Pannlampa och vinterridbyxor

A

a_schuber

Vilken typ av pannlampa kan ni rekommendera?
Jag har en liten fjäderlätt, som är för klättring/orientering men det är så litet ljus så jag rider alltid utan pannlampa.
Nu tänkte jag investera i en rejäl typ SILVA 478.

Jag letar efter ngt bra att rida i på vintern. Jag brukade ha tightsen med fleecekalsonger under, eller ett par asfula fleecebyxor med mudd över tightsen. De fulafula byxorna slängde jag i våras för jag tänkte jag skulle hitta några bättre och nu står jag här utan.
Jag vill att de ska vara mjuka och sköna , inte sitta åt det minsta lilla men inte hasa upp och helst inte fleece på utsidan (man ser strösslad ut). Help....

///Anna - som hoppas få rida i vinter

Sv: Pannlampa och vinterridbyxor

Jag har nån liten löjlig pannlampa som inte lyser upp särskillt mycket. Men den väger iofs inte mycket. Har lite problem med nacken så jag kan inte nåt som väger för mycket heller villket en regäl säkert gör. Så den får duga. Jag ser inte mycket bättre men jag syns bättre :idea:.

Några särskilda vinterridbyxor har jag inte. Tights och HH`s flece långkalsoner. *frys* *frys*.
Har testat vinter ridbyxor. Varmt och skönt är det men alla är så himla vida och korta i benen :mad: och så åker dom upp trots hälla under foten :devil:.

/Linnea

Jag köpte faktiskt just en sådan Silvalampa förra helgen. Jag vet inte om jag verkligen vill se älgarna och vildsvinen när jag är ute och rider på kvällarna men jag får lite "Blair witch"-känsla om jag bara HÖR dom och inte ser...pest eller kolera!!
Billigaste stället (ville inte beställa på postorder) var Claes Ohlsson där den kostar 1 790 kr.

Även jag har en "liten löjlig pannlampa" men jag har klarat mig bra endå eftersom jag har kunnat rida mycket dagtid, iår vet jag dock inte om jag kommer kunna det så jag funderar också på att skaffa mig en bättre lampa.
Förra vintern red jag med vanliga ridbyxor under och ett par stora lite tjockare mjukisbyxor över, funkade super bra. :)

Vad har ni på händerna? Efter en timme ute så fryser jag rejält om händerna när det är riktigt kallt och inga vantar klarar av att hålla värmen. Har inte testat trefinger vantar, tycker att dom verkar så klumpiga, fryser man inte om lillfingrarna. Någon som använder dom? Vilka material tycker ni fungerar bäst i vantar?

/movgli

Vad har ni på händerna? Efter en timme ute så fryser jag rejält om händerna när det är riktigt kallt och inga vantar klarar av att hålla värmen. Har inte testat trefinger vantar, tycker att dom verkar så klumpiga, fryser man inte om lillfingrarna. Någon som använder dom? Vilka material tycker ni fungerar bäst i vantar?

/movgli[/QUOTE]

trefinger vantarna är inte nå bra. man fryser lillfingret av sig..
hade ett år ett par thinsulate ridvantar som fungerade jätte bra (tills dom pajjade efter 2år.. :smirk: men de håll bra ändå tycker jag)
Nu så finns inte samma modell att få tag på längre.. :mad:
Förra året så köpte jag fodrade mocka vantar på J*sk. höll värmen jätte bra och de var inte klumpiga. De har inte kommit in än i år iaf.
På samma ställe så sålde de thermo stumpor som är guld värda :love: jag har använt dessa och mina sommar ridskor i 2 år nu och inte frysit en enda gång. det kallar jag stumpor! :bump:
Nu har de "trekking" stumpor som är snarlika, dock inte provat dessa.

jag köpte mig ett par thermoridbyxor förra året och de är supervarma och åker inte upp. men sedan så är jag kort, så benlängden är inget problem för mig :rofl:

men sedan så är jag kort, så benlängden är inget problem för mig :rofl:

Orättvist :mad: :D.

På händerna så har jag tunna skinnhandskar. Den ena hästen är väääldigt känslig så det är det eller barhänt som gäller. Hua. *frys* Tur att mina händer har inbyggd thermofunktion.

