Panikbommar?

Ulrika C

Trådstartare
Många nyare transporter har idag Panikbommar. Men går dessa att fälla både upp och ner? Vad gäller för säkerhetsbommar, går de att lyfta?

Min häst har vid ett tillfälle fastnat under bommen (i ett Ifor Williams där jag kunde få loss bommen med sprint). Därför letar jag efter släp där bommen går att fälla både upp och ner. Jag lånar idag ett äldre Boj där man kan släppa bommen från utsidan, dock lite småbökigt tycker jag.

Nån som har förslag på transport som har denna säkerhet? Det ska vara Boogiesläp. Får dra 1500kg med bilen... Gärna med sadelkammare... Letar i nuläget efter ett lite billigare begagnat släp. (helst max 50 000).

Sv: Panikbommar?

På mitt släp kan iaf bommarena fällas både uppåt och nedåt. Konstruktionen är gjord så att bommen är ledad precis där den sitter i fästet på båda sidor (i mellanväggen och i ytterväggen), och panikutlösningen drar ur sprinten som håller bommen i ytterväggen, så bommen blir helt loss på den sidan. (svårt att förklara...)

Jag har en Startrailer

Fautras har bommar som löser ut vid tryck ovan ifrån. Det är bra. Man behöver inte rycka i splintar eller hantag på utsidan eller som på en del släp att man måster skruva loss bomen. Det är lätt körda släp och finns fina begagnade. Väl värt att titta på.

Jag har ett Kylinge med panikbommar både fram och bak.
Bommarna är ledade på båda sidor, både i mellanvägg och i ytterväggen så att de går att ta upp/ned och åt sidorna från båda hållen.
Går att ta loss bommarna både utifrån och inifrån.

Jag älskar mitt släp och mina panikbommar :love:
Jag öppnar/stänger alltid utifrån och det är sååå skönt

Jag har både sadelkammare och fronturlastning på min som jag också bara :love:

Jag tycker min transport är jätte bra och dessutom ligger de bra till i pris :)

Senast ändrad:

Ang... Fautras... Jag vill ha ett släp där bommen fälls uppåt också... Om den släpper vid tryck uppifrån (vilket är kanon) går bommen ändå att fälla upp?

Min häst ramlade omkull i släpet och när hon skulle resa sig hamnade hon under bommen. Hon är OK nu efter några kiropraktorbehandlingar, men om hon mot förmodan får panik och slänger sig och fastnar igen, vill jag inte riskera att inte få loss henne snabbt....

Fautras har bommar som löser ut vid tryck ovan ifrån. Det är bra. Man behöver inte rycka i splintar eller hantag på utsidan eller som på en del släp att man måster skruva loss bomen. Det är lätt körda släp och finns fina begagnade. Väl värt att titta på.

Men TS fråga var ju ifall de kunde lösas ut om hästen fastnat under bommen. Hur löser man det problemet i ett Fautras?

Boj släpper sina bommar i sidan, så har man tryck underifrån så åker de upp (vid tryck ovanifrån så åker de ju ner). Vet inte hur det såg ut på det släpet du hade?

Star Trailer/Thule lossar man utifrån på ena sidan och bommarna är ledade i båda ändar, så de går också att fälla både upp och ner :)

Boj släpper sina bommar i sidan, så har man tryck underifrån så åker de upp (vid tryck ovanifrån så åker de ju ner). Vet inte hur det såg ut på det släpet du hade?

Så har jag med ungefär gissar jag....

Man skruvar en str bult utanpå släpet så släpper bommen från väggfästet inne i släpet. Och i mellanväggen är det en krok, syns på denna bild...

11777975.jpg

Så sitter det en pålle under kommer den att kunna lyfta bommen...

Jag vet inte ens vad det är för märke, så jag kan inte uttala mig mer än vad jag ser från förra bilden. Det är ju inte helt glasklart hur det funkar...

Ja den vrids åt sidan och då frigörs bommen från väggfästet och faller nedåt. Men är det en häst som är under bommen så kommer den kunna lyfta upp bommen.
:)

i vårat släp kan bommen gå både upp och ner. e kanske ej gjord för å fälls uppåt men den kan de i alal fall. jag har en star trailer xr3000. e super duper nöjd med släpet helt klart de bästa vi haft. Bommen släpps utifrån av att man bara drar i en spak så släpps de där inne. e de tryck uppifrån ramlar dom ner å vise versa =)

Många nyare transporter har idag Panikbommar. Men går dessa att fälla både upp och ner? Vad gäller för säkerhetsbommar, går de att lyfta?

Min häst har vid ett tillfälle fastnat under bommen (i ett Ifor Williams där jag kunde få loss bommen med sprint). Därför letar jag efter släp där bommen går att fälla både upp och ner. Jag lånar idag ett äldre Boj där man kan släppa bommen från utsidan, dock lite småbökigt tycker jag.

Nån som har förslag på transport som har denna säkerhet? Det ska vara Boogiesläp. Får dra 1500kg med bilen... Gärna med sadelkammare... Letar i nuläget efter ett lite billigare begagnat släp. (helst max 50 000).

At "många nyare släp har panikbommar är inte riktigt sant". Några märken har panikbommar, ytterligare ett antal ha SÄKERHETSbommar.

Panikbommar fälls på några sekunder, säkerhetsbommar kan lösgöras utifrån (iallafall i teorin...).

Har en boj, där drar jag i spaken utåt...
IMG_1018.JPG

De silvrgia spaken under trailer som sitter vid positionsljuset...

Bommen frigörs och kan åka uppåt eller neråt beroende på var tyngden ligger... Har provat detta på en anna boj då en häst helt frankt hoppade över bommen, hängde där och det var bara att dra, med en hand och bommen släppte och hsten landade på fötterna... Lika lätt om hästen ligger under... Men man ska ju inte glömma att smörja dessa finneser för att de ska funka så bra som möjligt...

Det har jag inte provat att få bommen att lösa ut med tryck under ifrån. Skall göra en koll och se vad som händer:)

Det är verkligen inget trevligt när hästen fastnar under bommen.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 729
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 747
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar