Pannlampa och vinterridbyxor

Sv: Pannlampa och vinterridbyxor

Ett annat hett tips på var man kan hitta kläder som duger i gammalt hederligt svenskt väder är firmor där riktiga grovarbetare inom industri/bygg/vägarbete-sektorerna köper sina kläder. Typ Woody eller ännu hellre lokala industrins klädleverantör. Jag har sedan flera år tillbaka ridit i såna riktiga "jobbarjackor" (märkena är Dori, Snickers och Jobman på mina jackor) och jag tycker de är suveräna. Klarar både blåst och regn och snöblandat också iaf ett tag. Varmt fodrade och rejäla muddar och praktiska fickor och mobilficka och så... Antar att även Blåkläder är funkis.

Det som funkar att jobba utomhus i timme ut och timme in kan ju bara inte vara fel!

Senast ändrad:

Jag använder oxå termobyxor på vintern. Under har jag ett par träningsbyxor, och när det är riktigt kallt får det bli långkalsonger oxå. Funkar jättebra tycker jag!
För att skydda mina mycket! känsliga små öron har jag en sån hätta som a_schuber nämnde. I jackfickan har jag sedan små öronmuddar (inköpta på B-jes) som jag kan pilla in under hjälmen om hättan inte räcker till. Man hör lite dämpat men öronen håller sig varma! :D

Jag använder fleeceunderställ under vanliga ridbyxor när jag rider på vintern. Om det är jättekallt har på mig täckbyxor (oftast slalom, men har faktist ridtäckbyxor också). På fötterna har jag eccoskor med sula och yllestrumpor, på händerna roeckelvantar och på huvudet balaclava och hjälm.

Fryser dock om händerna, och måste därför köpa vantar med värme i :D. Jag har nåt fel på blodcirkulationen i händerna som gör att de svullnar upp och blir vita, och när de tinar så gråter jag ibland av smärta :crazy:.

hahaha :rofl: :rofl:
både och faktiskt. vi funderade som 17 på vad vi skulle få till jobbet som var en balaklava :rofl: det enda vi hört talas om var maträtten, så visade det sig vara en typ av "rånar huva" :rofl:

Alla nämner Hööks thermobyxa, men jag skulle vilja rösta på deras ridoverall! Kanon! Blir det för varmt på överkroppen går det att ta av den, för på insidan är det hängslen som gör att den sitter uppe ialf. Hoppas ni fatta:D Så brukar jag få göra när jag är och jobbar i stallet, när jag rider åker den på igen. Jag är väldigt frusen!

Jag funderar på att köpa en Snickers jacka från någon butik inärheten. Dem verkar vara jättebra :)

Jag tror brödet heter bakklavah eller något sådant.Det är det muslimskt bröd.
Bakklavah ox he he:D

Det där med pannlampa är svårt tycker jag för de bara gungar upp och ner när man rider och sedan är det ofta så tunga så jag försöker att rida när det är ljust och efter byvägarna där det finns lampor på vinterhalvåret så det är mitt tips rid när det är ljust eller efter byvägarna det är ju änd snö där då så då kan man trava på kanten för att slippa förslitningsskador.
Sedan det där med vinterkläder så anv'nder jag mig av höks ridskoteroveråll funkar toppen med en flecetröja under och långkalsonger, fryser aldrig. Sedan har jag ett par tre finger vantar från prorider oxå jätte bra när det är kallt ute...

Hittat ett par superbra vinterridbyxor. Craft L3 byxor för längdskidåkning. Andas, vind och vattentäta. Snygga, sköna och varma. 600 spänn och värda varje krona.

Rider i en Silva värsting modell och den funkar hur bra som helst. Den har revolutionerat min vinterridning! Köp, köp, köp....

Efter att mina billiga termoridbyxor från granngården gick sönder förra vintern slog jag i år till på ett par Mountainhorse Extreme Line. Kanonsköna och ett stort plus för att de, när man inte rider, nästan är för långa. Det gör att de sitter där de ska när man väl är uppsutten. Att de sedan har vattentäta dragkedjor i sidorna gör ju inte saken sämre. Varma som 17 är de också.

KL

Ett annat tips är att titta efter skoterkläder, de är varma. Det kan å andra sidan bli för varmt med dem på. Fristad är förresten ett annat märke med arbetskläder.

Själv har jag ridtermobyxor från Källquists under vintern men det viktiga är vad man har under. Är det riktigt kallt (-30) så har jag två underställ på mig. Ett "vanligt" lite tunnare och ett i fleece. Sen termobyxorna ovanpå det. Samma på överkroppen + en oöm tröja, måste ta av jackan inne i stallet efersom det blir för varmt annars. Sen har jag vilken-som-helst-jacka på det. Hjälmhuva el pannband under hjälmen, halsduk uppdragen över näsan, två par sockar i skorna (ett par i ullfrotté och ett par hederliga yllesockar), stickade tumvantar på händerna. Då klarar jag vilket väder som helst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka