Sv: Panik!!!

Grattis! & jag önskar er lycka till med fölisen! :)
Får komma ut och hälsa på när allt har lugnat ner sig..

(Jag har redan tjuvkikat på fölisen på kort ;))

Som någon sa, du fick 2 hästar, till priset av en :)

Den kommer nog bli lika fin som sin mor.

Du ska veta att din häst är topp 3 av alla hästar jag ridit i hela mitt liv.. Vilka STEG! :O Wooow.

Lyckokramar//Hanna.

Hej alla och tack för era goda råd. Jag kan uppdatera lite, kom precis hem från sista besöket för dagen.

Märkte på morgonen att stoet var hård i juvret och det kom jättedåligt med mjölk, dessutom va mjölken tunn, blekvit och vattnig. Veterinären kom ut och hon fick någon spruta som skulle hjälpa mjölken att komma ner i juvret... gissa om det var nervöst när fölis under några timmar para fick ett par klunkar.... Men blodprov och mjölkprov visade på goda värden även om mjölkproduktionen kunde va större...

Nu på kvällen var i alla fall ena spenen fylld med mjölk och fölis drack vällustigt så som bara föl kan.

Vet. konstaterade att det var ett hingstföl och jag ruvar på namn. Hon tyckte också att han var lite liten och kankse något tidigt född.... men välskapt.:D

Ska skriva upp hö-värdena imorn o lägga ut dem på fodertråden, och om jag lyckas ska jag lägga in ett foto på fölis, som förövrigt är en kopia av sin mamma på alla vis.:bump:

tyvärr vet jag inte om jag kommer att kunna hitta en lekkamrat till sommaren åt fölis, men man kan ju ha tur med...:confused:

tänkte släppa dem en stund i hagen ev imorn, men grejen är att dt var ett jä**a rabalder när jag skulle flytta den 2m idag in i en annan box, krävdes två personer, fölis vågade inte följa efter mamman ut ur boxen....normalt? Undra då hur många det krävs för att ta ut de två i hagen?:devil:

Jag ska leta efter ICA's bok som jag blev rekomenderad!

Jo just det, det mest intressanta, mammans stam: KWPN Windroos e.Sienman ue.Noran för er som inte är belästa på de holländska draghästhongstarna (av typen hackney) så är det en superbra stam i alla fall om man ska se till farfar och morfar.

Vad gäller pappsen till fölet håller jag på med detektivarbete =)) för 11 månader sen stod hon i alla fall i holland, frågan är hos vem... har lite ledtrådar i passet och den svenska säljaren har kontakter i holland, så med gemensamma krafter kan vi nog lokalisera pappsen.

Om intresse finns så kan jag uppdatera ytterligare, men jag förväntar mig i alla fall fler råd från erfarna fölägare =)

Det är normalt att det är svårt att flytta sto och föl de första dagarna. Om du försöker tänka så här så kommer du att ha lättre att förstå vad som händer de närmaste dagarna. Fölet hade ju bara sett boxen och mamma. När mamma gick ut i gången så såg den ju inte som boxen fölet stannar. Försvinner sedan sto kanske ur synfältet så blir fölet oroligt och letar efter henne boxen. För där har hon ju varit hela hans liv. I det här fallet så var ju boxen hela hans värld och så kommer det att fortsätta bit för bit. När han ska gå första gången så kommer ju det att bli en ny värld som öppnar sig utan för stallet. Staket kommer kan kanske inte heller att förstå de första gångerna o s v.

Kolla med avelsföreningen, KWPN, vem förra ägaren var och kanske finns det även någon uppgift om vem hon är betäckt med hos dem? :idea: Vi hade ju oxå en holländska som visade sig vara dräktig utan att vi visste om det när vi köpte henne. Vi fick tag på fd ägare och fick kopia på språngsedel mm så lillen kunde reggas med gröna papper hos ASVH efter DNA-test. :bow:

Wow. grattis! :D

Vet några som var med om samma sak.
Stoet körde ett brudpar dagen innan.
Fölet döptes till Happy Surprise! :D

Det bästa är att ha någon som håller i och puttar fölet de första dagarna. Men det är bra att fölet får vana att följa efter stoet och inte bara stå i stallet. Så ut med dem!

Så små föl "leds" genom att någon håller runt kroppen på dem. Alltså gå vid sidan om fölet med en arm om bogen, och en runt rumpan. Se till att vara nära stoet, se att fölet inte förlorar henne ur synhåll. (De ser dåligt!) Den som leder stoet måste alltså vara uppmärksam, och stanna så fort fölet stannar, så att fölet hela tiden hänger med.

Knapplån!
GRATTIS!
Är lite förvånad att ingen sagt att du ska ta ut stoet från fölet några ggr under det första dygnet för att mamman ska få skrika lite o oroa sig... detta leder till att livmodern drar ihop sig snabbare o infektionsrisken sägs minska.

Ett tips när du ska leda ut fölis(som har funkat kanon för oss) är att du tar den i grimma, sätter på ett långt grimskaft alt longerlina fäster den som vanligt i grimman, lägger den på fölis högra sida runt baken (under baken) o fram till din hand(du håller då både den linan på h o v sida). Om fölis då stannar, kan du smacka o dra lätt med handen framåt vilket leder till ett tryck under baken o fölis går fram.
Det som är positivt med detta sätt är att du slipper dra i fölis huvud om fölis tex kastar sig bakåt. Man slipper skapa en känsla av dragkamp. Dessutom förstår dem oerhört fort sambandet mellan smackning o att de ska gå fram.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Lycka till!

Tillägg! Såg vias inlägg. Vi gjorde så tidigare, men det är väldigt jobbigt att gå så böjd o hålla om fölis.
Jag är dessutom ofta tvungen att ta ut båda själv o efter 3 dygn har jag ledit sto o föl själva utan problem på detta sätt. Fölis i höger hand o sto i vänster.

Senast ändrad:

Knapplån!
GRATTIS!
Är lite förvånad att ingen sagt att du ska ta ut stoet från fölet några ggr under det första dygnet för att mamman ska få skrika lite o oroa sig... detta leder till att livmodern drar ihop sig snabbare o infektionsrisken sägs minska.

Självklart :idea:

Det hade jag faktiskt glömt bort, men jo de gör alltid jag med ... (skyller på att de var 3 år sen sist ;))
Man tar ut märren och longerar så hon dels får röra sej men även så hon drar "ihop sej". Fast vi gör det bara en gång dagen efter (är inte hela världen om det blir 2 dagar efter) men i ca 15-30 min beroende på hur det hela "går"...

Jag har alltid hört att man ska göra det efter att fölet diat första ggn. o sen ca 4 ggr första dygnet. Allt för att det ska dra ihop sig så snabbt som möjligt.
Fast däremot har jag aldrig haft stoet ifrån så pass länge. 5-10 min max.
Men jag tror bestämt att det är viktigt oavsett hur man lägger upp det.

Det där är nog lite olika. Jag hörde av en veterinär att det inte spelar någon roll om man logerar eller inte. Han menade på att bara stoet får röra på sej naturligt blir det samma sak. Så en stund i hagen skulle göra samma jobb som longeringen.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel!

Jag har aldrig longerat, vi brukar leda omkring stoet ett tag på gårdsplanen så hon hör fölis. Skulle inte vilja ut o jogga själv efter en förlossning....

Jag för min del och även enligt min veterinär för den delen, släpper ut sto och föl tillsammans i hagen. Stoet brukar ha full upp med att hålla ordning på fölet och springer alldeles av sig själv när fölet lullar iväg åt ett annat håll än vad hon gör.

Det gör jag också. men jag pratar om timmarna efter fölningen...släpper du dom då?
Om stoet fölar på natten så tar jag ut henne 5-10 min efter första snutten o några ggr under dygnet. Men ut i hagen kommer de först efter 1 eller 2 dygn. Beroende på omständigheter...tex väder.

KL
Att du ser fölet dia är egentligen ingen garanti, kolla stoets juver före och efter fölet diar, så att fölet verkligen får tömt mjölk.

Dags för ny uppdatering!

Jag pratade med en vän och hon sa stt jag skulle ut med stoet en stund morgonen därpå, det blev en evig dragkamp men hon va ute en stund i alla fall.

Igår så tog jag ut dem båda, med hjälp förstås, problemet var inte att man va tvungen att putta fölet när vi väl var ute på stallbacken, men han blev så förtjust att han ville springa iväg frammåt... inte så lyckat kanske... sen joggade de runt i 1,5h utan vila, han testade morsan genom att busa och galoppera.... sprängde staket 2 gånger... men det gick bra tillslut.... Nu ska jag snart ut i stallet o släppa ut dem igen, jobbigt bara att va ensam om allt det här, man måste liksom lita på att det kanske finns någon som kan hjälpa till när man väl är i stallet, annars får man inte ut dem....

Lite fler frågor nu:
Hur får man lillen att raspektera staket? Kan ju inte ha elen på nu.

När ska jag binda upp han för första gången?

När (1v, 4mån?) ska han och mamman klara av att var ifrån varann en liten stund? Typ inte i boxen samtidigt.

Hur mycket får jag säga till honom? Han är ju och nosar och buffar på en hela tiden så fort man går in i boxen.

fler frågor kommer! Och just det, har läst alla böcker om föl jag kommit över, däribland "Att bli med föl" och ingen ger några praktiska tipps....dåligt tycker jag... står ingenstans om föl och sto kan gå med övrig flock på sommarbete till exempel....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Foder & Strö Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister! Läget i korta drag: Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 009
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka