Sv: Panik!!!
Hej alla och tack för era goda råd. Jag kan uppdatera lite, kom precis hem från sista besöket för dagen.
Märkte på morgonen att stoet var hård i juvret och det kom jättedåligt med mjölk, dessutom va mjölken tunn, blekvit och vattnig. Veterinären kom ut och hon fick någon spruta som skulle hjälpa mjölken att komma ner i juvret... gissa om det var nervöst när fölis under några timmar para fick ett par klunkar.... Men blodprov och mjölkprov visade på goda värden även om mjölkproduktionen kunde va större...
Nu på kvällen var i alla fall ena spenen fylld med mjölk och fölis drack vällustigt så som bara föl kan.
Vet. konstaterade att det var ett hingstföl och jag ruvar på namn. Hon tyckte också att han var lite liten och kankse något tidigt född.... men välskapt.
Ska skriva upp hö-värdena imorn o lägga ut dem på fodertråden, och om jag lyckas ska jag lägga in ett foto på fölis, som förövrigt är en kopia av sin mamma på alla vis.
tyvärr vet jag inte om jag kommer att kunna hitta en lekkamrat till sommaren åt fölis, men man kan ju ha tur med...
tänkte släppa dem en stund i hagen ev imorn, men grejen är att dt var ett jä**a rabalder när jag skulle flytta den 2m idag in i en annan box, krävdes två personer, fölis vågade inte följa efter mamman ut ur boxen....normalt? Undra då hur många det krävs för att ta ut de två i hagen?
Jag ska leta efter ICA's bok som jag blev rekomenderad!
Jo just det, det mest intressanta, mammans stam: KWPN Windroos e.Sienman ue.Noran för er som inte är belästa på de holländska draghästhongstarna (av typen hackney) så är det en superbra stam i alla fall om man ska se till farfar och morfar.
Vad gäller pappsen till fölet håller jag på med detektivarbete =)) för 11 månader sen stod hon i alla fall i holland, frågan är hos vem... har lite ledtrådar i passet och den svenska säljaren har kontakter i holland, så med gemensamma krafter kan vi nog lokalisera pappsen.
Om intresse finns så kan jag uppdatera ytterligare, men jag förväntar mig i alla fall fler råd från erfarna fölägare =)