Sv: Panik!!!
Vi har haft tur o haft flera ston med föl. Men dem har vi släppt ihop efter någon vecka. Vill att de ska veta vart staketet går först. Sen har vi släppt ihop alla hästarna när stona inte vaktar så hårt längre.
Dags för ny uppdatering!
Jag pratade med en vän och hon sa stt jag skulle ut med stoet en stund morgonen därpå, det blev en evig dragkamp men hon va ute en stund i alla fall.
Igår så tog jag ut dem båda, med hjälp förstås, problemet var inte att man va tvungen att putta fölet när vi väl var ute på stallbacken, men han blev så förtjust att han ville springa iväg frammåt... inte så lyckat kanske...Rekommenderar att du vänjer honom att gå i grimma från början sen joggade de runt i 1,5h utan vila, han testade morsan genom att busa och galoppera.... sprängde staket 2 gånger... men det gick bra tillslut.... Nu ska jag snart ut i stallet o släppa ut dem igen, jobbigt bara att va ensam om allt det här, man måste liksom lita på att det kanske finns någon som kan hjälpa till när man väl är i stallet, annars får man inte ut dem....Testa gärna mitt tips i inlägg ovan..jag fick alltid ta ut sto o föl själv o det går efter lite träning
Lite fler frågor nu:
Hur får man lillen att raspektera staket? Kan ju inte ha elen på nu.
Vi har satt upp gula snitslar runt om en mindre hage där de får gå första veckan. Efter några dygn(o några rymningar så har vi satt på elen)
När ska jag binda upp han för första gången?
Det kan jag inte svara på exakt för det är olika från individ till indivi hur trygga dem är. Tips dock är att inte sätta fast ordentligt utan att du snabbt kan få loss honom o fäst på båda sidorna inte framifrån då det lättare blir dragkamp. men jag brukar ställa upp dem runt 3-4 v.
När (1v, 4mån?) ska han och mamman klara av att var ifrån varann en liten stund? Typ inte i boxen samtidigt.
Vi brukar sätta igång stona efter ca 3-4v. fast se till att någon finns i stallet första gångerna.
Vi kunde förra året lämna fölet i hagen med de andra vid 3 månaders ålder. Huvudsaken att den går med hästar som den känner o gärna andra fölston.
Hur mycket får jag säga till honom? Han är ju och nosar och buffar på en hela tiden så fort man går in i boxen.
Vi gjorde misstaget med våran första fölunge o lät henne buffa, gosa i ansiktet o hon markerade åt oss i hagen med bakbenen att viskulle stanna osv. Detta har tyvärr ledit till att hon är likadan idag som 8 åring. En riktig buffel som kan springa över en.
Efter det så är vi noga med att fölen inte är på en utan vi trycker bort dem på avstånd. Kontakt sker på vårat villkor när vi vill kela o inte när hon vill det.
Självklart är fölen nyfikna o vill undersöka o jag menar inte ordentliga tillsägelser utan markeringar. Detta tycker jag kan ske när du har en fölunge som är trygg med dig o vågar komma till dig.
Samma sak i hagen så vill vissa fölungar gå direkt i "svansen" på dig, de nästan trampar på dina hälar. Detta accepterar inte vi, vi vill att de ska acceptera din "sfär" o inte gå in i den utan din tillåtelse, ungefär som även andra hästar markerar att det inte är ok att de formligen hänger på dem. Inte kul med en 600kg häst som går direkt bakom dig.
fler frågor kommer! Och just det, har läst alla böcker om föl jag kommit över, däribland "Att bli med föl" och ingen ger några praktiska tipps....dåligt tycker jag... står ingenstans om föl och sto kan gå med övrig flock på sommarbete till exempel....
Vi har haft tur o haft flera ston med föl. Men dem har vi släppt ihop efter någon vecka. Vill att de ska veta vart staketet går först. Sen har vi släppt ihop alla hästarna när stona inte vaktar så hårt längre.