På fötterna så har jag vanliga ridstrumpor, raggsockar och sommar arbetskängor. Med stålhätta OCH spiktrampskydd. Tyvärr så har fötterna inte samma thermofunktion. *frys* *frys*

Jag behöver nog se över vinter kläderna :idea: :angel:.

/movgli

Jag har hört att man ska kunna ha plast handskar under vantarna (Typ sånna man får när man köper hårfärg) har inte provat själ, men en del som jobbar på travet här hemma brukar ha det och det verkar funka för dom. Nackdelen är väl att man inte kan ta av sig dom under turen, för händerna blir ju lite fuktiga.

jag rider alltid när det är mörkt ute så här års, hinner inte innan.
jag har ingen lampa, hästen ser mkt bättre än vad vi gör i mörkret, men det tar längre tid för hästen att ställa om dig, därför sadlar ju ute så att han inte blir van vid ljus medans jag borstar. givetvis använder jag händerna som mina ögon och känner igenom hela hästen efter skador.

det har aldrig hänt nåt, för hästen ser, han vejjar för vatten pölar och lyfter mer på benen när det kommer grenar, inga problem!

även på små stigar i galopp, är hästen van vid mörkret så går det hur bra som helst!

Det är så jag brukar rida, men i år kommer det att bli mycket skritt i skogen i obanad terräng upp och ner i backarna och slingra runt träd och då hittar jag inte utan lampa.
De vanliga vägrundorna är inte något problem. Speciellt inte om man passar på att lägga upp planeringen lite efter när det det är fullmåne.

Travshoppar (eller hur det stavas) säljer fingervantar som är regntäta. De är gjorde av samma matrial som fiskebyxor (som man står i vattnet i). Jättebra, men rätt tunna så de är inte gjorda att rida i mitt i vintern.

De bästa strumprona är de med så mycket % ull som möjligt. Köp dem på riktiga fritidsaffärer. De bästa kläderna har "multisportaaffärerna" men de är så helt fruktansvärt dyra. Jag brukar gå in och dregla och klämma på kläderna. (Sätt inte igång din snuskiga fantasi igen nu Addi;) )

Jag vill ha bättre ridkläder....som är gjorda att både svettas i och skritta långsamti , som inte knölar utan sitter fast och är mjuka och smidiga i regn och kyla!!!!

Min erfarenhet av utrustning är, att den bästa ridutrustningen hittar man UTANFÖR ridsportmiljön... Är det för att det är en tjejsport, eller för att traditionell formgivning får gå före funktionskraven? Inte vet jag, men jägarkläder är ofta milsvitt bättre än ridkläder tex. Andra sporter att stjäla persedlar ifrån kan vara segling, utförsåkning och orientering, tex.
Här kommer mina tips:
Jag har en 10 år gammal silvalampa, som är SUPER fortfarande. En laddning på min lampa räcker 90 minuter, och då är det som helljuset på bilen ungefär. Den är ganska stor, reflektorn är ca 10 cm i diameter, men väger knappt någonting! Batteriet (som är tungt) har jag i ett bälte runt midjan innanför kläderna, eller i mobilfickan i ena jackan.
Bästa vinterridbyxorna jag provat är G Schumachers Akzent, som jag köpt på Ingdams för ungefär lika länge sedan. De var svindyra, men blir som nya vid tvätt fortfarande. De är gjorda av tjock vävd bomull med flossad insida, har rejält långa ben och är helskodda. Helst rider jag dock i mina (vida och tjocka) chaps med ett par skidbyxor under...
Bästa ridhandskarna är skidhandskar! Mina är Salomon med goretexmembran, smidiga men varma!
När jag ändå håller på så kan jag tipsa om mina bästa vinterskor också: Eccos jägarkängor i läder med goretex. De är också dyra, men de håller i många år (de förra hade jag i 8 år, de nya går på 3:e vintern och ser knappt använda ut!). Det enda är att man inte kan ha för små stigbyglar för då fastnar man, lästen är ju ganska vid. Men det är en av orsakerna till att de håller fötterna behagligt varma. Med rätt strumpor funkar de från +15 till-25.

Lampa som funkar kalas (ska köpa en sån själv snart): Xenon-lampa med tillhörande batteri, ca 500:-. Finns hos större elgrossistfirmor, tex Solar och Selga. Lampan väger ca 290g med alla tillbehören inräknat. Den används bla av militärer, nattarbetande mekaniker mfl. Har samma lampa som det finns i nyare bilar...

Vad gäller ridbyxor så har jag lånkisar+ridbyxor+chaps men fryser iaf..:crazy: .

Vantar: Vanliga fingervantar + Tjocka tumvantar i fårskinn, lite klumpigt men det är ok om man inte tränar utan bara rider i skogen.

Ett tips till frusna är att köpa ett par chaps i napropren (tror det heter så!). Det är i alla fall det material som finns i våtdräkter. Jag har ett par sånna och de är helt fantastiska! Fryser mycket på vintern och har dåliga knän som måste få värme. I början kan de kännas lite konstiga men man vänjer sig snabbt. Jag köpte mina av Toini Petersson, kanske finns någon info på hennes hemsida. Länk finns tror jag på Nerikes distanssida.

/ Karin

Ett tips till frusna är att köpa ett par chaps i napropren (tror det heter så!). Det är i alla fall det material som finns i våtdräkter. Jag har ett par sånna och de är helt fantastiska! Fryser mycket på vintern och har dåliga knän som måste få värme. I början kan de kännas lite konstiga men man vänjer sig snabbt. Jag köpte mina av Toini Petersson, kanske finns någon info på hennes hemsida. Länk finns tror jag på Nerikes distanssida.

/ Karin
Är det såna här:
http://www.picassoforhorses.se/tillbehor1.htm
De knölar inte ihop sig?

Jag har just en sådan Silva som Anna har tänkt att köpa. Den lyser otroligt bra som en strålkastare, bilarna bländar av när de möter en. Skilnaden mellan Silva lampan och "billigare" lampor som jag testat tidigare är att med denna så ser jag, med övriga lampor syns jag av andra men ser inte själv. Ett tips för det lösa bateripaketet är att lägga det i en midjeväska på ryggen.

På händer rekomenderas tunna iläggsvantar från back on track kombinerat med flecevantar alternativt trefingervantarna från jacson. På fötter rekomenderas en rejäl stövel som är två-tre nummer för stora kombinerat med strumpor enbart av ylle. Termounderställ, öronmuffar på hjälmen och termoridbyxor. I år har jag investerat i en hetta att ha under hjälmen, har inte testat den en men den verkar bra kolla in www.interhorse.se så ser ni vad jag menar.

De senaste åren sedan jag satsat på riktig vinterutrustning har jag sluppit att frysa och ridningen blir då så mycket roligare.

Anna: Jag tror inte att mina är exakt likadana men de är nog liknande, lite svårt att se på bilden. Nej, jag har aldrig upplevt att de knölar sig.

/ Karin

Jag har just en sådan Silva som Anna har tänkt att köpa. Den lyser otroligt bra som en strålkastare, bilarna bländar av när de möter en. Skilnaden mellan Silva lampan och "billigare" lampor som jag testat tidigare är att med denna så ser jag, med övriga lampor syns jag av andra men ser inte själv. Ett tips för det lösa bateripaketet är att lägga det i en midjeväska på ryggen.

På händer rekomenderas tunna iläggsvantar från back on track kombinerat med flecevantar alternativt trefingervantarna från jacson. På fötter rekomenderas en rejäl stövel som är två-tre nummer för stora kombinerat med strumpor enbart av ylle. Termounderställ, öronmuffar på hjälmen och termoridbyxor. I år har jag investerat i en hetta att ha under hjälmen, har inte testat den en men den verkar bra kolla in www.interhorse.se så ser ni vad jag menar.
QUOTE]

Jag har i flera år ridit med en tätsittande "windstopper" fleeceluva av pilotmodell under hjälpen. Ser inte klok ut ("kondomen" även kallad i stallet) men otroligt bra!

Nu köper jag Silvan!

Nu köper jag Silvan!

Gör det!
Nu har vi använt den flera kvällar i sträck och den är verkligen kanonbra! Jag ser för en gångs skull vägen vi rider på! (Och en massa skimrande ögon vid sidan av den, men det försöker jag att ignorera!)

Hej,

Termorbyxorna (med hängslen) från Hööks är varma och bra!

Mvh QP

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka