Sv: Panik!!!

För oss som inte har någon koll - är det en bra fadershingst?
Har du sån tur att det faktiskt är en stam som gör fölet lite värdefullt?
Vore skoj i allt tumult, och lite ovanligt! :)

Hur blir det med fölavgiften då? Måste du betala det? Antar att nån måste betala det om du ska registrera hästen?

Jag har för mig att man betalar allt vid språnget, vi behövde aldrig betala ngt för vår "fripassagerare" utan han reggades som vanligt efter DNA-prov och språngsedel från hingstägaren i Holland.

aha okej.. vet inte hur det brukar vara när man föder upp ridhästar. När man föder upp travhästar betalar man alltid en "levande föl" avgift, vilket man måste betala innan man reggar.
Men så är det tydligen inte med andra hästar.. lyxigt :D

Fast avgifterna ligger ju på olika sätt...

Just den hingsten jag har valt har språngavgift och levande föl (tror det ska vara 10dgr innan man betalar).

Andra har språngavgift och sen betalar man vid 90 dagar osv.

hm.. jobbigt att betala efter 90 dagar.. sen kastar stoet fölet.. skit kul att man redan betalat allt då. På det sättet är det bra att man bara behöver betala språng/bokningsavgift vid betäckning och resten när fölet är fött i travavel..

TS: sorry OT

Fast det där är väldigt olika + att man kan teckna fosterförsäkring om det går illa. Jag hade två ston betäckta med olika betalningsvillkor på fölen, sto ett betalades på 90 dygn och hade foster försäkring, sto två hade levandeföl-avgift.

Vad jag menade med mitt förra inlägg är att det verkar vanligare på kontinenten att man betalar allt på en gång, för så var det på vår holländska import och det har varit samma villkor på många andra som jag sett.

Jag har också tänkt på om jag är skylldig hingstägaren något, men då borde ju han som betäckte henne och som skickade papprena och som jag pratade med vis tre tillfällen kanske ha sagt något. I värsta fall får jag redan på det när jag ska registrera in fölet, och det dörjer, måste få iväg papprena på mamman först och regga henne i mitt namn. Men i värsta fall kan det inte röra sig om mer än 2000 - 5000kr, det är ju inte den absolut bästa hingsten, de valde honom för att han tydligen väl kompenserar stoets brister.

Ta det bara lugnt, han sålde stoet och du köpte henne i dåvarande skick. Han hade kanske inte sålt om hon var dräktig och du hade kanske inte köpt om du vetat om det, men varför skulle du behöva betala för ett föl som du inte beställt? I vårt fall fick vi massor med oönskade kostnader och hela årets tränings- och tävlingsplaner gick i krash, jag var ganska arg när vi upptäckte det. :mad:

Jaha då har ytterligare en tid gått, tack än en gång för alla råd, verkar ha funnit mig ganska väl i "mormor"-rollen. Nu är det snart dags att börja avvänja, då kommer denna tråd få liv igen hoppas jag! Men som ett litet smakprov, för att jag älskar bilder och för att jag märkt att bukare älskar bilder så får ni ta del av mitt fotoalbum med lille fölis Champagnes första fyra månader skildrade i bild. får gärna kommentera honom om ni vill, jag blir ju lätt hemmablind och ser inga brister =)).

http://www.pixbox.se/usr_show_id74598_page0_order1.html

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Foder & Strö Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister! Läget i korta drag: Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 009
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka