• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Leteng
  • Startdatum Startdatum
L

Leteng

Igår fann vi vårt dräktiga sto (ca dag 265) liggande och visade koliksymptom. Jag kallade på veterinär ganska omgående men hon trodde inte det utan det blev direkt transport till klinik där det konstaterades livmoderomvridning (tror det heter så) som inom ett par timmar låg hon på operationsbordet:cry::cry: Operationen gick bra men vet visste inte hur det var med fölet. Det levde men om det har tagit skada är för tidigt att säga.
Är det någon här som har erfarenhet av detta? Hur har det gått med fölning och hur har det gått med fölet?

Sv: Panik...

men gud vad hemskt. jag vet inget om detta men jag håller alla tummar för att det går bra för er. *kramar om*

För två år sedan drabbades ett av våra högdräktiga ston för samma sak. Jag upptäckte det dock väldigt tidigt, hon var inte särskilt dålig. Hon var på op-bordet mindre än 1,5 tmmar efter att jag upptäckte det. OP gick perfekt och 1 månade senare födde hon en perfekt fölunge! Hon blev dräktig direkt igen och väntar nu sitt 7:e föl.

Det låter ju betryggande, men tyvärr gick det några fler timmar innan vårt sto fick rätt hjälp. Gårdsveterinären gick också först på kolik eftersom symptomen var sådana. Så det tog mellan 4-5 timmar innan hon blev sövd. Men vi håller tummarna att fölet ska ha klarat sig utan bestående skador.
Tack Caress för kramarna.

Tack för artikeln och stödet! Man blir peppad när man ser det. Vi har varit och hälsat på stoet nu och hon var väldigt pigg. Hon har ätit och druckit och stod och ville ha godis. Helt otroligt. Igår när vi lämnade henne låg hon på sidan och stönade av smärta och idag ett dygn senare är hon som vanligt. So far so good. Det är ännu för tidigt att sia om fölet. Eventuella skador kan visa sig i morgon, om två veckor eller när det är fött om det överlever så länge, man vet inte. Har vi tur så har det klarat sig utan några men. Men vet var också tydlig med att förklara att faran ännu inte var över för vare sig sto eller föl. Det är ett stort ingrepp, såret är ca 40 cm långt och är utsatt för enormt tryck av tyngden av fölet.
Jag är också väldigt glad att gårdsvet rådde oss att fortast möjligt ta oss till djursjukhus igår. Så fort vi satte in henne i boxen på sjukhuset la hon sig ner och tittade inte upp igen. Hade det varit hemma i boxen hade vi aldrig fått upp henne igen.

Tack för era tankar. Jodå, hittills ser det bra ut. Vi fick ett litet bakslag första natten efter operationen. Vet ringde vid 23.00-tiden och talade om att hon visade lite koliksymptom och att hon stod under ständig bevakning. Men vid morgonrapporten hade det lagt sig igen och hon hade stått lugnt och ätit det som serverats henne.
Igår em fick hon flytta från intensivavdelningen till vanlig "vårdavdelning". Så om inget oväntat händer får hon komma hem i slutet av veckan. Då väntar 6 veckors boxvila med promenader 2x10 min/dag. Därefter får hon gå i liten hage. I princip får hon inte springa, rulla sig eller göra någonting som är ansträngande före fölningen som är beräknad till 12/4.
Så, stoet verkar må bra och fölet lever än. Mer kan ingen säga.
Jag lovar att uppdatera händelseförloppet.

Håller tummarna och hoppas att det går vägen. Lycka till!

Tack för era tankar. Jodå, hittills ser det bra ut. Vi fick ett litet bakslag första natten efter operationen. Vet ringde vid 23.00-tiden och talade om att hon visade lite koliksymptom och att hon stod under ständig bevakning. Men vid morgonrapporten hade det lagt sig igen och hon hade stått lugnt och ätit det som serverats henne.
Igår em fick hon flytta från intensivavdelningen till vanlig "vårdavdelning". Så om inget oväntat händer får hon komma hem i slutet av veckan. Då väntar 6 veckors boxvila med promenader 2x10 min/dag. Därefter får hon gå i liten hage. I princip får hon inte springa, rulla sig eller göra någonting som är ansträngande före fölningen som är beräknad till 12/4.
Så, stoet verkar må bra och fölet lever än. Mer kan ingen säga.
Jag lovar att uppdatera händelseförloppet.

HEJ undrar hur de går för er:confused:Kram

Jo, allt ser bra ut. Vi var och hämtade hem henne igår eftermiddag. (stort hål i börsen:eek:) Hon verkar pigg och glad att vara hemma. Enligt vet ser prognosen bra ut för att allt ska sluta lyckligt. Såret har läkt jättebra. Vi får promenera med henne 20-30 minuter två gånger om dagen i 6 veckor framåt. Jag tog ut henne i morse för att gå en runda efter frukost men fick ge upp ganska snabbt för hon var väldigt pigg och stod och drakblåste och steppade runt, så jag vågade inte om hon skulle få för sig att bralla. Efter en stund tog vi med hennes avkomma från -06 och då gick det bra. Jag får ta en runda till ikväll innan natten.
Nu längtar jag verkligen till fölningen så att detta är över. Vi håller andan och tar en dag i sänder.
Tack för era omtankar och jag återkommer med rapporter med jämna mellanrum.

Vad tappra ni är! :bow: Nu håller jag alla tummar för att allt går bra med mamma och föl, och en massa cybernergi skickar jag till er!

vad skönt att hon har kommit hem! Håller tummarna att det fortsättar att gå bra!

Får man fråga vad kalaset kostade? Intressant att veta om man skulle stå där själv en dag...

Ja, det är ingen hemlighet vad det kostar. Det kostade ca 15 000 kr. Vi har en försäkring med 60 000 kr i veterinärvård, 2 600 kr i fast självrisk och sedan får vi betala 20 % av totalkostnaden. Hela kostnaden för operation och eftervård kostade nästan 53 000 kr och sedan tillkommer ca 3 500 kr distriktsveterinären som kom innan vi åkte till kliniken. Detta är våra villkor på försäkringen, det finns ju andra varianter. Man får allltid spekulera med vad premien är och vilka risker som finns. Det som är svårt här är ju att vi ställdes inför det faktum att operera eller avliva och ni måste bestämma NU! Och när man ser sin häst ligga och lida svårt och har ett föl i magen som man redan investerat ett antal tusenlappar i, så finns inget val i vår värld. Hon är vårt ansvar och vi måste ge henne den chans hon förtjänar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 882
Senast: Takire
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 777
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka