Sv: Panik!!!

Dags för ny uppdatering!

Jag pratade med en vän och hon sa stt jag skulle ut med stoet en stund morgonen därpå, det blev en evig dragkamp men hon va ute en stund i alla fall.

Igår så tog jag ut dem båda, med hjälp förstås, problemet var inte att man va tvungen att putta fölet när vi väl var ute på stallbacken, men han blev så förtjust att han ville springa iväg frammåt... inte så lyckat kanske...Rekommenderar att du vänjer honom att gå i grimma från början sen joggade de runt i 1,5h utan vila, han testade morsan genom att busa och galoppera.... sprängde staket 2 gånger... men det gick bra tillslut.... Nu ska jag snart ut i stallet o släppa ut dem igen, jobbigt bara att va ensam om allt det här, man måste liksom lita på att det kanske finns någon som kan hjälpa till när man väl är i stallet, annars får man inte ut dem....Testa gärna mitt tips i inlägg ovan..jag fick alltid ta ut sto o föl själv o det går efter lite träning

Lite fler frågor nu:
Hur får man lillen att raspektera staket? Kan ju inte ha elen på nu.
Vi har satt upp gula snitslar runt om en mindre hage där de får gå första veckan. Efter några dygn(o några rymningar så har vi satt på elen)

När ska jag binda upp han för första gången?
Det kan jag inte svara på exakt för det är olika från individ till indivi hur trygga dem är. Tips dock är att inte sätta fast ordentligt utan att du snabbt kan få loss honom o fäst på båda sidorna inte framifrån då det lättare blir dragkamp. men jag brukar ställa upp dem runt 3-4 v.

När (1v, 4mån?) ska han och mamman klara av att var ifrån varann en liten stund? Typ inte i boxen samtidigt.
Vi brukar sätta igång stona efter ca 3-4v. fast se till att någon finns i stallet första gångerna.
Vi kunde förra året lämna fölet i hagen med de andra vid 3 månaders ålder. Huvudsaken att den går med hästar som den känner o gärna andra fölston.

Hur mycket får jag säga till honom? Han är ju och nosar och buffar på en hela tiden så fort man går in i boxen.
Vi gjorde misstaget med våran första fölunge o lät henne buffa, gosa i ansiktet o hon markerade åt oss i hagen med bakbenen att viskulle stanna osv. Detta har tyvärr ledit till att hon är likadan idag som 8 åring. En riktig buffel som kan springa över en.
Efter det så är vi noga med att fölen inte är på en utan vi trycker bort dem på avstånd. Kontakt sker på vårat villkor när vi vill kela o inte när hon vill det.
Självklart är fölen nyfikna o vill undersöka o jag menar inte ordentliga tillsägelser utan markeringar. Detta tycker jag kan ske när du har en fölunge som är trygg med dig o vågar komma till dig.
Samma sak i hagen så vill vissa fölungar gå direkt i "svansen" på dig, de nästan trampar på dina hälar. Detta accepterar inte vi, vi vill att de ska acceptera din "sfär" o inte gå in i den utan din tillåtelse, ungefär som även andra hästar markerar att det inte är ok att de formligen hänger på dem. Inte kul med en 600kg häst som går direkt bakom dig.

fler frågor kommer! Och just det, har läst alla böcker om föl jag kommit över, däribland "Att bli med föl" och ingen ger några praktiska tipps....dåligt tycker jag... står ingenstans om föl och sto kan gå med övrig flock på sommarbete till exempel....

Vi har haft tur o haft flera ston med föl. Men dem har vi släppt ihop efter någon vecka. Vill att de ska veta vart staketet går först. Sen har vi släppt ihop alla hästarna när stona inte vaktar så hårt längre.

Staketet: Jag brukar ha strömmen på, och stå med en hand på strömsladden, samtidigt som jag tittar på sto och föl. På så sätt kan jag direkt dra ur strömmen om fölet sätter sig i stängslet, men strömmen är på så att den får en stöt om den går emot. Duktiga mammor brukar dessutom se till så att fölet inte går nära stängslet. Om du tror att fölet inte ser staketet (beror på vad du har för sort) skulle jag föreslå att du knyter på plastband för att synliggöra staketet.

Att binda upp tidigt (inom en vecka) brukar vara en bra ide, innan de blir så starka så att de drar sönder sig själva och grejorna. Bind upp rätt kort, bind mamma bredvid, så att hon inte går på uppbindningen. Stå bakom fölet, så att du kan putta fram det om det börjar dra i repet. Se till så att du har grejor som inte går sönder, men ha en löpknut så att du själv kan lossa snabbt om det behövs. Bara de inte lyckas ta sig loss brukar de lära sig väldigt fort. Då blir de i samma veva lätta att leda också, eftersom de har lärt sig att ge efter för tryck i grimman.

Om man ska dela på sto och föl innan avvänjning råder det delade meningar om. Våra avelsston är bara till avel, de gör alltså inget annat. Då finns det ingen anledning att dela på dem föränn det är dags för avvänjning, och det brukar heller aldrig vara några problem att dela på dem då.

Gå med flock på bete går utmärkt, och är att rekommendera, förutsatt att det finns vettiga hästar i flocken. Hingstiga valacker som jagar föl är såklart ingen hit, och inte heller FÖR mycket lek och stim, om det innebär att fölet inte får vila. Det ideala är att de går i en flock med andra ston med föl. Kolla med stuterier runt om ifall det finns möjlighet att släppa på stobete.

Att säga ifrån: Hantera så lite som möjligt är mitt bästa råd. Knähästar som är för mycket pillade och petade på när de är föl, brukar kunna bli rätt farliga hästar. Se till att det går att binda upp, leda, sköt hovar och avmaskning, och låt mamman sköta uppfostringen i övrigt. Är fölungen för närgången när du gör sådant som du måste göra, bind upp honom under tiden, eller fös undan honom.

Senast ändrad:

Jag lärde mitt föl att förstå betydelsen av "nej" redan under hans första dagar. Jag har stött på såna föl/unghästar som kicket och via beskriver och ville inte ha en sån själv. Jag har inte heller "övergullat" med honom även om jag lärt honom att bli petad på överallt och hanterat honom regelbundet.

Så fort det är ljust så får sto och föl komma ut i hagen. Hur länge är beroende på årstid och väder. Så det kan variera från ca 10 minuter till hela dagen.

se till så att fölet bajsar och diar. oxå att stoet fått ut efterbörden.
annars säger jag bara ett STORT grattis! :D

hej alla tack för erat engagemang och kunskap!

Kicket: Jag använder din metod så gott jag kan, han e ju så pigg att han gärna springer frammåt, så problemet är mest mamman, hon är jätteväluppfostrad i vanliga fall, men nu är hon så vaktig att man mpste gå med kedja på henne och dra för glatta livet när fölis går lite snabbare än hon. Men jag tycker vi gör framsteg i alla fall, så om en vecka eller två så kan jag nog ta ut dem själv.

jag har ju nackdelen med att här i närmaste området finns det inga fölston tyvärr så ska man på något stobete så måste vi åka i transport, då kommer han i så fall vara 3 månader gammal, kan man transportera dem så unga?

Det idealiska vore om de kunde gå på bete från han e 3 månader med resten av pållarna, de är alla mycket engagerade i beskyddet av fölet och står på led med jämna mellanrum längst staketet till stoets och fölets hage och vaktar mot diverse faror, de flesta av dem är 20+ gamla men en är 6 år och riktigt busfrö, fölstoets bästis, och så flockledaren på 8 år som är en mycket bestämd dam. Tror det skulle funka, sen när han fyller en 7-8 månader tänkte jah hitta någon lösdrift för hingstar åt han så får han va med jämnåriga... låter det vettigt?

Nu är det dags för mig att vila, visst är det härligt att ha föl, men det är såå jobbigt! :rofl:

Transport fixar han. Låt honom stå lös bara o ta ur mellanväggen
Vissa åker med sto o föl på betäckning på 7 dagars brusten o det funkar bra.
Låter jättebra med lösdrift med andra hingstföl tycker jag.

Jag tror inte heller att det behöver bli problem att släppa in dem i den andra flocken efter ett tag. Du kan ju först släppa in de gamla damerna o se hur det går o sen de yngre när de andra gått ihop sig några timmar eller dygn.

Min erfarenhet är att ston håller stenkoll på sin fölunge fram till den är cirka fyra veckor, och under denna första månad låter stoet inte fölet umgås i någon större utsträckning med andra hästar (varken föl eller vuxna). Därefter släpper stoet gradvis kollen på fölungen, förutsatt att det är en trygg flock naturligtvis. Efter några månader skuttar fölet runt ganska oberoende av mamman, som mest används som mjölkbar, samt som trygghet om det händer något.

Du verkar vara angelägen att komma igång att använda ditt sto igen. Ett så ungt sto som fått sitt första föl skulle jag nog lämnat i fred med sitt föl över sommaren och låtit henne få bara vara mamma. Kolla runt i distriktet efter en annan uppfödare, idealet vore om du hittar en liten flock med några andra ston & föl på stora välskötta marker. Ditt digivande sto behöver massor med mat för att kunna leverera di till fölet, det duger inte med vilket bete som helst, och kanske måste hon stödutfodras. Lycka till.

Jag för min del och även enligt min veterinär för den delen, släpper ut sto och föl tillsammans i hagen. Stoet brukar ha full upp med att hålla ordning på fölet och springer alldeles av sig själv när fölet lullar iväg åt ett annat håll än vad hon gör.

Har också gjort så, det har räckt.
När jag har släppt ut sto och föl i hagen så har stoets hagkompis fått vara med från början och det har fungerat bra.

Gratulerar till lilla fölungen. Det är ju underbart att allt går bra och både sto och föl är friska trots att du inte vetat om någonting under dräktigheten.... Lycka till framöver också:)

Hej!
Nu är det väl hög tid att uppdatera denna tråd, kan va kul att veta vad som hände efter "paniken". Den första månaden gick mor och föl i en 50X50 m hage nästan hela dagarna. Exakt på 1 månadsdagen flyttade jag den till ett sto+föl bete ca 1 mil ifrån stallet, jag fick formligen bära in fölet i transporten och då följde stoet med hon också... Tyvärr var det slutet på april då och när vädret försämrades fick de gå ensamma (men sällskap av shettisar i hagen intill) i nästan en månad för att de andra, som hade stallplats inte ville släppa fölen som överänskommet. Det var ganska traumatiskt för både sto och föl i början, speciellt under de mörka timmarna... i det dåliga vädret fick man krångla med täcken till både sto och föl eftersom de inte vågade gömma sig i skogen när det regnade... men men nu är detta över och de går med två andra ston med föl i en jättestor kuperad hage och stormtrivs. Idag är han 2 månader och 18 dagar.

Planerna för framtiden är att de ska få gå ostört juli ut, sen ska jag, när jag får tillgång till box på gården, så smått börja avvänja och då tänker jag väcka liv i denna tråd igen och se vad folk har för tipps. På gården finns också en lösdrift för ungshingstar dit han ska släppas i slutet av september när han fyller 6 månader, tillsammans med ett av fölen han går med under sommaren.

Här är lite bilder på underverket, vet inte om jag nämnt det, men han får heta Champagne.:rofl:

http://www.pixbox.se/usr_show_id74598_page0_order1.html

Vilket underbart sött föl :love:

Hur har det gått med att finna ut vem som är far till underverket ???

Grattis till fölet!
Dock har jag ingen hjälp att komma med, men måste fråga:

Man hör ju vissa gånger om folk (specielt ridskolor?:crazy: ) som fått överasknings-föl.. Men upptäcks inte dräktighet vid veterinärbesiktningen?

Inte om man inte undersöker just dräktighet.

Vilket man alltid bör göra när man köper ston...

Nej, inte om man inte rektaliserar, men hur ofta gör man det vid en vet.besiktning? Det är klart, är det så långt gånget som till 10:e månaden så syns det nog ändå om hon inte är väldigt fet i övrigt så man luras av allt fett. Det är ju först efter 8:e månaden som man behöver fodra extra och fölet börjar bli större, de växer ganska långsamt fram till dess eftersom hästar är flyktdjur. Om stoet blev stort och tungt redan i början av dräktigheten skulle hon vara mer utsatt för rovdjur. :idea:

Jag har, efter ett antal timmars detektivarbete luskat fram vem som är far till fölet. Jah fick tag på den senaste äaren i Holland och ringde till han. Trevlig karl, han hade betäckt henne naturligt 2 ggr, men trodde inte det hade tagit sig, sen fick han ett erbjudande på stoet och sålde henne till en annan holländare, han va jätteförvånad när jag ringde. Han hade inte alls planerat att stoet skulle säljas utomlands. Men han va mycket tillmötesgående och 5 dagar senare fick jag betäckningsbeviset i orginal hemskickat.... nu är det bara att registrera om stoet i mitt namn och sen registrera fölet... denna byråkrati....

En veterinärbesiktning gjordes när jag köpte henne (var inte närvarande själv) då va hon i 7:e månaden. Men sen va veterinären ute flera gånger, bla pga att hon var svullen i frambenen och sista gången för sista influensasprutan bara en månad innan hon fölade.... så då kan man ju säga att stoet, som för övrigt var smalt som en pinne när jag fick henne, döljde det väl. Hon har ju lång rygg och därtill ett ganska outvecklat juver (veterinärens anmärkning).

Nyfikna på pappan? Här är han, godkänd hingst i samma avelslinje som stoet KWPN körhäst (Hoppas fölet blir mer likt sin far än sin mor, för han e supersnygg:bump:):

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2002/verrichtingsonderzoek/voorjaar/sander.html

kan bara tillägga att jag nu lärt mig läxan att ALLTID kolla om ston man köper är dräktiga!

Han e jättefin! Vad kul för dig, du måste komma med uppdateringar:bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Foder & Strö Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister! Läget i korta drag: Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 009
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka