäst i det, han skulle se jättekonstig ut i knoppad pannlugg, och sen har han rätt lite pannlugg så det gör ingenting och knoppen skulle se fjantig ut. Men sånna med jättelång pannlugg ser bara konstiga ut med knoppadman och oknoppad pannlugg. Men självklart är det upp till var och en.

Min förra ponny fick aldrig ha knopp i luggen då han har värdens tunnaste flufflugg, så knoppen blev typ 1x1mm stor.
bild på fluffluggen:

Andra ponnyn knoppar jag mest inte av lathet (och att han är ett painintheass att knoppa), fast ibland!

Är det snyggare med utsläppt så go for it, jag föredrar det iaf. Tycker det är snyggare, oftast, inte alla dagar. Det är i ju varje fall enklare ;) (för oss lata människor)

Jag tycker inte heller det är så vidare värst snyggt men en av de hästana jag rider blir fullständigt hysterisk om man försöker fläta pannluggen är grymt håröm. Så det har jag gett upp men hon gillar det inte och inte skulle det bli nåt bra att tvinga henne tilld et och sen tävla.så näe hon får ha sin buslugg då trivs hon bäst och allvarligt talat så bryr jag mig inte så mycket om vad andra tycker för mig är det viktigast att hästen trivs.

Det är grymt fult med utsläppt pannlugg på dressyrtävling, där ska det se prydligt ut! Det är mer okej på hopptävling tycker jag.

För min del kvittar det om hästen har knopp i luggen eller ej, jag har tävlat med båda delarna. Det är inte snyggt med knopp i pannan på alla hästar.

jag har aldrig flätat pannluggen på nån av mina hästar... nuvarande hästen har så otroligt liten pannlugg så de finns inte nåt att fläta...

Jag tycker det är snyggast om man knoppar luggen också, om inte hästen har sådär jättelångtjock pannlugg.

Men på förra hästen jag red knoppade jag inte pannluggen eftersom hon hade så långt huvud (Det såg bara dumt ut..)

Har man en jättetjock yvig pannlugg kan man göra inbakad. det blir mkt finare än utsläppt iaf.

Inbakad gör man väl oavsett? :confused: Har aldrig sett en pannluggsknopp som inte varit inbakad.

I början så gjorde jag ingen knopp i pannan helt enkelt för att jag inte kunde och min häst ser rätt så sött ut i sin pannlugg. :angel: Numera så görs det dock pannluggsknopp, hans vita hår i pannan kommer fram så fint då. Annars syns det ju inte att han är gammal. :cool:

Har tyvärr inga bilder att visa.

Utan knopp i pannan
9556588.jpg

Med knopp i pannan
8132461.jpg

Körde ofta utan pannknopp på ponnyn då det busiga i honom framhävdes mycket bättre.
Passade in på hans personlighet på ett bättre sätt.. Dock snyggare med knopp i pannan :angel:

Jag tycker att det är mycket snyggare med knoppad pannlugg, även om min häst har en fjunig och tunn pannlugg som ger en liten knopp. Det ser spretigt och ovårdat ut utan. Se själva!

pustar.jpg

travI22.jpg

Finns inget snyggare än en ordentligt inbakad pannluggsfläta.. Min häste har tyvärr en omöjlig pannlugg, ser rent utsagt förjävligt ut med knopp, trots stora mängder hårgelé...Har börjat köra utan knopp nu, syns inte så mkt, svart häst och den lilla tussen smälter in i ansiktet..:D

Kör för det mesta med oknoppad pannlugg, tycker hästarna passar bättre med de (stora huvuden).

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka